Verbruik verbeteren 1.4 BBY

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jun 2019, 18:41 1 x

eekhoorntje schreef:
29 jun 2019, 18:12
Niet elke band is geschikt voor zomaar hogere druk, maar kijk wat sommige Caravans moeten hebben!
Ik heb zelfs 4.0 Ato getest.... en na liniaal was de band wel bol geworden dus teveel.
Niet zomaar pompen en controleer of de band niet bol gaat staan.

De banden die zuinige Label hebben zijn meestal met hard loopvlak die meer druk mogen hebben.
Maar iedereen moet het zelf proberen en goed lezen, die kleine letters op de zijkanten...
Kijk, daar hebben we al wat meer toelichting. ;)

Ik vraag mezelf alleen wel af, wie er met de lineaal in de hand zijn/haar banden
op gaat pompen en daarbij ook nog de codering van de banden goed weet te interpreteren ... :rolleyes:
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 jul 2019, 09:59 1 x

IIVQ schreef:
29 jun 2019, 09:55
Interessant om te lezen. Ik wou zelf een post openen, maar reageer maar even op deze.

Ik heb zelf sinds maart 2017 een AUA, bandenmaat 175. Ik probeer veel mogelijk volgens het nieuwe rijden te rijden, langzaam optrekken, snel opschakelen, veel anticiperen, cruisecontrol gaat al aan voor 300m tussen twee verkeerslichten. Soms maak ik zelfs een rit zonder het rempedaal aan te raken (behalve om aan het eind tot stilstand te komen).
Ook gebruik ik de auto slechts sporadisch voor woon/werk en dat is dan altijd 50 tot 60 km enkele reis. (Ok, en af en toe rij ik even naar Gamma of dierenwinkel, dat is dan 3 km voor een retour :flushed: )
Als ik kan tank ik E10, als dat niet kan 95 (tegenwoordig dus E5). Olie is 5w40.

Op de snelweg rijdt ik meestal 100-110 km/h.

Wat mij enorm opvalt is het verschil in vebruik van mijn AUA met buitentemperatuur.

Gemiddeld over de 30000 km die ik de auto heb is mijn verbruik 5.82l/100km, ofwel 1:17.19.
Afgelopen weekend ben ik naar Waldeck in Duitsland gereden. Heen via Luik - Ruhrgebiet en kleine wegen over Winterberg, eerst warm, daarna regen.
Terug de eerste 30 km lokale wegen, daarna in een streep door naar Haarlem, 30-35°C, airco uit en alle ramen open (= extra luchtweerstand) en iets hogere snelheid dan normaal voor mij, zo rond de 115/120km/h waar het mocht, maar ook een stukje file.
Toch heb ik over de beide ritten (heen en terug) zo'n 4.7l/100km gereden. Af en toe op een toch echt vlakke snelweg zelfs minutenlang op 3.9/3.8 l/100km, tegen de 115 km/h, wat zéér laag is voor mijn doen.

Maar ik merk het algemeen: in de zomer is het verbruik een stuk lager. Ik kom vaak in winter/herfst/lente een dagje naar België of Duitsland en tank daar dan, maar merk dan het verschil niet, dus het ligt niet aan de brandstof. Bandendruk (hoger door warmte?) lijkt me ook sterk, dat controleer ik elke 2 maanden en doe het altijd op dezelfde waarde (ik dacht 2.4, iig 0.2 hoger dan aangeraden wordt). Ik wissel niet van zomer- op winterbanden.

Hebben anderen dit ook?
Het verbruik gerelateerd aan buitentemperatuur zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Bij hogere temperaturen zijn olie en vetten dunner en loopt alles lichter.

Wat m.i. bij de A2 een belangrijke faktor is, is de werktemperatuur van de motor. Ook wel koelvloeistoftemperatuur. Ik heb inmiddels mijn derde A2 en bij alle drie bleek bij aanschaf dat de koelvloeistoftemperatuur te laag bleef door een versleten thermostaat. Vooral op de koudere dagen komt de temperatuur niet hoog genoeg. Dan moet je denken aan onder de 80 graden. Je rijdt dan als het ware met een te koude motor.De werktemperatuur van de A2 hoort zo'n 90 graden te zijn.

Na het vervangen van de thermostaat is mijn koelvloeistoftemperatuur altijd rond de 90 graden. Ook op vriesdagen met de verwarming hoog!
Voordeel van een nieuwe thermostaat is trouwens ook dat de kachel warmer wordt. Best lekker in de winter.

Let wel op dat de temperatuurmeter van de auto zelf niet nauwkeurig genoeg is! Die staat bij een koelvloeistoftemperatuur van 75 graden al op 90!
Uitlezen via de diagnosestekker is nauwkeurig en geeft duidelijkheid.

Mocht je dus worstelen met het verbruik check dan eerst de koelvloeistoftemperatuur tijdens het rijden op een frisse dag.
Het vervangen van de thermostaat is een relatief makkelijk klusje.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jul 2019, 11:03 1 x

Die oliën en vetten zijn niet veel dunner in de zomer dan in de winter, in ieder geval is het verschil niet zo groot dat je dat in het verbruik gaat merken.
Motorolie is niet dikker bij 0 graden als bij 20 graden C.
En het langzaam ronddraaien van de motor tijdens het starten bij vorst is het capaciteitsverlies van de accu, dat ding levert aanzienlijk minder onder 0 maar de startmotor zuigt nog net zo hard als in de zomer en je gloeikaarsen werken langer in de winter in het geval van een diesel.
Dat meer verbruik in de winter is het feit dat het gewoon langer duurt voor de motor op temperatuur is met bijpassend meer verbruik.
Zeker als je in een stad woont en na de koude start 10 verkeerslichten tegen hebt en daardoor vaker verhoogd stationair draait.
Ik rijdt voor mijn WW verkeer rondt de 0 gr.C gewoon 1:16, en het wordt 1:14 als het tussen de -10 en -20 is.
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 jul 2019, 23:46 3 x

Het benzineverbruik maar weer is getest. Nu met hardere banden 185 65 15 met 2.8. Meer snelwegkilometers en met de nieuwe cruise control is het verbruik gedaald van 1 op 15.55 naar 1 op 16.88 Rustig gereden en V power getankt. Weet niet of een ouwe BAD nog veel zuiniger kan rijden
Bijlagen
20190706_211600.jpg
zoekplaatje
20190706_211600.jpg (2.64 MiB) 5560 keer bekeken
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 jul 2019, 08:22 1 x

Misschien is het nog wel gunstiger dan je denkt! Door de 2 maten te grote banden heb je ongeveer 5% minder omwentelingen= minder kilometers op de boordcomputer .
( maar soms zijn die boordcomputers wel erg optimistisch)
Gebruikersavatar
A3weiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2018, 23:19
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2019, 08:55 1 x

Lar schreef:
08 jul 2019, 23:46
Het benzineverbruik maar weer is getest. Nu met hardere banden 185 65 15 met 2.8. Meer snelwegkilometers en met de nieuwe cruise control is het verbruik gedaald van 1 op 15.55 naar 1 op 16.88 Rustig gereden en V power getankt. Weet niet of een ouwe BAD nog veel zuiniger kan rijden
Lekker wagenparkje - de Audi A2 valt wel op
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jul 2019, 16:19 1 x

A3weiss schreef:
09 jul 2019, 08:55


Lekker wagenparkje - de Audi A2 valt wel op
Inderdaad posh parkeerterreintje ...
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2019, 17:59 1 x

ArcSissy schreef:
09 jul 2019, 16:19
A3weiss schreef:
09 jul 2019, 08:55


Lekker wagenparkje - de Audi A2 valt wel op
Inderdaad posh parkeerterreintje ...
Opel en Ford moeten achter het "weet niet wat voor hok" staan, Lar mag zijn Audi nog wel in het zicht staan maar wel achter in de hoek. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jul 2019, 22:27 1 x

Tesla's mochten opladen tussen de golfkarretjes. :D
A2 staat op het koelste plekje.
JohnM
Audi A2 clublid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jul 2019, 19:19 0 x

Dit heb ik al geschreven na de mini meet isolatie bi Hans-Jan.

Een top dag. Super gedaan en met dank aan Hans Jan en famile en Aart voor jou inbreng en geduld.

Ik tufte achter Lar op 100km/hr van Den Haag naar Arnhem met cruise control. Ging ietjes sneller terug maar niets geks. Eind resultaat 266km, (GPS) op 14,17 liter benzine. Ja jongens 18,77 km/liter op All Season banden R15 X 185 X 60 en met normale bandespanning. Het ligt aan de lagere snelheid en de cruise control. In de stad haal ik 13km/liter.
Plaats reactie