Temperatuur ATL

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 dec 2018, 07:38 1 x

Hoi,

Hoe is jullie ervaring met het op temperatuur komen van jullie A2? Ik heb bij mijn ATL de indruk dat hij er eigenlijk wel lang over doet om op temperatuur te komen.
Uiteraard heb ik al wat rond gekeken op het forum maar ik ben nog niet veel wijzer. Wat ik merk is met name in het stadsverkeer mijn motor lang nodig heeft om op temperatuur te komen. Wat is de norm waar ik van uit kan gaan? Ik zit er aan te denken om de thermostaat te gaan vervangen. Of zijn er andere dingen welke van invloed kunnen zijn?

Groeten,


Kasper
Gebruikersavatar
RobinCS
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 apr 2018, 20:30
Locatie: Westland
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 dec 2018, 08:10 2 x

Ik ervaar hetzelfde met mijn AMF-blok.

Het duurt zo'n 20 minuten rijden binnen/buiten de bebouwde kom (meeste 50-60 wegen) voordat de temperatuurmeter 91 graden aangeeft. Met eerder rijden op de snelweg gaat dit een stuk sneller.

Ik heb even met een kapotte thermostaat rondgereden, maar toen was het nog erger. Onder diverse omstandigheden kwam de koelvloeistof dan sowieso niet op de bedrijfstemperatuur. Met de nieuwe thermostaat geldt bovenstaande dus.

Hoewel het opvallend is, ga ik er van uit dat dit een eigenschap is die bij het blok hoort en dat er weinig aan te doen valt. Wat mij overigens ook opvalt, is dat de temperatuurmeter nog nooit ook maar een fractie verder naar rechts heeft bewogen. Zelfs niet tijdens de hete dagen in de zomer en onder zwaardere omstandigheden. Conclusie zou kunnen zijn dat het blok erg efficiënt is?

Mochten anderen tips hebben om de boel sneller op temperatuur te hebben, dan ben ik hier zeker benieuwd naar!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 dec 2018, 09:07 2 x

De temperatuurmeter van de A2 is een apart geval, het had eigenlijk beter temperatuur indicator kunnen heten want het ding heeft een grote voorkeur voor rechtop staan= 90 graden . Dat is door de Audi construkteurs bewust gedaan om rust tijdens het rijden te creëren.
Als je de motor temperatuur precies wil weten, kan je het beter via de OBDpoort uitlezen.
Over het langzaam oplopen van de temperatuur: in deze tijd gaat er veel motorwarmte via de kachel naar het interieur , wat ‘s zomers veel minder het geval is dus dat het iets langer duurt lijkt mij wel normaal.
Duurt het echt lang... dan heb je een “ leuk” klusje:

viewtopic.php?f=17&t=6297&p=70488&hilit=ATL#p70488
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2018, 09:24 2 x

Ik meende een keer gelezen te hebben dat een forummer in de winter een stuk karton voor de
radiateur van zijn Diesel A2 deed om de auto sneller op temperatuur te krijgen.

Kan het jammer genoeg niet terugvinden.

De kachel na het starten eerst uitlaten is ook een mogelijkheid. Wordt wel de eerste 10 minuten kou lijden en opletten dat de ramen niet beslaan ... ;)

De kachel werkt wel goed?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2018, 11:18 2 x

Mijn ATL is na ca 5 km op 60 graden - dan begint de temperatuur-"meter" op het dashboard te bewegen en de kachel gaat warmte afgeven. Na nog eens 5 km staat ie op 90, maar dan is de motortemperatuur pas 80. (De meter staat stabiel op 90 bij temperaturen tussen 80 en 100 graden).

Vertrouw niet (alleen) op de meter, maar lees de OBD-poort uit (ELM327 bluetooth dongle en Torque lite op je smartphone, kost minder dan € 10 en werkt prima)

Thermostaat vervangen is pas zinnig als je weet wat de motortemperatuur werkelijk doet.

De temperatuursensor is dubbel uitgevoerd: de ene sensor stuurt de meter op het dashboard en de andere sensor informeert de ECU.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 dec 2018, 11:25 1 x

De temperatuur gaat bij de meeste van 60 erg snel naar 90 en nauwelijks tussenstand.
Alleen bij tanken zit deze hier, de meter op dashboard doet maar wat.

Met de OBD II stekker en op telefoon uitlezen zie je werkelijke temperatuur.
De Thermostaat is redelijk zelf te doen, mits je deze goed monteerde dus op de kleine pas pennetjes van plastic let!

Maar de sensor, ik kreeg er gelijk een Clip bij, normaal kun je die hergebruiken maar vaak vliegen ze weg, dus de plaatselijke onderdelen leverancier heeft hier al ervaring mee!
Ook bij vele garages hebben ze die clips op voorraad, naast deze sensor!

Voor mijn geen probleem, ik had kaal blok op werkbank!
Maar als ik het onder de kap met alle leidingen en kabels en moeilijk zichtbaar of gevoel moest doen?

De Sensor is alleen voor de temperatuur te meten en doet verder niet zoveel.
De Thermostaat moet goed werken, bij open blijven koude motor, wat niet goed is, of bij dicht blijven kokende motor.... maar lees eens het oude verhaal van Peter Maathuis!

Gezien zijn ervaring en die van mijn liever Koffie drinken bij de A2 Doctor.... Lucas, want als het lekt, heb je onderweg echt een probleem erbij in plaats van opgelost.

Zelf ervaring met blok op werkbank en in de auto zou ik het graag aan een meer ervaren vakman overlaten!

viewtopic.php?f=17&t=6297&p=70488&hilit=ATL#p70488

En het karton? Werkte prima voor vooral Diesels, kun je eieren koken onderweg naar Frankrijk op Vakantie als je die vergeet er tijdig uit te halen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2018, 11:53 1 x

eekhoorntje schreef:
12 dec 2018, 11:25
En het karton? Werkte prima voor vooral Diesels, kun je eieren koken onderweg naar Frankrijk op Vakantie als je die vergeet er tijdig uit te halen!
Heb ik inderdaad vergeten bij te zetten. Werkt eigenlijk alleen bij (oude) auto's met een echte temperatuurmeter in het dashboard (die je dan wel als bestuurder zijnde in de gaten moet houden).

Vroegah werd je als autobezitter geacht een (halve) automonteur te zijn, tegenwoordig is het belangrijkste om een (volgeladen) smartfoon bij je te hebben om de Wegenwacht te kunnen bellen ... ;)
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 dec 2018, 18:15 1 x

Ik ga dan toch maar eens de temperatuur uitlezen. Ik lees trouwens wel in de opmerkingen dat het dus waarschijnlijk geen reden tot zorgen is. Hij komt uiteindelijk zeker wel op bedrijfstemperatuur. Mijn kachel doet het trouwens prima, ik heb climate control en ik denk dat er daar inderdaad veel warmte naar toe gaat.
Gebruikersavatar
RobinCS
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 apr 2018, 20:30
Locatie: Westland
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 dec 2018, 19:48 1 x

Kasper schreef:
12 dec 2018, 18:15
Mijn kachel doet het trouwens prima, ik heb climate control en ik denk dat er daar inderdaad veel warmte naar toe gaat.
Ik meen dat de kachel tot een buitentemperatuur van 6 graden elektrisch wordt verwarmd, dus het zegt niet alles over het opwarmen van koelvloeistof.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 dec 2018, 22:44 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
12 dec 2018, 09:24
Ik meende een keer gelezen te hebben dat een forummer in de winter een stuk karton voor de
radiateur van zijn Diesel A2 deed om de auto sneller op temperatuur te krijgen.

Kan het jammer genoeg niet terugvinden.
Die kon ik me ook nog heugen en vond hem snel dankzij Google: viewtopic.php?t=3350 ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie