Aceton en/of ecoaceton

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
CvP
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:23
Locatie: Weststellingwerf
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 jan 2016, 11:50 0 x

Sinds een tijdje meng ik (naast olie) ook aceton bij als ik diesel tank.
Dit tot grote tevredenheid.
De motor is stiller, soepeler en zuiniger.

Nu is m'n aceton op en ging ik op zoek naar een nieuwe fles.
Bij de Praxis hebben ze nu (alleen nog maar) ecoaceton.

Volgens de tekst op het etiket heeft het dezelfde werking als gewone aceton, alleen bevat het minder schadelijke stoffen en oplosmiddelen.

Ik ben heel erg voor eco en milieuvriendelijk maar de grote vraag is of deze ecoaceton in een motorblok en bij verbranding dezelfde eigenschappen/effecten heeft. Of zou het zelfs schade aan kunnen richten?

Wie heeft hier al ervaring mee of kan er iets over zeggen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Esther
Berichten: 55
Lid geworden op: 23 sep 2015, 16:01

19 jan 2016, 12:17 0 x

Hé? olie en aceton bij tanken? doe je dit bij iedere tankbeurt? en op wat voor verhouding dan?merk je zichtbaar verschil? heb er nog nooit van gehoord, ook ik heb een 1.4 TDI. zijn er meerdere A2 1.4 TDI rijders die dit doen?
Gebruikersavatar
Esther
Berichten: 55
Lid geworden op: 23 sep 2015, 16:01

19 jan 2016, 12:40 0 x

Lees nu op het forum dat er ook mensen zijn die sla olie bij de diesel gooien, zeker bij koud weer. zijn er nog steeds leden die dat doen? kun je dat zonder problemen erin gooien?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

19 jan 2016, 13:08 0 x

Sla-olie, zonnebloemolie NIET gebruiken bij deze modernere diesels.
Heb vroeger een oude Golf 1.6D gehad en die liep prima op 80% zonnebloemolie, maar dit zou ik met een A2 zeker niet doen.
Gebruikersavatar
Esther
Berichten: 55
Lid geworden op: 23 sep 2015, 16:01

19 jan 2016, 13:19 0 x

@ Audi_gekkie: meng jij iets, nu zo met de winter, iets van 2-takt of helemaal niets? heb overigens geen startproblemen hoor maar als de motor hierdoor stiller loopt is het toch de moeite waard of niet?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

19 jan 2016, 13:21 0 x

Heb ik wel gedaan (2-takt), maar ben er te lui voor om dit vol te houden. :) )
Ik had zeker het idee dat hij iets stiller liep, maar dat komt misschien ook dat je dat hoopt.
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

19 jan 2016, 17:41 0 x

Hé? olie en aceton bij tanken? doe je dit bij iedere tankbeurt? en op wat voor verhouding dan?merk je zichtbaar verschil? heb er nog nooit van gehoord, ook ik heb een 1.4 TDI. zijn er meerdere A2 1.4 TDI rijders die dit doen?
Esther ,gebruik aceton nu alleen maar voor je nagels en probeer geen dingen uit met dit spul als je niet weet wat het brengt.
Als je geen problemen heb met je diesel moet je het zeker niet opzoeken door iets in de diesel te doen wat er niet in hoort .

;)
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2016, 00:52 0 x

Aceton in de juiste verhouding zorgt ervoor dat de diesel beter vernevelt en kan wel degelijk werken.
Maar er zijn meerdere redenen waarom het niet standaard in diesel zit.
Het is hoogexplosief en het trekt vocht aan.

Ook kan het schade toebrengen aan leidingen en pompen.
Aceton kan ook in injectiecleaners zitten net zoals isopropylalcohol en ethanol, zippobenzine\nafta, kerosine.
Maar om nou zelf een mixje te maken... De mix met aceton komt echt nauw bij de diesels, en je weet nooit op de liter precies hoeveel je in je tank hebt.
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

20 jan 2016, 07:31 0 x

Aceton in de juiste verhouding zorgt ervoor dat de diesel beter vernevelt en kan wel degelijk werken.
Maar er zijn meerdere redenen waarom het niet standaard in diesel zit.
Het is hoogexplosief en het trekt vocht aan.
ook kan het schade toebrengen aan leidingen en pompen.
Aceton kan ook in injectiecleaners zitten net zoals isopropylalcohol en ethanol, zippobenzine\nafta, kerosine.
Maar om nou zelf een mixje te maken... De mix met aceton komt echt nauw bij de diesels, en je weet nooit op de liter precies hoeveel je in je tank hebt.

Precies !! niet aan beginnen als leek. ;)
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 dec 2018, 22:10 1 x

Aceton in de gasolie heb ik ooit een tijdje gebruikt. In een heel lage concentratie. Ik meen iets van 0,1% oftewel 40 ml aceton op de 40 liter diesel. Was een leuk experiment en scheelde iets qua geluid en verbruik. Risico's zijn bij deze lage concentratie verwaarloosbaar.
Waar ik meer effect van merk is het bijmengen van tweetaktolie door de diesel. 400 ml op de 40 liter diesel, dus 1%. Ik haal tweetaktolie bij de Action, waar het goedkoop is, iets van 3,50 euro. Effect is een veel betere smering van de brandstofpomp, verstuivers en cilinders. Direct hoorbaar, de motor draait meteen stiller. Vervuiling zal misschien ook een procentje hoger zijn, hoewel de olie net als dieselolie braaf verbrand en energie oplevert.
Plaats reactie