Transitie van diesel naar stroom in de auto

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 okt 2018, 22:52 1 x

Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2018, 08:00 2 x

jos_br schreef:
11 okt 2018, 22:52
Leesvoer,

https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-d ... ische-auto

Jos.
Tja, niemand beweert ook dat elektrische auto's geen milieu schade toebrengt, dat doet het eten van een hamburger bij de bekende ketens ook.
Alles wat de mens maakt brengt wel ergens milieu schade toe, vaststaand feit, geld ook voor EV's.
Wel opvallend is dat dit soort verhalen plotseling boven komen wanneer het elektrische auto's betreft, daarvoor hoorde je er niemand over terwijl Lithium en Kobalt al sinds jaar en dag verwerkt wordt in triljarden accu's voor laptop's en telefoons.
De grootste afnemer van Kobalt is nog steeds de staal industrie, zonder dit kobalt zou je niet eens een auto kunnen bouwen, of een vork, lepel, krukas. nokkenas, elektromotor of mes, en daar maakte ook niemand zich druk om.............maar nu plotseling wel?
Het is 1 groot hypocriet en doorspekt met onwaarheden geschreven stuk.
Accu's bevatten geen zeldzame aardmetalen, is pertinent niet waar, een brandstofcel wel, die verbruikt platinum.
Vervang de woorden Lithium en Kobalt door olie, heb je precies het zelfde verhaal, maar daar hebben we wederom al 80 jaar geen probleem mee en klokken ons tankje vol met brandstof afkomstig uit landen die vreselijk fout zijn en waar mensenrechten nog steeds iedere dag geschonden worden.
De hoeveelheid kobalt gebruikt in EV accu's wordt overigens steeds minder, de laatste generatie cellen van Tesla hebben de hoogste energie dichtheid maar bevatten significant minder kobalt dan de oudere generatie.
Niet alleen olie, vraag je maar eens af waar je kleding gemaakt wordt die je elke dag aantrekt en ben je er bewust van dat het land waar je nu in woont en deel vanuit maakt rijk geworden is van uitbuiting, en nog elke dag. (Kijk maar eens waar onze koninklijke olie en Shell hun productjes winnen........... Niger delta om maar wat te noemen?
Wat wel wetenschappelijk bewezen is dat een elektrische auto van productie tot einde levensduur veel minder milieu belastend is dan elke ICE equivalent.
In principe zou je na 10? jaar er nieuwe accu in kunnen plaatsen en kan je weer jaren vooruit, technisch is dat geen probleem omdat elektromotoren oneindig veel langer mee gaan dan een ICE.
Na zijn levensduur in de auto kan de accu nog jaren dienst doen als stationaire energie opslag.
Als na een jaar of 30-40 de accu echt "op" is is hij uitstekend te recyclen, kost aanmerkelijk minder energie en milieu schade dan het nieuw winnen van deze materialen, dus er gaat nauwelijks basis materiaal verloren.
Ook kun je een EV met elke soort stroom laden, dus met kolenstroom, is hij toch al 30 tot 40% schoner dan een ICE, of met stroom uit wind en zonne-energie, dan wordt het verschil qua vervuiling tov een ICE helemaal schrijnend.
Een ICE kun je alleen rijden dmv het verbranden van een chemisch goedje wat never nooit schoner zal worden...........

En wie de rekening betaald?
Uiteraard wij, wie had je anders gedacht?
Maar met deze transitie heb ik daar eigenlijk helemaal geen probleem mee, ergo, wij hebben al weer ruim 2 jaar een EV die geladen wordt met het grootste deel hydro stroom.
Buiten dat het schoner is dan bijvoorbeeld mijn A2, rijdt het ook nog eens verdomde fijn en is een stuk goedkoper qua "tanken" en onderhoud.
Afgelopen 2,5 jaar 1 interieur filter en 1x verse remvloeistof.
Na 66356km is de accu nog in uitstekende staat en heeft nog geen zichtbare of merkbare degradatie.
Er worden eigenlijk alleen maar korte stukken mee gereden, dus de milieu winst tov een ICE is dan nog vele malen groter.
Want dat wordt nog wel eens vergeten, zolang de motor en katalysator van een ICE nog niet op bedrijfstemperatuur zijn is de mate van vervuiling vele malen groter dan normaal, heeft een EV geen last van.
Die stoot vanaf de start helemaal niets uit.................... dus de verschillen zijn nog veel groter dan aangenomen wordt.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 okt 2018, 10:45 0 x

Volgens een bekende Lease Firma die van plan was naar de Beurs te gaan....

De Tesla Taxi is zoveel zwaarder dan de Benz Taxi dat hij meer banden verslijt en daarmee hogere fijnstof uitstoot heeft.
Wel heeft Rolf gelijk, maar mijn zelf in elkaar geklooide rommel, een ex1.2 Tdi die met erg weinig accu' s net voldoende heeft voor plaatselijke boodschappen!

Het probleem is dat als ik van huidige maximaal 40 Km naar 400 Km wil op 1480 Kg totaal zou komen,
en dan mag alleen een minderjarig kind van 20 Kg deze nog leeg besturen omdat de achteras het niet aan kan!

Ja, een A2 van 1480 Kg die niet eens een kratje bier kan halen en zonder chauffeur? Daar zit niemand op te wachten.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2018, 11:24 1 x

Banden slijtage komt niet alleen van het gewicht en genereren niet de fijn stof die klein genoeg is om diep in de longen door te dringen............en vergeet de remmen niet wat betreft fijn stof, wordt bij de EV nauwelijks gebruikt door het regeneratieve remmen op de e-motor die de "rem" energie voor een deel weer terug de accu in stuurt.
Grootste deel fijn stof komt nog steeds uit een uitlaat van een ICE, met name diesels.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 okt 2018, 13:38 4 x

Dat er een transitie plaatsvind, okay. Maar waarom nu zo snel dingen doorvoeren die hier voor mensen die modaal verdienen niet haalbaar zijn, dat wil er bij mij niet in. Dus bij voorbaat dingen weggooien die voorlopig voldoen, dat bedoel ik daarmee. Als voorbeeld rijden wij sinds 2001 ruim 600000km met èèn auto waardoor voor dit vervoer niet drie andere auto's gebouwd hoeven te worden. Hier in NL wordt zwaar ingezet op de diesel, terwijl de discussie over de verhoogde CO uitstoot -vanwege meer benzineauto's- ook al op de loer ligt. Dus het EV wordt dadelijk gewoon door de strot gedrukt. Dat iedereen de rekening mee gaat betalen (geld dus ook voor het verwarmen van je huis...) is te verwachten, echter of iedereen het KAN betalen is een ander verhaal.......

Jos.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

14 okt 2018, 16:28 2 x

Dieselvrij?

1 Jos moet dan investeren in Batterij vervangen zonder rugklachten want na 8 jaren beloven ze... maar na 3 jaren werden de eerste...... en die zijn bepaald niet prettig voor je rug!

2 Belgen hebben de Dieselprijs aangepast, nu Benzine goedkoper dan Diesel + enkele steden met Centrum Diesel vrij en nu blijkt dat vele om op hun plek te komen extra gaan omrijden en dus juist meer brandstof verbruik en uitstoot en dus niets schoner geworden.

3 Ik kocht net Duitse AMF en op achterstallig onderhoud zoals de koppeling niets mis mee.
Vele willen een werkende Open Sky en schadevrij Leder.
Ook nog een originele trekhaak dus ik ben blij met deze aanbieding uit Berlijn na bekendmaken 2019 eisen! Gekocht in de toekomstige en hij wilde niet verhuizen, hij werkt en woonde in de Milieu zone/Zonde en heeft 1.6 Fsi gekocht als vervanger!

4 Als slechts 10% in mijn straat dus 13 van de 130 woningen in de avond gaan laden is er een stroom storing garantie!
Overdag salderen tegen hoge tarief en van 23.00 tot 7.00 tegen lagere tarief laden, vele wijken in Nederland moeten hiervoor open en wat doen we met de Warmte Pompen die ook stroom gebruiken om van 't Gas af te gaan!

5 Ik heb nu een kale Kavel in Almere in de wijk Oosterwold, en die Gas(t) vrije wijk staat nu mijn A2 AUA met G3 ingebouwd!

6 Garages in enkele Duitse steden worden gek van Oost Europeanen die uitsluitend de Euro 5 van 2014 of ouder willen, geen Euro 4 wegens invoer regels die 3x de Euro 5 zijn!
Mijn AMF is Euro 3 dus zelfs 6x duurder dan Euro 5 als die leverbaar zou zijn.
Ze kijken niet naar bouwjaar.

7 Berlijn doet aan leeftijdsdiscriminatie, een Euro 4 overjarig in 2015 afgeleverd mag blijven rijden, maar een de eerste Euro 5 & 6 van 2014 niet!

8 Gazprom, kan Aardgas leveren met hogere Colorische waarde waardoor we 23% minder kuub nodig hebben en 70% van de CV ketels is draaien stelschroef gasregelblok voldoende!
Er is slechts voor nog maar 120 jaren voldoende tenzij ze in Noorden en politiek rommelige zuiden ook zouden gaan zoeken dus nog meer!
De Benzine Bedrijfsauto's is de Iveco Daily nog de enige met benzine motor die je naar CNG kunt ombouwen!
In Vlaanderen nog volop leverbaar!

9 De oude 5 Cilinder is vervangen door een 4 pits Turbo 2L en ik vermoed dat Jos_Br moeiteloos enkele pagina' s vol zou kunnen maken waarom sommige zolang in de oude 5 pitter doorreden en waarom!
Een marktkoopman met zware Tandem asser was vanaf de eerste LT tot ... ja nu Iveco Daily met 3L 4 Cil... die wel heel blijft en 3500 Kg mag trekken!

10 Mijn Daf 45, nee, geen bretellen aandrijving maar laadbak 4800 Kg... die mag langs de Milieu zone rijden in Adam, en de uitstoot trekt zich niets van die bordjes aan bij westen wind als ik langs kom rijden met deze Euro 1 met 1.384.492 Km op de teller volgens APK rapport!
En als ik het Centrum toch in zou gaan, deze Nederlandse vrachtwagen heeft Belarus Nummerborden dus niet traceerbaar welk bouwjaar of Euro norm deze is.
Ik ga voor mijn kavel in Almere de Blokhut zelf halen, en dat is 7x rijden en goedkoper dan laten doen.
De Ex Brandweer , die gesloopt was rijd prima en vele maatregelen beloven ze wel, maar de Dividend belasting is toch ook op laatste moment..... sorry nu stoppen want dit is A2 forum!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 okt 2018, 20:01 1 x

Eekhoorntje,
Ik moet de tekst weer drie keer lezen voor ik door krijg wat er precies staat, kan het ook in wat volwaardiger zinnen gebracht worden? Ja kan ook aan mij liggen hoor maar het lijkt een beetje multifocus . Toen je Dirck heette ging dat nog een stuk beter!( Kwam ook een stuk tegen over een ombouw naar elektrisch )
Ben wel benieuwd wat er op die bouwkavel komt. garage voor... auto’s?
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2018, 20:54 0 x

Jos,

Qua CO2:

VW Tiguan 2.0 TSI 180pk : 170gr/km
VW Tiguan 2.0 TDI 150pk: 139gr/km
Toyota RAV4 Hybride 197pk : 118gr/km

Alle 3 4WD.

Dus met een hybride kun je prima je CO2 uitstoot verminderen, heb je geen diesel voor nodig......als je maar wilt.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 okt 2018, 22:14 1 x

rolf schreef:
14 okt 2018, 20:54
Jos,

Qua CO2:

VW Tiguan 2.0 TSI 180pk : 170gr/km
VW Tiguan 2.0 TDI 150pk: 139gr/km
Toyota RAV4 Hybride 197pk : 118gr/km

Alle 3 4WD.

Dus met een hybride kun je prima je CO2 uitstoot verminderen, heb je geen diesel voor nodig......als je maar wilt.
rolf,

Dan word het wat persoonlijker, een auto moet bij mij fijn rijden, en dat vindt ik tot nog toe met een diesel het fijnst. Heb met verschillende hybrides gereden, en met mijn rijstijl wordt je daar niet vrolijk van. Ik heb zelf nu een TT tdi 184pk die 124gr/km uitstoot en zelfs bij een redelijk lompe rijstijl zuinig blijft. Dit lukt met een hybridesyteem gewoon niet. Wanneer de benzinemotor goed aangesproken wordt stijgt het verbruik buitensporig t.o. een diesel. Vooral de mitsubishi outlander hybride waarmee ik ook heb gereden zuipt als een grote wanneer je hier met hogere snelheden rijdt. De toekomst zal het leren, je moet je kop iet in het zand steken wanneer het om innovaties gaat!

Jos.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2018, 22:16 1 x

Ik heb het topic even afgesplitst van Diesels uit de binnenstad Arnhem.

PS: @eekhoorntje ik kan geen chocola van je post maken..
Plaats reactie