Verbruik elektrische A2

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2020, 15:01 6 x

Omdat ik zelf ook wel benieuwd was, heb ik bij de laatste laadbeurt vanmorgen eens nauwkeurig opgelet en diverse getallen voor en na genoteerd om te kunnen uitrekenen wat de A2e in de praktijk verbruikt.

Ik had 45 km gereden sinds het opladen en het BMS rapporteerde 64% batterijcapaciteit en 20 Ah gebruikt.
Mijn batterijpakket bestaat uit 86 cellen van 60 Ah dus 20 Ah komt aardig overeen met 1/3 van de accucapaciteit en 64% scheelt ook niet zo veel met 2/3 restcapaciteit (67%).

Ik heb de laadkabel 3 uur en een kwartier aangesloten gehad. Het BMS rapporteert 2,3 kW dus 10 Amp stroom. 3,25 uur x 2,3 kW = 7,5 kWh.
Het BMS rapporteert bij afkoppelen 107% dus 43% toename van de batterijcapaciteit. 43% van 60 Ah = 26 Ah.
Het BMS rapporteert ook in Ah en van -20 Ah gaat de meter naar +4,7 Ah, dus bijna 25 Ah.
Als je 26 Ah vermenigvuldigt met de batterijspanning van 290 Volt kom je op 7,5 kWh.

Mijn elektriciteitsmeter thuis rapporteert 6 kWh verbruik over deze periode, maar dat is een onderschatting want mijn zonnepanelen leveren 0,5 kWh terug (het verbruik in huis is daar al van af), dus feitelijk heeft het laadproces 7,5 kWh gekost.

De drie verschillende berekeningen wijzen consistent op 7,5 kWh voor 45 km ofwel 17 kWh/100 km, een heel redelijk getal. Moderne kleine elektrische auto's claimen 15 kWh/100 km en zullen in de praktijk ook wel iets meer gebruiken...

Dit komt neer op een kleine € 0,04 per km aan "brandstof". LPG-rijders moeten flink doorrijden om dat getal te halen als je de wegenbelasting meeneemt in de berekening... Als over een paar jaar een zelf opgewekte en terug geleverde kWh nog maar 1/3 oplevert van nu, rijd je elektrisch voor 1 cent / km :mrgreen:
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2020, 23:02 1 x

Dat zijn mooie cijfers en een A2 EV is toch wel mijn ultieme droom. Wie weet kunnen we hem ooit (niet al te duur) ombouwen met eoa pakket of door een bedrijf. Een actieradius van 200 en meer zou voor mij acceptabel zijn.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2020, 23:05 0 x

Gelukkig hoeven wij als lpg rijders geen 3 uur en een kwartier te tanken, om 45 km te kunnen rijden ;)
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2020, 23:43 2 x

aarmarman schreef:
31 mei 2020, 23:05
Gelukkig hoeven wij als lpg rijders geen 3 uur en een kwartier te tanken, om 45 km te kunnen rijden ;)
Gelukkig heeft een EV geen last van pendelen tijdens stationair! 😉

Sorry was een inkoppertje. Hopelijk krijg jij je probleem snel opgelost.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 01:03 2 x

4$$ schreef:
31 mei 2020, 23:43
aarmarman schreef:
31 mei 2020, 23:05
Gelukkig hoeven wij als lpg rijders geen 3 uur en een kwartier te tanken, om 45 km te kunnen rijden ;)
Gelukkig heeft een EV geen last van pendelen tijdens stationair! 😉

Sorry was een inkoppertje. Hopelijk krijg jij je probleem snel opgelost.
Ik verwachte hem al :mrgreen:
We zij er druk mee bezig. een flinke opfriscursus lpg systemen voor mij.
gelukkig heb ik hulp van @Gaakeer
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 07:58 2 x

Ja, 3 uur tanken voor 45 km lijkt lang, maar je hoeft er niet bij te blijven. Je doet 's avonds de stekker erin en 's morgens staat ie klaar voor (in mijn geval) een kleine 100 km.
Dat geldt voor de meeste rijders van elektrische auto's: je "tankt" vooral thuis, als je slaapt, en onderweg als 't niet anders kan.

Meer range zou leuk zijn, maar dat zit er bij ombouwen van een bestaande auto niet in. Trouwens, de Nissan Leaf uit 2011 komt niet veel verder dan de A2.
Bij ombouw is 200 kg accu wel zo'n beetje het maximum wat je kunt meenemen als je een normale 4-persoons auto wilt houden. Dat is 15...20 kWh met de huidige accutechniek.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 10:05 1 x

Leuk om te lezen dat een 20 jaar oud ontwerp met een ombouw naar EV wat betreft verbruik nog goed mee kan komen met de huidige EV's.

Toch eens even opgezocht wat een BMW I3 verbruikt (in mijn ogen wat concept betreft vergelijkbaar met de A2): http://www.verbruiken.nl/elektrische-autos/bmw-i3

De I3t zit op 0,152kWh/km = 15,2kWh/100km.

100km is voor een stadsauto voldoende bij goed planbare ritten. Zeker als er een 2e auto beschikbaar is voor de lange(re) ritten.

Als enige auto vind ik 100 km bereik te krap.
Niet alle ritten zijn te plannen en als je 's avonds ineens weg moet wegens een noodgeval heb je wel een probleem.
Dan is een EV met ICE hulpmotor toch wat praktischer.

Edit: rekenfoutje hersteld, met dank aan @Peter_Maathuis
Laatst gewijzigd door Peter_Audi_A2 op 01 jun 2020, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 10:22 2 x

Peter_Audi_A2 schreef:
01 jun 2020, 10:05
...
De I3t zit op 0,152kWh/km = 152kWh/100km.
---
152kWh/100km moet zijn 15,2 kWh / 100 km

En verder helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 jun 2020, 17:39 0 x

De BMW met hulpmotor is niet belastingvrij en gebruikte dure benzine.

Peter mag wel een aggregaat achterin zetten, eventueel los... maar dan hou je geen laad gewicht en ruimte over.
Vele mensen hebben er nog een andere auto naast of pakken de trein.
Ik vind 100 km voor mezelf vaak voldoende en woon werk verkeer, de werkgevers die vaak meer gebruiken hebben voordeliger stroom als ik thuis heb.

Verder is deze EV en die van mijn vooral om te leren, voordeliger hoeft niet perse, leuke hobby voorlopig en we komen er ooit wel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

01 jun 2020, 18:41 0 x

het is heel eenvoudig te meten wat je laad in je auto.
Ik heb voor mijn zonnepanelen op de schuur zelf aangesloten een oude electrische tijdmeter tussen gezet volgens mij 10 of 15 euro en dan staat hij ook nog netjes op 0

ALs jij die er eens tussen zet simpel en goedkoop om te weten wat je laad per keer of in een heel jaar.
Plaats reactie