Pagina 8 van 8

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 04 nov 2020, 20:03
door Johan 3L
Die poppenkast moeten ze in heel NL maar gewoon stoppen.
Zouden nou echt alle niet-NL kentekens, die een stinkende diesel hebben, echt een bekeuring krijgen, en betalen?

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 05 nov 2020, 00:23
door candadas
Ik weet niet of ze een systeem hebben die buitenlandse kentekens herkent.

Eu rules zou je zeggen van wel maar ff Poolse chauffeur vragen hebben we antwoord

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 05 nov 2020, 19:34
door Johan 3L
Het is sowieso een gegeven dat de regels, die hier gelden, voor een steeds beperkte groep mensen gaat gelden.

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 06 nov 2020, 23:43
door Rob
Ik rij voortaan met mijn duitse vriend de milieu zone in. Hij rijd er regelmatig en nog nooit een boete gehad. Zou het andersom ook werken dat kan ik met mijn auto gewoon een groene zone in.
Ik heb bezwaar gemaakt maar niet gegrond verklaard.

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 07 nov 2020, 15:46
door Vriendje
Bij de RDW staat Milieuklasse EURO 3 genoteerd bij de Audi A2 3L en ook bij de VW Lupo 3L. Volgens mij is dat fout; dat moet 4 zijn. Ik vermoed dat dit komt doordat deze ANY motor al in 1999 aan de 4 norm voldeed, terwijl deze norm nog niet bestond. Ze hebben toen maar 3 genoteerd en dit nooit aangepast. Gevolg: onterechte bekeuringen in België.

Ik heb in 2019 een tijd Blauwe Diesel 100 getankt in Rosmalen. Dat kostte toen €1,50 tegen gewone diesel €1,30. Dit schijnt 80% minder te vervuilen. Helaas zijn er maar een paar stations waar ze dit verkopen en ik kom niet meer zo vaak in de buurt van Rosmalen.

Zouden de Audi A2 3L rijders zich niet eens moeten verenigen; ook met de VW Lupo 3L rijders? Laten we eens wat metingen doen. Alternatieve brandstoffen zoals Blauwe Diesel en GTL? Kan er echt geen roetfilter op een 3L (weet ik, helpt niet voor het milieu, maar als ze dat nou per sé willen)? Als we daar nu eens een mooi rapport maken en deze aan de RDW overhandigen... Zou dat enig resultaat opleveren? Of zou de 3L inderdaad echt zo vies zijn, dat de huidige maatregelen gerechtvaardigd zijn?

Een paar jaar geleden kreeg ik een schrijven van de Belastingdienst dat mijn 3L was vrijgesteld van wegenbelasting, omdat hij zo ontzettend schoon was. Een paar jaar later mag ik Utrecht, Arnhem en Antwerpen niet meer in om diezelfde auto zo ontzettend vies is. Hoezo: zwabberend beleid? De overheid is een onbetrouwbare partner die tijdens het spelletje de spelregels verandert.

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 07 nov 2020, 15:47
door Vriendje
Ik las op pagina 1 van dit draadje dat de motor met GTL tot 3 dB minder lawaai maakt. Ook op Blauwe Diesel loopt hij rustiger. Normaal is het geluidsniveau 80 dB. Dan zou je denken dat (80-3=) 77 niet zoveel uitmaakt als je het met 80 vergelijkt. Schijn bedriegt, want de schaal is 10-logaritmisch. Een stukje wiskunde: LOG(2) = 0,3 Bell = 3 deciBell. Dus 77 is de helft minder herrie dan 80!

Ik had onder mijn Lupo 3L geluidsarme banden die 3 dB minder geluid produceren. Even duur als gewone banden. Als alle auto's met dit soort banden zouden rijden, dan waren er bijna geen geluidsschermen nodig geweest. Ik heb ooit eens mee-ontwikkeld aan een ROM met software voor een Hewlett-Packard HP41 calculator t.b.v. geluids-berekeningen.

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 07 nov 2020, 18:25
door candadas
Mooi verwoord vriendje,

Van wegenbelasting vrij omdat het heel schoon is tot milieu zones niet inrijden omdat het te vuil is.

De leiders van deze sites zouden moeten verenigen en dit bij de rdw moeten aangeven ben k helemaal mee eens en doe hier graag aan mee.

Ze kijken puur naar het bouwjaar niet de uitstoot wat een totaal verkeerd beeld geeft.

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 26 jul 2021, 20:40
door Rob
Ik heb nu een groene euro 4 stikker gehaald in duitsland. Als ik nu een bekeuring krijg heb ik iets om te laten zien. Ik ben benieuwd of dit helpt.

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 26 jul 2021, 20:46
door Spinazie
Pas op hoor, boetes gaan meestal op basis van kenteken herkenning met camera's. Komt geen persoon aan te pas.

Been there done that :mrgreen:

Re: Diesels uit de binnenstad Arnhem

Geplaatst: 27 jul 2021, 18:11
door eekhoorntje
De Euro 4 sticker is alleen in Duitsland geldig.

Zelf een oude Euro 1 bus met 2799 cc Diesel omgebouwd naar 2995 cc Benzine / CNG en Euro 6.
RDW heeft dit aangepast maar vele milieu zone steden hebben de oude van voor de keuring nog in systeem staan.
Deze oude bestelbus, thans schone Camper kreeg ik al 7x een boete voor als Diesel.
Alle 5 geseponeerd en de laatste 2, file bij rechtbank.

Deze oude Iveco is uitsluitend als Diesel geleverd met dit model / bouwjaar en ze kijken niet verder.
Als ik elke keer niet de rondweg maar even Amsterdam in duik.... leuke dagelijkse boete?
Helaas is Arnhem een brug te ver... zou het graag testen.