Verbruik verbeteren 1.4 BBY

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2018, 19:47 1 x

rolf schreef:
31 aug 2018, 09:54
Dit is mijn verbruik van na de kop revisie.
Snelweg kom ik zelden.

https://www.autoweek.nl/verbruik/23305/audi-a2-14-2004/
Petje af dat je zo dicht bij het normverbruik van de A2 zit.
Zit zelf tussen de 1 op 13 en 1 op 14.
Wel ook geregeld snelweg waar ik 120/130 aanhoud indien toegestaan.
Is het verbruik drastisch gedaald na de kop revisie?
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2018, 20:35 2 x

Was tussen de 13 en 14km per liter.......
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2018, 20:44 1 x

rolf schreef:
31 aug 2018, 20:35
Was tussen de 13 en 14km per liter.......
Da's toevallig. ;)
Mijn A2 heeft zo'n 130.000 km gelopen. Zou die ook aan een koprevisie toe zijn? :rolleyes:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

31 aug 2018, 21:33 0 x

Ik lees hier 3.4 liter per 100 km of 1:29,41 en dat halen de Diesels niet altijd, de 1.2 Tdi soms en de 1.4 Tdi zelden... maar als ik nu op zijn advies 70 Km op Cruise Control ga rijden, wat zal de rest van Nederland dan gaan zeggen.... ?

Wel is de 90 Km opgave haalbaar, de 4.7 of 21.27 km per liter is erg netjes en bij 86 km tussen de vrachtwagens niemand tot last, en wel lekker voordelig en dat was toch het Topic, het verbruik van ook mijn 1.4 BBY verbeteren?

En met mijn korte waslijst aan tips erbij van de 3.1 Bar op Energie zuinige en lawaai arme Studless banden?

Wel moeten we er rekening mee houden dat de 1.6 Fsi door de hogere compressie, 1;12 zuiniger is dan de AUA & BBY die maar 1;10 heeft....
De Skoda 75 kw/101 Pk 1390 cc motor, zou die ook een hogere compressie hebben?
Want als we weten waarom die meer koppel bij lagere toeren en meer PK's heeft en nauwelijks meer verbruikte bij rustig rijden.

Ik zal binnenkort de praktijk cijfers te horen krijgen en zoeken naar de verschillen.
De 1.6 werd ook als 101 Pk geleverd maar dit is toch echt het 1390 blok dus de 1.4....


De Skoda 75, 86 en 100 Pk?
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 3&cache=no

Seat Ibiza;
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 4&cache=no
Zelfde 1390 cc en 10.5 op 1 compressie?

Of de Polo, naast 2x 100 pk ook de 80 Pk met meer koppel!
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 3&cache=no
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2018, 22:09 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
31 aug 2018, 20:44
rolf schreef:
31 aug 2018, 20:35
Was tussen de 13 en 14km per liter.......
Da's toevallig. ;)
Mijn A2 heeft zo'n 130.000 km gelopen. Zou die ook aan een koprevisie toe zijn? :rolleyes:
Doe eens een compressie test.......
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2018, 22:13 1 x

eekhoorntje schreef:
31 aug 2018, 21:33
Ik lees hier 3.4 liter per 100 km of 1:29,41 en dat halen de Diesels niet altijd, de 1.2 Tdi soms en de 1.4 Tdi zelden... maar als ik nu op zijn advies 70 Km op Cruise Control ga rijden, wat zal de rest van Nederland dan gaan zeggen.... ?

Wel is de 90 Km opgave haalbaar, de 4.7 of 21.27 km per liter is erg netjes en bij 86 km tussen de vrachtwagens niemand tot last, en wel lekker voordelig en dat was toch het Topic, het verbruik van ook mijn 1.4 BBY verbeteren?

En met mijn korte waslijst aan tips erbij van de 3.1 Bar op Energie zuinige en lawaai arme Studless banden?

Wel moeten we er rekening mee houden dat de 1.6 Fsi door de hogere compressie, 1;12 zuiniger is dan de AUA & BBY die maar 1;10 heeft....
De Skoda 75 kw/101 Pk 1390 cc motor, zou die ook een hogere compressie hebben?
Want als we weten waarom die meer koppel bij lagere toeren en meer PK's heeft en nauwelijks meer verbruikte bij rustig rijden.

Ik zal binnenkort de praktijk cijfers te horen krijgen en zoeken naar de verschillen.
De 1.6 werd ook als 101 Pk geleverd maar dit is toch echt het 1390 blok dus de 1.4....


De Skoda 75, 86 en 100 Pk?
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 3&cache=no

Seat Ibiza;
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 4&cache=no
Zelfde 1390 cc en 10.5 op 1 compressie?

Of de Polo, naast 2x 100 pk ook de 80 Pk met meer koppel!
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... 3&cache=no
Neem je zoiets:
Bijlagen
werpanker-met-33-nylon-koord.jpg
werpanker-met-33-nylon-koord.jpg (14.95 KiB) 5786 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2018, 22:33 1 x

rolf schreef:
31 aug 2018, 22:09
Peter_Audi_A2 schreef:
31 aug 2018, 20:44
rolf schreef:
31 aug 2018, 20:35
Was tussen de 13 en 14km per liter.......
Da's toevallig. ;)
Mijn A2 heeft zo'n 130.000 km gelopen. Zou die ook aan een koprevisie toe zijn? :rolleyes:
Doe eens een compressie test.......
Heb toch eens viewtopic.php?f=14&t=3018&hilit=koprevisie&start=200
doorgenomen en de aanleiding voor de koprevisie was vooral het slechte starten bij koude motor.
Tot op heden is dat bij mij geen probleem, kan misschien zijn dat de koude Noorse winters hier meer invloed op hebben? (lees lage(re) buitentemperatuur, eerder problemen met koudstart?)
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 sep 2018, 09:45 1 x

Kou heeft maar weinig invloed op het mechanische deel van een motor, net als dat bakerpraatje dat olie bij -5 plotseling heel dik is geworden en daardoor zwaarder ronddraait.
Dat je auto minder fanatiek tot leven komt met -5 of -10 komt alleen maar omdat je accu bij die temperaturen gewoon niet de amperetjes kan leveren dan bij temperaturen van boven nul.
Dan krijgt men het idee dat de motor zwaar ronddraai, dat is gewoon niet zo.

Bij mij was niet alleen de start minder, ook liep hij stationair niet lekker en met een te laag toerental.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 sep 2018, 10:27 0 x

In Rusland doen ze daarom er altijd een 80 Ah accu in... want vooral als ze een jaar of 8 oud zijn hebben ze vaak minder dan 40Ah over en met de lampjes controle van binnenverlichting, als geel, snel nieuwe halen bij -37 C in Moermansk... en Rolf woonde iets meer naar het Zuiden?

In 2017 via Noorse wegen terug gereden en dat was flinke rit.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
FrankDercks
Audi A2 clublid
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 sep 2018, 10:31 1 x

Zoals ik onlangs al eens aangaf rijd ik met mijn BBY ook regelmatig "tussen de vrachtwagens" cq rustig op momenten dat er weinig vrachtverkeer is. Dan houd ik vaak tussen de 90 en 100 km/u aan. Vaak op de cc ca. 94 km/u. Over een afstand van 75 km verbruik ik dan bij de huidige temperaturen ca 1 op 21 (4.8 l op 100). Bij die grote hitte nog iets zuiniger. Maar het actuele verbruik is dan op de FIS vaak tussen de 4.1 en 4.5 l/100. Het traject dat ik rij is niet helemaal vlak en er zitten veel viaducten enz in het parcours, dus is het af en toe lastig om het exacte verbruik te meten. De banden (Landsail 195/50-16) heb ik op 2.4 bar. En als ik niet op de snelweg rijd, dan laat ik zeer regelmatig de auto "uitrollen". Dat is een kwestie van vooruitkijken en ervaring, ook qua route. Het enige waar het verbruik van de Audi wat aan de hoge kant is, is bij korte ritjes met koude motor. Dat is bij iedere auto, maar ik heb het gevoel dat het verbruik met koude motor wat langer "aan de hoge kant is" dan bij de wat modernere auto's. Maar al met al ben ik meer dan tevreden over (het verbruik van) de A2....!
Plaats reactie