Transitie van diesel naar stroom in de auto

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 okt 2018, 16:49 1 x

eekhoorntje schreef:
16 okt 2018, 15:55
200 Ah en maar zo weinig km en traag?
200 Ah bij 24 Volt = 4,8 kWh en een moderne EV gebruikt 10..15 kWh/100 km dus een actieradius van minder dan 50 km is logisch. Je kunt bovendien een loodaccu niet helemaal leegrijden; aannemend dat je geen startaccu maar een tractie-accu gebruikt is je bruikbare capaciteit hooguit 75%. En zo blijkt 35 km actieradius helemaal niet slecht...

Hoe snel je je kWh kunt wegwerken (de maximale snelheid die je kunt rijden), hangt af van je motor (en uiteraard het gewicht van de auto). Met 2,5 kW (3 pk) trek je geen stenen uit de straat en ik kan me goed voorstellen dat bij 45 km/u de rol- plus luchtweerstand het volledige vermogen opsouperen. De "stroomlijn" van de NSU helpt ook niet echt...

Dus eigenlijk helemaal niet zo slecht gedaan met de toen beschikbare middelen :thumbmin: :thumbmin: :thumbmin:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 okt 2018, 17:04 0 x

Foutje bedankt!

Ik begrijp nu 2x 12 volt in NSU bij 200 Ah
en ik heb 2x 24 volt Tractie batterij uit Heftruck die tot 10% leeg mag.

24 volt 200 Ah of 48 volt 160 Ah, dan is dit best redelijk gedaan.
Onze A2 is flink zwaarder, ongeveer zelfde band breedte en tot 50 Km/u maakt stroomlijn nauwelijks iets uit, lagers wel!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 okt 2018, 17:12 1 x

Wat ook een aardig weetje is: een liter benzine bevat ca 9 kWh energie.

Dus de NSU doet zijn 45 km met een halve liter benzine (en jij @eekhoorntje doet het ook niet slecht met ca 1 liter benzine :thumbmin: )
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 feb 2019, 23:28 1 x

Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 feb 2019, 08:05 1 x

Hoe er precies getest is, staat er niet bij.
Er moet wel aan bepaalde voorwaarden voldaan worden voordat er überhaupt ad-bleu de katalysator ingespoten wordt om de NOx uitstoot te verminderen.
Als je voor de deur staat, start en daarna door de stad rijdt zijn die voorwaarden er vaak nog lang niet..............het is nog steeds zo dat fabrikanten "thermal windows" in hun software hebben die de ad-bleu inspuiting beperken om het ad-bleu verbruik niet te hoog te laten worden.
Anders staat de consument om de 3x tanken ad-bleu bij te vullen, en dat willen ze niet.
Regelgeving in Europa schiet nog steeds veel te kort, mede door de zware loby van de Duitse en Franse auto industrie die nu eenmaal "diesel" verslaafd zijn, die hebben hun investeringen nog lang niet terugverdient.
Die euro-6 eis van 80gr/km wordt bijvoorbeeld nog steeds niet gehaald bij een doorsnee rit.
Diesel is en blijft smerig, en hoe meer systeempjes er gebruikt worden om de roet en NOx naar beneden te brengen, hoe sneller de consument bij de garage staat met allerlei technische problemen.
De EGR kleppen zijn niet aan te slepen...............
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 feb 2019, 08:43 0 x

Gelukkig zijn De Lijn bussen die ook in AD stonden en nu te koop zijn met Euro 1of 2 niet meegenomen.
De Milieu zone is de oorzaak dat deze 20 jaren oude gedumpt worden.
Ik verwacht dat deze mobiele werkplaats van €2000,- naar €4000,- of meer gaat oplopen.

Maar je mag zo geen enkel centrum meer in.
Onze AMF met Euro 3, daar blijkt bij Retrofit Roetfilter misschien Euro 4 mogelijk is, met dure Ad Bleu die naast deze vloeistof ook de inbouw duur is Misschien Euro 5.

Maar...... een AMF met goedkoop Roetfilter met regeneratie functie en water injectie geeft ook Euro 5 en is zelf te doen.
Als je in plaats van 5 liter puur water, er 2½ water, ½ liter Bio ethanol en 2 liters Schoonmaak azijn bij doet en goed gemengd, zou deze voordelig naar Euro 5 gaan en soms net aan Euro 6 halen.
Leuk voor onze Freun.de maar hier doet RDW niets met eenmaal ingevoerde Euro norm helaas.

Het nadeel van de mix van water/bio/azijn is dat het gaat uitzakken.
Dat betekend roer werk erin of lucht pompje die bellen gaat blazen en zo dat uitzakken tegen zal gaan.
Blub, ik rij schoon en lampje als deze leeg is.
Bij ¼ liter gaat die dan branden en kan er tot de dop net aan 5 liter bijgedaan die je thuis op voor kunt mengen.
Als we de RDW zo gek krijgen om herkeuring + Euro aanpassing zou je voor €850,- een ombouw set kunnen plaatsen + RDW keuringskosten en meeting op €950 een Euro 5/6? krijgen die het Centrum van de grote steden weer in mag.
Dan is de Ex Koopje 9 ook weer leuk en schoner dan de Euro 4 Diesels die nu meer opbrengen.

Ik heb de verantwoordelijke Minister gevraagd of de RDW een Euro 5 of 6 keuring wil doen en dat lijkt me een leuke Sjoemel Meeting!

En de gebruik kosten, dat is afhankelijk van snelheid, op Duitse Autobaan zal deze gaan zuipen maar tot 100 km kun je ongeveer 1500 km halen en naast gratis water, is Schoonmaak Azijn & Bio Ethanol €2,- per vulling....

Tip; als je nu 50% bio diesel en in de hete zomer 100% Bio gaat rijden denken alle Vlamingen dat er een rijdende Frietkot langs komt rijden!
De AMF is geschikt voor Bio Diesel en na 350.000 Km heeft de 1.2 Tdi afgelegd en die heeft dezelfde afdichtingen als de AMF.

Ik wacht op onze Minister dat die de wet gaat aanpassen voor Euro herkeuring voor onze nu nog vuile diesels!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie