Verbruik elektrische A2

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 18:51 1 x

eekhoorntje schreef:
01 jun 2020, 17:39
De BMW met hulpmotor is niet belastingvrij en gebruikte dure benzine.

Peter mag wel een aggregaat achterin zetten, eventueel los... maar dan hou je geen laad gewicht en ruimte over.
Vele mensen hebben er nog een andere auto naast of pakken de trein.
Ik vind 100 km voor mezelf vaak voldoende en woon werk verkeer, de werkgevers die vaak meer gebruiken hebben voordeliger stroom als ik thuis heb.

Verder is deze EV en die van mijn vooral om te leren, voordeliger hoeft niet perse, leuke hobby voorlopig en we komen er ooit wel.
De bedoeling bij de BMW i3 REX is ook om dit hulpaggegraat alleen in noodgevallen te gebruiken
(lange afstanden en geen gelegenheid/mogelijkheid/tijd om tussentijds te laden)
Daarom is het ook maar een klein motorfietsmotortje en heeft de brandstoftank weinig inhoud.
Het voortdurende rijden op benzine laat je wel uit je hoofd als je goedkoop elektrisch kunt tanken.
Ik vind de BMW I3 met range extender in dat opzicht een mooie tussenoplossing.
Jammer dat de overheid geen verschil maakt met de andere Plugins, die loodzwaar zijn en waarmee je (als je geluk hebt) maar 30/40 km elektrisch kan rijden voordat de accu leeg is.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 20:48 2 x

Je koopt voor een paar honderd euro een aggregaatje dat 2,5 kW kan leveren en dat kan gemakkelijk achterin de A2. Maar om dat nu 3 uur naast de auto te laten draaien zodat je weer 50 km verder kunt... :dizzy:

De range extender van BMW is een stuk duurder, maar als ie 22 kW levert én je kunt snelladen met 22 kW, dan heb je er wel wat aan. Dan kom je na een uurtje laden (eventueel onderweg) 100 km verder.

Als je een rit van 200 km moet maken, pak je een andere auto. En zoals eekhoorntje terecht opmerkt, een elektrische A2 is leuk en leerzaam en nog bijzonderder dan een "gewone" A2 :innocent:
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2020, 21:08 0 x

Peter_Maathuis schreef:
01 jun 2020, 20:48
Je koopt voor een paar honderd euro een aggregaatje dat 2,5 kW kan leveren en dat kan gemakkelijk achterin de A2. Maar om dat nu 3 uur naast de auto te laten draaien zodat je weer 50 km verder kunt... :dizzy:

De range extender van BMW is een stuk duurder, maar als ie 22 kW levert én je kunt snelladen met 22 kW, dan heb je er wel wat aan. Dan kom je na een uurtje laden (eventueel onderweg) 100 km verder.

Als je een rit van 200 km moet maken, pak je een andere auto. En zoals eekhoorntje terecht opmerkt, een elektrische A2 is leuk en leerzaam en nog bijzonderder dan een "gewone" A2 :innocent:
Niet iedereen heeft de ruimte/budget om 2 auto's er op na te houden ...
Het voordeel van de range extender in de BMW is dat je tijdens het bijladen door kunt rijden op benzine
en desnoods een keer extra tanken om je bestemming te bereiken. In noodgevallen kan dat handig zijn.
Brandstof tanken gaat altijd nog sneller dan laden en kan op meer plekken.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/bright-re ... -met-video
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 jun 2020, 22:54 1 x

eekhoorntje schreef:
01 jun 2020, 17:39
Peter mag wel een aggregaat achterin zetten, eventueel los...
Heeft de A2 in kwestie niet een trekhaak?
... wing, wing ... nuts, nuts ...
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 jun 2020, 07:37 0 x

Mijn punt was eigenlijk;

Van gratis naar flink bedrag aan MRB betalen elke maand met R. E.

Dan is dat losse apparaat snel terug. verdient.
En die kan met achter raam open voor frisse uitlaatgassen, met hittebestendige slang erop een goed alternatief, alleen als echt nodig is voor een langere rit.

En de Trekhaak, ja de oude op Toyota Heftruck heeft die, maar die heeft nog diverse stroringen.
Met aanhanger erachter dus hoog verbruik als Combi, en waar parkeer je die aanhanger?

De A2 E Up, van een VW E Up gesloopt moet nog afgewerkt worden, heb meeste nog los staan!
Die is dus met losse accu achterin, hier en daar wat duck tape dus RDW kan ik nog wel vergeten.
Het werkte wel, maar een UPdate voor Dashboard, dat moet ook nog netjes gemaakt worden.
Een losse teller ziet er niet uit en is niet veilig bij een botsing.

Ja, dit is mijn 2e EV omdat voor de eerste de Toyota onderdelen zeer moeilijk leverbaar zijn na ruim 40 jaren! En ik dacht even snel een EV bouwen, maar dat valt erg tegen.

De Eerste op Toyota basis was te zwaar en geen bagage of weinig KM maken....
Leuk DHZ geklooi dus. Ik weet nu hoe het echt niet moet!

De 2e op E Up basis is betere en dat onder de Kap inbouwen ging wel, nu de rest nog.

Maar een losse lader op benzine achterin is belastingvrij... BMW is dat met R. E . bepaald niet....
Wel moet ik dan iets maken want met raam open rijden, dat is ook niet prettig!

En als je verder wilde, indien je een snel lader vind en kan gebruikten tot 80% laden in uurtje?
Dan kom je ook verder mits je een route neemt waar die staan, en hopen dat de later vrij is!
Dat is dure stroom, tussen de 34 en 87 cent per Kwh... :@@
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie