Aceton en/of ecoaceton

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 mar 2019, 09:02 0 x

Aceton is niet 'hoogexplosief', maar net zo explosief als benzine.
Tweetaktolie ondertussen naar 0,5%. Dus 200 ml op 40 liter diesel. Tegenwoordig tank ik GTL-diesel. Synthetische dieselolie dus. Dat rookt bijna niet. Om de roetuitstoot wat te compenseren dus iets tweetaktolie er door. We moeten het milieu niet te drastisch veranderen hè :innocent:
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 mar 2019, 10:06 0 x

200 ML? dat word verbannen naar Trabant forum! :sleepy:

Ik ga er vanuit dat je 20 ML doet en bedoelde, dat gaat prima! :mrgreen:
Eerst olie , dan tanken mengt beter, en kans op iets teveel.

Daarom mijn tip, doe een liter diesel met 20 ml olie, en giet dat opgelost erin.... dat geeft geen olie die naar bodem zakte en is al voor opgelost.... iets meer werk maar je weet dat de 2 tact olie niet op bodem bleef liggen.

Probeer maar eens, net Ranja, eerst 20 ml en dan diesel erop
en daarna 1 liter diesel en voorzichtig 20 ml op gieten, dat mengde slechter!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 mar 2019, 11:06 2 x

Oei, dan moet ik echt naar het Trabantforum... :joy:
Gebruik 200 ml op een volle tank. Eerst de tweetaktolie in de tank, daarna voltanken. Dat mengt goed hoor. Bovendien wordt de tankinhoud tijdens het rijden continue rondgepompt. Langs de verstuivers, door de brandstofkoeler en weer terug naar de tank.
Tweetaktolie is iets dikker dan dieselolie, maar mengt uitstekend hoor. Het smeert met name de brandstofpomp en de verstuivers. In de cilinders wordt het gewoon verbrand, net als dieselolie. Het levert zelfs energie, dus qua kosten (4 euro per liter) moet je er de prijs van een liter brandstof vanaf trekken en kost de extra smering 2,50 euro per tank.
Trabantjes gebruikten tweetaktolie in de benzine, waarbij de olie hoofdzakelijk onverbrand in het milieu kwam. Bij een diesel neemt de tweetaktolie deel aan het verbrandingsproces. Mijn A2 rookt totaal niet, zelfs niet bij volgas of op hoge toeren.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mar 2019, 20:32 3 x

jmkoole schreef:
12 mar 2019, 09:02
Aceton is niet 'hoogexplosief', maar net zo explosief als benzine.
Tweetaktolie ondertussen naar 0,5%. Dus 200 ml op 40 liter diesel. Tegenwoordig tank ik GTL-diesel. Synthetische dieselolie dus. Dat rookt bijna niet. Om de roetuitstoot wat te compenseren dus iets tweetaktolie er door. We moeten het milieu niet te drastisch veranderen hè :innocent:
Benzine is ook best wel een explosief goedje, ik werk dagelijks als verladingsoperator met tolueen, (m)ethanol, benzeen, propanone (aceton), nafta's enz. enz., en alles wat ik doe is in een ATEX omgeving met ATEX apparatuur, in antistatische kleding; een synthetische sjaal o.i.d. is uit den boze.
Wij hebben ook octane improver (voor benzinemotoren) en cetane improver (voor dieselmotoren).
Er kan aceton in een octane improver gaan, maar als dat zo is , is dat is maar een heel klein percentage, de cetane improver heeft hele andere ingredieënten; nitro/ nitrates en div. peroxides.
Dat laatste zijn echter stoffen waar je niet zo makkelijk aan kunt geraken als consument.
Zou toch opassen met het maken van je eigen mixjes, ik vervang regelmatig een pakking die na 1x gebruik of keihard is geworden , dan wel als kaugom aan mijn schroevendraaier blijft hangen, met diesel of benzines is dat nooit aan de orde.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 mar 2019, 22:31 0 x

Tja, tolueen, xyleen, benzeen, het zijn fantastische oplosmiddelen, maar van een heel andere orde dan aceton... We hebben het hier over propanon, oftewel een keton. Prima oplosmiddel, maar niet 'erger' dan benzine of dieselolie. Als we het hebben over 0,1% of 0,05% aceton in dieselolie, dan kan dat absoluut geen kwaad voor leidingen ed. in de auto.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

13 mar 2019, 08:15 0 x

Aceton, gebruikte het nooit, maar net als Thinner en Therpentine verdampt het snel.
Dat zou betekenen dat de dieselolie deze stof moet vasthouden en koel, want bij weinig rijders zou dit verdampen.

Verder is oplossen of hard worden van rubbers een vaker voorkomend probleem.
Zo weet ik van mensen die Fsi op Gasinjectie wilden zetten zonder nieuwe injectoren... liep fout.
Ook bij Diesel injector mist deze op LPG de smering en zelfde.

Wel is 2 tact olie oplosbaar, normale motorolie gaat dat moeilijker... maar 200 ml op 40 liters...
5 ml op 1 liter... mits goed gemengd en mijn test van zowel Diesel op 2 tact olie gieten, ging redelijk, enige kleurverschil maar na beetje rijden word dat beter!
Maar andersom, diesel in glazen potje en olie erop gieten, dat bleef als plasje bovenop, gaf mooie vorm en moest je veel harder en langer schudden.

Wel zal een teveel aan 2 tact olie kool afzetting op de kleppen kunnen veroorzaken wat we niet willen.
Maar zonder is de zwavelarme diesel vaak een oorzaak van na 200.000 km sommige diesels de eerste problemen geven wegens slijtage, dus ik had wel 2 tact bijgedaan, motor werd stiller maar veel minder!

Daarom mijn opmerking, hopelijk 20 ml en dat was op ongeveer 40 liters voldoende in de nieuwe spaardiesel uit 2009.
De AMF is andere generatie en de Spaardiesel heeft hogere injector druk en die heeft het lang op 20 ml volgehouden, de 200 of 400 ml nooit getest, want ik hoorde stillere motor, dus blijkbaar al voldoende.

Wel weet ik dat oude Vito busje met extreem veel KM een zeer zwarte uitlaat had door het olie gebruik dus die hoefde niets erdoor te hebben!

Ik weet dat nu voor E10 benzine er juiste rubbers in de injectoren en brandstofpomp moeten zitten en de 1.6 Fsi daar problemen mee kan krijgen!
Als daar de E5 in komt verwacht ik hogere injectoren omzet in werkplaatsen....!

Ik rij al jaren nu E10 benzine en omdat er andere dingen door zitten is de motor stiller dus geen 2 tact olie nodig voor mijn AUA & BBY motoren... maar wel een 50% benzine + 50% 2 tact olie voor smering van de kleppen van de LPG3 auto.
Geen dure zooi nodig en dit kleine vacuüm tankje werkte prima.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie