Diesels uit de binnenstad Arnhem

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2017, 16:03 0 x

[quote="Peter_Audi_A2;61761"]

In Nederland zie je vooral de zakelijke markt veranderen door de lage fiscale bijtelling op EV's.
De particulier moet het vooral hebben van de vaak beperkte aankoopsubsidies van bepaalde gemeenten die hiermee proberen de luchtkwaliteit plaatselijk te verbeteren.
Een kleine EV is globaal 1 1/2 keer zo duur in aanschaf al een vergelijkbare ICE en in Nederland ben je voor het opladen afhankelijk van openbare laadpalen als je geen eigen oprit/garage hebt.
Wat rijbeleving heb je ongetwijfeld gelijk, een ICE zal het wat betreft koppel/trekkracht bij lage toerentallen en stilte altijd afleggen tegen een vergelijkbare EV.[/quote]

Even kleine EV is nu duurder dan een ICE in aanschaf, maar de “cost of ownership” na een jaar of 4 ligt toch anders dan je denkt.
Stroom is goedkoper, helemaal als je thuis de stekker er in kunt steken.
Weet niet wat je aan wb betaald voor een EV in NL?
Onderhoud heb je nauwelijks, remmen slijten nauwelijks, dus 1x per 2 jaar remvloeistof, interieur filter en ruitenwisser vloeistof.....meer is er niet.
Zou niet weten wat, buiten bandenslijtage daargelaten.
Dus uiteindelijk is die duurdere aanschaf aan het eind van de rit misschien toch minder duur dan je dacht.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2017, 22:30 0 x

rolf schreef:
<blockquote class="Quote"><div class="QuoteAuthor">Peter_Audi_A2;61761" schreef:

In Nederland zie je vooral de zakelijke markt veranderen door de lage fiscale bijtelling op EV's.
De particulier moet het vooral hebben van de vaak beperkte aankoopsubsidies van bepaalde gemeenten die hiermee proberen de luchtkwaliteit plaatselijk te verbeteren.
Een kleine EV is globaal 1 1/2 keer zo duur in aanschaf al een vergelijkbare ICE en in Nederland ben je voor het opladen afhankelijk van openbare laadpalen als je geen eigen oprit/garage hebt.
Wat rijbeleving heb je ongetwijfeld gelijk, een ICE zal het wat betreft koppel/trekkracht bij lage toerentallen en stilte altijd afleggen tegen een vergelijkbare EV.
Even kleine EV is nu duurder dan een ICE in aanschaf, maar de “cost of ownership” na een jaar of 4 ligt toch anders dan je denkt.
Stroom is goedkoper, helemaal als je thuis de stekker er in kunt steken.
Weet niet wat je aan wb betaald voor een EV in NL?
Onderhoud heb je nauwelijks, remmen slijten nauwelijks, dus 1x per 2 jaar remvloeistof, interieur filter en ruitenwisser vloeistof.....meer is er niet.
Zou niet weten wat, buiten bandenslijtage daargelaten.
Dus uiteindelijk is die duurdere aanschaf aan het eind van de rit misschien toch minder duur dan je dacht.</div>
</blockquote>
Op dit moment is de EV nog wegenbelastingvrij/BPM-vrij, maar dat is niet te handhaven op het moment dat de EV gemeengoed wordt. Hetzelfde geldt voor het opladen, als de brandstofaccijns wegvalt zal de overheid een andere inkomstenbron gaan zoeken.
Wat betreft onderhoud heb je een punt, een EV heeft minder kwetsbare delen dan een ICE. 
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2017, 17:12 0 x

EV’s zullen in prijs zakken naarmate het aanbod en verkoop groter wordt en zullen op een gegeven moment net zo duur als een ICE zijn en uiteindelijk goedkoper.
Wat betreft inkomsten voor het rijk: kijk maar eens hoeveel belasting er op stroom zit, de overheid zit al in hun handen te wrijven......
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2017, 18:57 0 x

De verkoop is toch een beetje een kip-ei verhaal: zolang kleine EV's niet goedkoper worden, zullen ze weinig worden verkocht. En als ze weinig worden verkocht, blijven ze duur door de kleine productieaantallen.
Je kunt natuurlijk ook de ICE (nog) duurder maken door de accijns/BPM nog verder te verhogen ... 
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2017, 15:27 0 x

Nou, nu dit ook het landelijk nieuws heeft gehaald zijn er meer mensen (=gemeenteraad) zich ermee gaan bemoeien, en wat blijkt... aantal aannames van de verantwoordelijk wethouder kloppen waarschijnlijk niet. Dat komt niet erg als een verrassing voor de meeste hier denk ik.

Hoe dan ook, de mileuzone in Arnhem is weer onzeker: https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... ~a9d048e2/
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 nov 2017, 17:04 0 x

Ja ik hoorde het ook, op omroep Gelderland en daar werd ook vermeld dat de KNAC tegengas gegeven had, is dat voorlopig op een laag pitje!
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 nov 2017, 22:22 0 x

We hadden reeds het idee om met de rechtsstudenten van de HAN (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) een zaak tegen Gemeente Arnhem te starten. Was een mooie casus geweest :mrgreen:

Voorlopig goed nieuws voor de A2 dieselaar! B)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2018, 11:27 0 x

Het hele probleem waar we nu mee te maken hebben is te wijten aan visie loze leiders en grijp grage olie baronnen uit het verleden.

Goed ik weet, je moet niet naar het verleden kijken en gelukkig zijn we nu bewuster aan het worden wat betreft het milieu.

Stukje geschiedenis:

Watergas in verbrandingsmotoren van 1805 tot nu.

In de oorlog hadden zowel de Duitsers als de Engelsen watergas op hun tanks. De tanks reden zo zuiniger en dus verder.

De eerste verbrandings-motor in een ‘auto’ liep op watergas, in 1805!

In 1805 bouwde de Zwitser Francois Isaac de Rivaz de eerste interne verbrandings-motor in de eerste automobiel. Deze motor liep op watergas. Watergas kennen we ook als knalgas, een mengsel van waterstof en zuurstof. De Rivaz sloeg het watergaszonesn een ballon. Die auto vestigde het eerste snelheids-record voor auto’s: 5 mijl per uur.

In 1860 bouwde Etienne Lenoir een 2-takt 1-cylinder motor; de ‘Hippomobiel’. Het watergas werd gemaakt door elektrolyse van water. Later gebruikte Lenoir watergas met koolstoftoevoeging. In 1865 reden er wel 350 tot 400 Hippomobielen in Parijs!

Pas na 1860 werd olie gevonden in Amerika. De auto op benzine en olie begon zijn opmars. Hoewel er ook elektrische en stoomauto’s werden ontwikkeld heeft de olie de slag om de markt gewonnen.

Voor de gene die nog niet moe gelezen zijn hieronder nog een stukje van GM.

GM’s Electrovan is eerste waterstofauto (1966)

Aan de buitenkant lijkt de GM Electrovan een doodnormaal busje uit die tijd, van binnen is het een rijdend laboratorium met amper ruimte voor passagiers.

Anders dan bij huidige waterstofauto’s zoals de Hyundai iX35 FCEV en de Toyota Mirai gebruikt de GM Electrovan geen zuurstof uit de buitenlucht, maar is er behalve een drukvat met waterstof ook een reservoir voor pure zuurstof. Voeg daar nog ruim 165 meter aan leidingen aan toe en je snapt waarom GM voor een bestelbus koos in plaats van een personenauto. Heel veel ruimte voor passagiers blijft er niet over.

Toch is de prestatie van General Motors indrukwekkend. De Electrovan had een bereik van tussen de 160 en 240 kilometer en de topsnelheid lag tussen de 100 en 110 km/u. Lang niet slecht voor een busje met waterstofaandrijving uit 1966! Om veiligheidsredenen is de GM Electrovan nooit getest op de openbare weg, maar vonden alle ritten plaats op het terrein van General Motors. Dat is maar goed ook, de wagen scheen regelmatig panne te hebben. Daarvan is overigens niets te zien op het oude promofilmpje dat we voor je op autojunk hebben gezet.


Na de Electrovan zette General Motors het project in de koelkast. Niet alleen ontbrak de complete infrastructuur voor waterstof (een bekend probleem), ook de kosten van de auto zelf waren enorm. Alleen al het platina uit de brandstofcel was zo kostbaar dat je er een hele vloot gewone GM Handyvan’s voor kon kopen. Na zijn pensioen is de Electrovan nog aangeboden aan het Smithsionan Instituut maar zij hebben de waterstofpionier destijds om onbekende redenen geweigerd. Het leek er op dat hij zijn dagen zou sluiten ergens in een stoffige loods, maar recente ontwikkelingen hebben GM doen besluiten de bus af te stoffen en tentoon te stellen in hun Heritage Center.

Als onze voorvaderen dus een beetje visie gehad hadden waren al die zones niet nodig geweest. Aan de ene kant maar goed ook anders was het leuke A2tje er waarschijnlijk nooit geweest :D

Tot slot mijn mening wat betreft de milieu zones. Ook ik deel de mening dat een regeling gebaseerd op uitstoot en niet op leeftijd en brandstof de enige en juiste regeling is.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2018, 10:44 0 x

Jullie zullen het vast al hebben meegekregen in het nieuws, maar het is zover. Vervuilende diesels worden per 1 januari 2019 definitief uit de binnenstad van Arnhem geweerd:

https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... ~ad62ed57/

Helaas heeft de lobby en mediaaandacht door 3L rijder Wim niet geholpen:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... et-meer-in

Het levert weer de nodige discussies op, maar het is onomkeerbaar. Mooi stukje symboolpolitiek terwijl het de druppel op de gloeiende plaat is. Helaas is de uitkomst van het onderzoeksrapport van Royal Haskoning niet publiekelijk gemaakt, maar ik hoop dat ze na een jaar een herhaald onderzoek laten verrichten en dan de uitkomst wel delen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2018, 13:55 0 x

Symbool politiek of niet, mensen gaan er toch over nadenken waar ze mee bezig zijn als ze de sleutel omdraaien om hun diesel te starten.
Is bij mij niet anders geweest, daarom is de TDI de deur uit en is er nu een hybride voor in de plaats gekomen.
De A2 benzine houd ik er nog even bij, mijn dochter begint nu met autorijden en wil het graag leren in een handgeschakelde versie en ik laat er niet in auto's rijden waar we zelf afhankelijk van zijn.
De RAV4 en de Leaf zijn automaat.
Hier mag je vanaf 16 jaar met een volwassene er naast gaan leren autorijden.
En dan heb ik nog een zoon die 3 jaar jonger is, dus als de A2 heel blijft mag hij daar ook nog in oefenen.

In een diesel investeren zou ik niet meer doen.
Plaats reactie