Diesels uit de binnenstad Arnhem

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
Bert
Audi A2 clublid
Berichten: 272
Lid geworden op: 01 mei 2017, 11:09
Locatie: Tholen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 mar 2018, 14:03 0 x

Prima, maar mede omdat autofabrikanten de boel geflest hebben, de consumenten daar de dupe van te laten zijn...
Geweerd worden in binnensteden en door extra belastingen te laten betalen...
Uiteindelijk gaat het allemaal om geld, electrisch is alleen voor zakelijke lease rijders in sprache, op de enkele prive moraalridder dan.
Waarvan akte.
1.4 TDI (AMF) | 17-12-2003 | DPF | Chiptuned (96 pk/247Nm) | Exclusive | Ebonyzwart pareleffect | Mistlampen | OSS | APS | Navigatiesysteem (PNK) | S line | Audi fade effect decal op voorportieren | Winterpakket | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2018, 14:56 0 x

Bert:

Dus als je privé een EV rijdt ben je een moraalridder? Bedankt.
Was is dat nu weer voor onzin?

En die maatregel in Arnhem gaat om Euro3 diesels en ouder, dat is 2004 en ouder meen ik.
Hoeveel Euro3 zouden er nog rondrijden? Die paar A2's en Lupo 3L' etjes?
Dat zijn er maar weinig die dan de stad niet meer in komen.
Daarom is het ook een onzinnige regel wat niets oplevert, want diesels van 14 jaar en ouder zijn er haast niet meer in NL.
Als ze nu eens echte kloten hadden kwam er geen enkele diesel het centrum meer in, dat zet zoden aan de dijk qua luchtkwaliteit.
Dus wat Hans-Jan al zij: Symbool politiek, het enige wat je misschien bewerkstelligd is dat mensen er over na gaan denken en van hun nieuwe diesel aankoop afzien en naar alternatieven gaan kijken, want die zijn er al.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 mar 2018, 16:54 0 x

Ik heb die wethouder nog niet zo lang geleden horen zeggen dat hij wel uit de voeten kon met de Duitse vignetten dat vondt ik toch al wat anders al wat hij in oktober 2017 verkondigde , nu weer terug naar het oude standpunt?
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 mar 2018, 20:57 1 x

Tijdgeest.
Een mooi woord tijdgeest!.Het slaat ook precies op de anti diesel houding die er op dit moment heerst bij politici en bestuurders.Ik merk ook aan de forum vragen dat het al bijna zover is dat de tijdgeest bij de A2 eigenaren begint toe te slaan.
Ik weet niet precies hoeveel diesel A2 met klasse 3 certificaat er rijden maar ik schat zo ongeveer 2500.
Het zou toch jammer zijn dat die auto's binnenkort door niemand meer gekocht worden allleen maar omdat er aangenomen wordt dat het vieze diesels zijn. De werkelijke vervuiling PER KM kan nooit erg groot zijn als je er met gemak 1:20 mee haalt.
Het is wel erg makkelijk gezegd dat van af nu alles electrisch moet. Auto rijden staat voor vrijheid zei een forum lid. Die vrijheid zie ik nog niet als je iedere 150 km aan een laadpaal moet. Alleen al dat je rekening moet houden dat je de bestemming niet haalt bij een flinke wind tegen, staat mij niet erg aan.300 km zou voor mij wel de minimale afstand zijn die je met een electro auto zou moeten halen.
Ook in andere sectoren dan het auto vervoer zoals landbouw, scheepvaart, wegenbouw enz. Is het nog lang niet zo ver dat het zonder diesels kan.
Tegen gas geven dan? Het leek even mooi bij de Arnhemse gemeenteraad
Maar vandaag bleek weer dat beslissingen niet door deskundigheid bepaald wordt maar door de tijdgeest.
Wat dan het plan A moet worden? Ik weet het niet.
A2 ers met een gele sticker zeg het maar.
Misschien een vergaderpunt bij de komende meeting?
Plan B wordt dan denk ik wat harder trekken aan de kar van de A2 ombouw naar electrisch, want als er 1 auto geschikt is voor ombouw dan is het de A2.
Als de ombouw kosren geen € 20 000 meer zijn maar €10 000 met een actieradius van 300 km wil ik er wel over denken..
U ook?
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2018, 22:41 1 x

Jaapje:

Het gaat niet om Co2 maar om de NOx uitstoot van diesels.
Die ligt aanzienlijk hoger dan bij benzine auto's en NOx is voor levende wezens puur gif, je kunt er ziek van worden.
Een A2 stoot volgens de specificaties 116g/km, en dat kan in de praktijk wel 10, 20,30 of 40 keer zo hoog liggen.
Dat hebben we bij bijna alle diesels die met mobiele meetapparatuur gemeten zijn gezien bij metingen na het hele diesel schandaal.
Dus de vervuiling kan zo maar veel meer zijn dan dat we allemaal denken.
Gechipte diesels kunnen die 40x zoveel nog verder overschrijden.
Jij noemt het de tijdsgeest, ik noem het voortschrijdend inzicht.
Het is de hoogste tijd dat we afscheid gaan nemen van de diesels, met name die diesels die gebruikt worden in de directe omgeving van mensen.
Zeeschepen, zware wegenbouw machines en dergelijke varen en rijden nooit door stadscentra waar veel mensen op een kluit zitten, dus die veroorzaken die hoge NOx concentraties in stadscentra niet.

Wil je wat meer inzicht wat er op elektrisch gebied allemaal gebeurt op de wereld kan ik je deze sites aanbevelen:

https://electrek.co

https://m.youtube.com/user/fullychargedshow
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:23
Locatie: Zwolle
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 mar 2018, 12:01 0 x

mooie reacties allemaal en zo te lezen heeft iedereen wel een menig.

al jaren wordt er gestreefd om Diesel schoner te maken. Zo blijkt de uitstoot van NOx vele malen hoger te zijn geworden, terwijl deze in theorie moest afnemen. dus met mijn 15jaar oude diesel weet ik niet of deze nu juist schoner of vervuilender is al een nieuwe.

ow en nog iets over scheepsverbrandingsmotoren (tja die lopen bijna overal op). heb nooit begrepen dat de hoe deze door de milieuzone van Rotterdam heen komen. Vanuit kantoor zie ik mooi hoe z'n wolk van het starten van een motor de stad inwaait.
Gebruikersavatar
CvP
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:23
Locatie: Weststellingwerf
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 mar 2018, 12:10 0 x

rolf schreef:
06 mar 2018, 22:41
Die ligt aanzienlijk hoger dan bij benzine auto's en NOx is voor levende wezens puur gif, je kunt er ziek van worden.
Een A2 stoot volgens de specificaties 116g/km
Die 116 gr/km klopt niet. Dit is de C02 waarde.
De NOx is een ander verhaal. globaal zal dit 0,63 g NOx/km zijn (ongeacht het verbruik en de Euroscore)
zie http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/nox

Daar blijkt ook uit dat de NOx voor benzinemotoren significant lager is en wel afhangt van de Euroscore.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2018, 14:15 0 x

CvP schreef:
08 mar 2018, 12:10
rolf schreef:
06 mar 2018, 22:41
Die ligt aanzienlijk hoger dan bij benzine auto's en NOx is voor levende wezens puur gif, je kunt er ziek van worden.
Een A2 stoot volgens de specificaties 116g/km
Die 116 gr/km klopt niet. Dit is de C02 waarde.
De NOx is een ander verhaal. globaal zal dit 0,63 g NOx/km zijn (ongeacht het verbruik en de Euroscore)
zie http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/nox

Daar blijkt ook uit dat de NOx voor benzinemotoren significant lager is en wel afhangt van de Euroscore.
Klopt inderdaad niet...........:
CO2 Emissions 119 g/km
CO Emissions 100 mg/km
NOx Emissions 200 mg/km
THC + NOx Emissions 200 mg/km

http://www.emissionsfinder.com/audi-a2- ... -ps-15cc-2
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2018, 14:37 0 x

Neem je nu de Passat die ik had, 2.0 Tdi met 140pk, bijna 2x zoveel knollen als de A2, die was niet eens zo heel veel smeriger wat betreft Nox.

217mg/km voor de Passat, 200mg/km voor de A2.

VOLKSWAGEN
PASSAT
1968 cc 103 kW 156 g/km Stationwagon
Euronorm 4
CO2 156 g/km
CO 0.14 g/km
HCNOx 0.253 g/km
NOx 0.217 g/km
PM 0.018 g/km

Maar staar je niet blind op die getallen, qua Nox kan je die getallen met 10, 20, 30 of 40x vermenigvuldigen, dat is in de praktijk wel gebleken bij metingen aan de uitlaat.
Dus eigenlijk zijn die oudere diesels tot Euro6 erg smerig...............
En dan zijn er maar weinig Euro6 diesels die werkelijk de 80mg/km halen in de praktijk..........
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 mar 2018, 19:24 0 x

De start vraag in oktober 2017 was:
Zijn er ook forum leden die zich met deze problematiek bezig houden?
Ja dus.
Tweede vraag hoe denken de forum leden dit ongustige tij te kunnen keren?
En bij dat gedeelte zou ik het wel graag willen houden als het kan.
(Ja ik was zelf ook even afgedwaald naar de electrische A2)
Plaats reactie