Verbruik verbeteren 1.4 BBY

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Jeroen Kruit
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 jan 2013, 11:26

28 jun 2019, 18:37 0 x

Ik wilde zeggen dat de fiets ideaal is voor de kleine afstand. ;-)
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

29 jun 2019, 09:55 0 x

Interessant om te lezen. Ik wou zelf een post openen, maar reageer maar even op deze.

Ik heb zelf sinds maart 2017 een AUA, bandenmaat 175. Ik probeer veel mogelijk volgens het nieuwe rijden te rijden, langzaam optrekken, snel opschakelen, veel anticiperen, cruisecontrol gaat al aan voor 300m tussen twee verkeerslichten. Soms maak ik zelfs een rit zonder het rempedaal aan te raken (behalve om aan het eind tot stilstand te komen).
Ook gebruik ik de auto slechts sporadisch voor woon/werk en dat is dan altijd 50 tot 60 km enkele reis. (Ok, en af en toe rij ik even naar Gamma of dierenwinkel, dat is dan 3 km voor een retour :flushed: )
Als ik kan tank ik E10, als dat niet kan 95 (tegenwoordig dus E5). Olie is 5w40.

Op de snelweg rijdt ik meestal 100-110 km/h.

Wat mij enorm opvalt is het verschil in vebruik van mijn AUA met buitentemperatuur.

Gemiddeld over de 30000 km die ik de auto heb is mijn verbruik 5.82l/100km, ofwel 1:17.19.
Afgelopen weekend ben ik naar Waldeck in Duitsland gereden. Heen via Luik - Ruhrgebiet en kleine wegen over Winterberg, eerst warm, daarna regen.
Terug de eerste 30 km lokale wegen, daarna in een streep door naar Haarlem, 30-35°C, airco uit en alle ramen open (= extra luchtweerstand) en iets hogere snelheid dan normaal voor mij, zo rond de 115/120km/h waar het mocht, maar ook een stukje file.
Toch heb ik over de beide ritten (heen en terug) zo'n 4.7l/100km gereden. Af en toe op een toch echt vlakke snelweg zelfs minutenlang op 3.9/3.8 l/100km, tegen de 115 km/h, wat zéér laag is voor mijn doen.

Maar ik merk het algemeen: in de zomer is het verbruik een stuk lager. Ik kom vaak in winter/herfst/lente een dagje naar België of Duitsland en tank daar dan, maar merk dan het verschil niet, dus het ligt niet aan de brandstof. Bandendruk (hoger door warmte?) lijkt me ook sterk, dat controleer ik elke 2 maanden en doe het altijd op dezelfde waarde (ik dacht 2.4, iig 0.2 hoger dan aangeraden wordt). Ik wissel niet van zomer- op winterbanden.

Hebben anderen dit ook?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2019, 10:49 0 x

Het verschil tussen winter en zomer merk ik zelf niet zo sterk.

Wel het verschil in gemiddelde snelheid. Ik kan voor mijn werk kiezen uit 2 verschillende routes:

1. Grotendeels snelweg: snelheid tussen de 100 en 130 km/h: verbruik ca. 1 op 14
2. Grotendeels 80/60/50 km wegen: snelheid tussen de 40 en de 90: verbruik ca. 1 op 16

Het nieuwe rijden pas ik niet toe, ik vind de 1.4 BBY motor (met de matige trekkracht bij lage toerentallen) daar niet echt geschikt voor.

Korte ritjes zijn zeker in de winter funest voor het verbruik, de motor/auto opwarmen kost
extra energie.
IIVQ schreef:
29 jun 2019, 09:55
Gemiddeld over de 30000 km die ik de auto heb is mijn verbruik 5.82l/100km, ofwel 1:17.19.
Afgelopen weekend ben ik naar Waldeck in Duitsland gereden. Heen via Luik - Ruhrgebiet en kleine wegen over Winterberg, eerst warm, daarna regen.
Terug de eerste 30 km lokale wegen, daarna in een streep door naar Haarlem, 30-35°C, airco uit en alle ramen open (= extra luchtweerstand) en iets hogere snelheid dan normaal voor mij, zo rond de 115/120km/h waar het mocht, maar ook een stukje file.
Toch heb ik over de beide ritten (heen en terug) zo'n 4.7l/100km gereden. Af en toe op een toch echt vlakke snelweg zelfs minutenlang op 3.9/3.8 l/100km, tegen de 115 km/h, wat zéér laag is voor mijn doen.
Ik vind de A2 (zeker op hogere snelheden) geen fijne auto om met de ramen open te rijden. Je hebt snel last van het "helikopter-effect", een soort van luchtresonantie die optreedt boven de ca. 60 km/h.
Ik denk zelf airco aan/uit weinig uitmaakt voor het verbruik. Belangrijker is dat je airco niet te laag instelt t.o.v. de buitentemperatuur. Dan hoeft motor minder hard te werken en is het verbruik ook lager. De ramen dicht is beter voor de stroomlijn en per saldo zal het weinig tot niets uitmaken met het met de ramen open rijden zonder airco.
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

29 jun 2019, 13:30 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
29 jun 2019, 10:49
Ik vind de A2 (zeker op hogere snelheden) geen fijne auto om met de ramen open te rijden. Je hebt snel last van het "helikopter-effect", een soort van luchtresonantie die optreedt boven de ca. 60 km/h.
Ik denk zelf airco aan/uit weinig uitmaakt voor het verbruik. Belangrijker is dat je airco niet te laag instelt t.o.v. de buitentemperatuur. Dan hoeft motor minder hard te werken en is het verbruik ook lager. De ramen dicht is beter voor de stroomlijn en per saldo zal het weinig tot niets uitmaken met het met de ramen open rijden zonder airco.
Ik hou heel erg van met ramen open rijden. Ik gebruik de airco eigenlijk alleen 's nachts op zwoele zomernachten, als ik anders in zou dommelen, en in de winter om de ramen droog te houden.
Wat ik wel merk is dat je tegen de drukgolven (wat jij helikopter-effect noemt) het raam kruislings tegenover dat wat je open hebt een klein beetje open kan hebben.
Ik heb op de snelweg vaak RV ongeveer 10 cm open en LA ongeveer 1 cm.
Zodra ik van de snelweg af ben gaat voor vol open en achter beiden ongeveer half.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2019, 14:02 0 x

Ik vermoed dat je een van de weinige A2's met elektrisch bedienbare ruiten achter hebt ... ;)

Ik heb ergens gelezen dat er meer auto's zijn die last hebben van dit effect, heeft
waarschijnlijk te maken met het (verder) optimaliseren van de stroomlijn in combinatie
met het weglaten van de regengootjes.

Zijn deze zijwindschermen niets voor je?

Afbeelding

Kun je met de ramen gedeeltelijk open rijden zonder windgeruis ...
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

29 jun 2019, 15:20 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
29 jun 2019, 14:02
Ik vermoed dat je een van de weinige A2's met elektrisch bedienbare ruiten achter hebt ... ;)

Ik heb ergens gelezen dat er meer auto's zijn die last hebben van dit effect, heeft
waarschijnlijk te maken met het (verder) optimaliseren van de stroomlijn in combinatie
met het weglaten van de regengootjes.

Zijn deze zijwindschermen niets voor je?

Afbeelding

Kun je met de ramen gedeeltelijk open rijden zonder windgeruis ...
Ja, ik heb inderdaad een nogal luxe uitvoering :-)
Oh, dat wil ik wel eens proberen. Ik wou vragen waar je ze kon halen, maar ik zie in de link van de foto dat het van Laudorshop komt. Ik ga eens kijken!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 jun 2019, 15:49 0 x

Afhaal meeting?

Deze winkel hier boven in Alphen a/d Rijn is redelijk in midden, en eventueel kunnen mensen die geen tijd hebben een ander vragen dit voor maar €40,- mee te nemen.

Zelf hoef ik deze niet meer, Open Sky is in diverse standen te zetten en tot 120 in juiste stand ook redelijk stil.... alleen Airco uit want dat is verspilling.
Gewoon ventileren.

Maar verbruik, als je banden op 3.0 Ato doet, mits je banden hebt die Maximaal 3.5 of meer mogen hebben dan rol je ook zuiniger!
Ook is bij aanschaf even banden label kijken, van B tot E gezien.... en ik wil stille en zuiniger band.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2019, 16:50 0 x

eekhoorntje schreef:
29 jun 2019, 15:49
Maar verbruik, als je banden op 3.0 Ato doet, mits je banden hebt die Maximaal 3.5 of meer mogen hebben dan rol je ook zuiniger!
Ook is bij aanschaf even banden label kijken, van B tot E gezien.... en ik wil stille en zuiniger band.
banden op een hogere druk zetten is wellicht op de korte termijn zuiniger,
maar ik vraag me af wat het voor de grip/wegligging/bandenslijtage doet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2019, 16:58 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
29 jun 2019, 16:50
banden op een hogere druk zetten is wellicht op de korte termijn zuiniger,
maar ik vraag me af wat het voor de grip/wegligging/bandenslijtage doet.

Afbeelding
Ja of op het weggedrag. Als je bij een noodmanoeuvre de controle verliest over je auto zijn je besparingen voor niets geweest. Niet voor niets heeft Audi de aanbevolen bandendrukken aan de binnenkant van het tankklepje geplakt.

Ik zelf hou me in ieder geval aan de aanbevolen bandendrukken.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 jun 2019, 18:12 0 x

Niet elke band is geschikt om op 3.0 Ato te zetten!

De spaardiesels van 2008 werden op speciale tot 4.0 ato toegestane op 2.7 Ato afgeleverd,
Hoge comfortabele banden en stevig loopvlak die niet rond ging staan.

Maar zoveel merken en types... mijn 185/65/15 gaat het prima, maar als ik een 215/40/17 zie zal ik dit zeker niet doen, lagere band en 30 mm breder... dat gaat niet.

Niet elke band is geschikt voor zomaar hogere druk, maar kijk wat sommige Caravans moeten hebben!
Ik heb zelfs 4.0 Ato getest.... en na liniaal was de band wel bol geworden dus teveel.
Niet zomaar pompen en controleer of de band niet bol gaat staan.

De banden die zuinige Label hebben zijn meestal met hard loopvlak die meer druk mogen hebben.
Maar iedereen moet het zelf proberen en goed lezen, die kleine letters op de zijkanten...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie