Verbruik verbeteren 1.4 BBY

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 jan 2018, 00:41 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
17 jan 2018, 23:09
Welke bandenmaat heeft jouw A2?
In het algemeen geldt hoe smaller de band, hoe lager het verbruik?
Zelf rijdt ik met de A2 gemiddeld 1 op 14. Ik heb 1 op 16 gehaald bij ca. 100km/h op de snelweg over 100 km. Dit bij 185/50R16 zomerbanden op lichtmetalen wielen.
Mijn A2 heeft dezelfde bandenmaat. Dus 185/50R16 zomerbanden.
De smallere en lichtere velgen ( magnesium) van de 1.2 TDI dragen mede bij aan het lage verbruik. Mooi is het niet, smalle banden maar het scheelt dus wel brandstof.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 jan 2018, 00:45 1 x

Peter_Maathuis schreef:
18 jan 2018, 12:26
Ik denk dat je met 1 op 15 tevreden moet zijn. Ik heb wel eens (rustige rijstijl, veel snelweg, niet sneller dan 110 km/u) een retourtje Eindhoven - Groningen (600 km) gedaan met 1 op 18, maar gemiddeld over 10.000 km kwam ik tot 1 op 16. Dat was met mijn vorige A2 (op benzine en standaard 16" wielen).

Met mijn VW Polo 1.2 TSI (105 pk, 2011) kwam ik over 40.000 km op 1 op 15,6 uit. Met een eerdere VW Polo 1.4 (85pk, 2009) was het 1 op 16,1 over 35.000 km.

Een gemiddelde van 1 op 16 ipv 1 op 15 scheelt 40 liter benzine (€5 per maand) bij 10.000 km / jaar.

Als je echt zuiniger wilt, moet je overstappen op diesel (en dan bij voorkeur de 1.2 TDI).

Dank voor je reactie, Peter. Het verschil in 1:15 naar 1:16 is inderdaad niet zo groot. Voor een diesel rij ik nog te weinig om dit qua wegenbelasting er uit te halen.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 jan 2018, 13:48 1 x

Paulus schreef:
20 jan 2018, 00:25
Dan schreef:
19 jan 2018, 15:57
Hallo Paulus,

Ik ben zeker niet deskundig maar ik lees dat jij bewust vroeg opschakelt. Ik heb ergens op het forum gelezen dat je bij de A2 juist NIET het moderne rijden moet toepassen. Als ik mij goed herinner was het de truc om hem lekker op 3500 toeren te houden.

Misschien heb je er wat aan.

Groet Dan
Dank je! Dat is de moeite waard van het proberen. Iedere motor heeft zo zijn zuinige toerengebied, dus wellicht is dat bij de A2 rond de 3500 toeren.
Het nieuwe rijden is absoluut geen slogan die bij de A2 past. Goed warm rijden wel, maar schakellui rijden zeker niet. Dat werkt enkel averechts. Genoemde toerental is voor de 1.4 benzine prima. En af en toe goed heet rijden, lange stukken doorrijden houdt het inwendige van de motor goed schoon.

Het verbruik van de onze 1.4 BBY is desondanks gemiddeld 1:12,5. Daar hebben we al heel veel aan gedaan om dat te verbeteren maar is tot op heden niet gelukt. Verbruik wordt iets gunstiger als we wisselen van zomer naar winterrubber, maar ook niet dramatisch. En mijn vrouw scheurt nou niet echt de straatstenen uit de weg vandaan. :rolleyes:
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

11 feb 2018, 22:34 1 x

Na twee tankbeurten gereden te hebben met hogere toerentallen kwam het verbruik op 1:14,5 te liggen. Iets hoger dan wanneer ik mijn ' normale' rijstijl aanhoudt.
Een nadeel van het rijden met hogere toerentallen is een toename van het motorgeluid, en daarbij voelt het wat onrustiger aan allemaal. Niet echt een verbetering dus.

Ik blijf toch spelen met het idee om de auto te laten chiptunen; maar dan met de nadruk op zuinigheid. Wie weet een geschikt adres?
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

12 feb 2018, 07:30 1 x

Chippen heeft geen zin.
Hier is al zoveel over geschreven, op internet zien de plaatjes er prachtig uit allemaal fake.
Ik heb zit eens laten doen bij een andere auto van mij heb mijn geld terug gevraagd . afspraak die al van te voren gemaakt heb.
Banden spanning op 2.5 bar energie zuinige banden en niet te breed dit vreet ook brandstof.
Welke olie heb je er in zitten een 15w50 vreet ook brandstof.
Hoe ziet je lucht filter eruit
En de verhalen van 1 op 17 halen maar zeer weinig mensen die dat halen .incl mijzelf
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2018, 14:37 1 x

HansJan schreef:
23 jan 2018, 13:48
Paulus schreef:
20 jan 2018, 00:25
Dan schreef:
19 jan 2018, 15:57
Hallo Paulus,

Ik ben zeker niet deskundig maar ik lees dat jij bewust vroeg opschakelt. Ik heb ergens op het forum gelezen dat je bij de A2 juist NIET het moderne rijden moet toepassen. Als ik mij goed herinner was het de truc om hem lekker op 3500 toeren te houden.

Misschien heb je er wat aan.

Groet Dan
Dank je! Dat is de moeite waard van het proberen. Iedere motor heeft zo zijn zuinige toerengebied, dus wellicht is dat bij de A2 rond de 3500 toeren.
Het nieuwe rijden is absoluut geen slogan die bij de A2 past. Goed warm rijden wel, maar schakellui rijden zeker niet. Dat werkt enkel averechts. Genoemde toerental is voor de 1.4 benzine prima. En af en toe goed heet rijden, lange stukken doorrijden houdt het inwendige van de motor goed schoon.

Het verbruik van de onze 1.4 BBY is desondanks gemiddeld 1:12,5. Daar hebben we al heel veel aan gedaan om dat te verbeteren maar is tot op heden niet gelukt. Verbruik wordt iets gunstiger als we wisselen van zomer naar winterrubber, maar ook niet dramatisch. En mijn vrouw scheurt nou niet echt de straatstenen uit de weg vandaan. :rolleyes:
HansJan:

Hoeveel km heeft ie gelopen?
1:12.5 is wel heel veel moet ik zeggen.
Zelf rijdt ik nu in de winter 1:15.5 (temperaturen tussen -5 en -18) en in de zomer 1:17 tot 1:18.
Ik rijd alleen maar wat bij jullie "B wegen" heet, snelwegen hebben we hier niet.

Zou bijna zeggen: Laat je compressie eens meten........dat ding van mij zoop ook zo met 4 rotte uitlaat kleppen en 4 niet al te beste uitlaatkleppen waardoor de compressie ook niet je van het was........
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2018, 14:50 1 x

Hi @rolf, hij is net de 70K gepasseerd, maar het euvel bestaat al sinds dat we de auto in bezit kregen (sept 2013). De compressie is in nov 2015 door @@koop9 gecontroleerd en die was goed. Ook heeft hij gasklep en EGR gereinigd inclusief basis afstelling, potje carterontluchting vervangen, slangen gereinigd en lambda sondes gecontroleerd. Allemaal pico bello in orde.

Met @luukske later nog de motor (al rijdend) uitgelezen, mapsensor preventief vervangen. Mag tot nu toe allemaal niet baten. Gegeven: of we nou stadsverkeer of snelweg rijden, het verbruik blijft nagenoeg hetzelfde. Om idioot van te worden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 mei 2018, 09:35 2 x

Toch nog een reactie in dit lijntje. Ik heb nieuwe ervaringen met mijn brandstofverbruik van de 1.4. Vorige week ben ik een weekje naar Frankrijk geweest met de A2. Het verbruik was opmerkelijk t.o.v. eerdere metingen.
1:16 (snelweg/ autoroute), en zelfs 1:17 (autoroute).

Ik heb voor vertrek de olie ververst, ik rij nu met 5W30. Waarschijnlijk een dunnere olie dan die er in zat.
Verder niets veranderd; al rij ik nu met zomerbanden ( 185/50R16).
Ik denk dat de combinatie van dunnere olie, lange afstanden rijden en hogere buitentemperatuur een gunstig effect had.
Gebruikersavatar
bjmeengs
Audi A2 clublid
Berichten: 441
Lid geworden op: 28 mei 2016, 14:18
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2018, 10:08 1 x

Kun je een 1.4 benzine wel chiptunen. Staat mij iets van bij, dat dit bij de 1.4 niet kan!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 mei 2018, 10:42 1 x

Hoi BJ,
Het meeste effect met chip tunen heb je met een motor met turbo, die laat je dan wat meer lucht er in persen, met als gevolg dat er ook meer brandstof in kan, daar kan je zo enn 20% meer vermogen bij krijgen.
Bij een gewone motor, die zijn lucht moet aanzuigen ,is de winst heel beperkt. Als je problemen met wegrijden hebt zou je het statinaire toerntal iets kunnen( laten) verhogen maar chiptunen van een gewone benzine motor is bijna zinloos. Chiptuners zullen wel beweren dat er meer uitkomt maar als dat in het maximum toeren gebied is heb je er voor dagelijks gebruik niks aan .
Als je zuiniger wil en je hebt geen bodemplaat zou ik dat eens proberen.
Plaats reactie