A2 diesel draait mooier dankzij tweetaktolie door brandstof

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
RvS
Berichten: 193
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:03

13 mei 2013, 16:23 0 x

Oei! Deze discussie is misschien net zo explosief als het gebruik van Aceton en gaat, als de boel uit de hand loopt, weer heel wat 2-takt olie kosten om de plooien glad te smeren!!

Jongens, even tot 10 tellen!?
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2013, 16:33 0 x

Ik hoef niet tot 10 te tellen hoor en ik ontplof ook niet.

Als iemand met 2 posts dergelijke opmerkingen plaatst vind ik dat vreemd.
of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

13 mei 2013, 17:20 0 x

De opmerking over originele Audi-onderdelen is in deze topic niet aan de orde, dus onterecht.
Er mag heus een discussie onstaan, maar wel op een faire manier.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

13 mei 2013, 17:37 0 x

[quote="rolf"]Krijg bijna het idee dat er een lid met 2 nicknames hier rond huist..........................[/quote]
Pardon? Aangezien jij en ik in dat vorige topic een discussie hadden voel ik me door deze opmerking aangesproken. Misschien dat de forumbeheerder even in zijn logs wil kijken, maar aan posten onder 2 nicks doe ik in elk geval niet!

Overigens vind ik het wel typerend om te zien hoeveel waarde jij hecht aan je eigen vermoedens. Als je echt zeker van je zaken bent hoef je volgens mij nergens bang voor te zijn, en al helemaal geen beschuldigingen te uiten. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2013, 17:55 0 x

Dan had ik je met naam en toenaam genoemd als ik dat zo bedoeld had.
Beetje discussie zet bij mij geen kwaad bloed hoor.

Het blijf het een vreemde opmerking vinden van een nieuwkomer..............die heeft blijkbaar eerst het hele forum uit z'n hoofd geleerd.
Dat van die 2 nicks is dan niet zo gek gedacht toch?
Dat is op het Audiforum ook al eens gebeurt, vandaar.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

13 mei 2013, 18:36 0 x

Ik vond zijn opmerking als nieuwkomer zonder zich voor te stellen ook geen nette actie, maar er ging bij mij geen lichtje branden een bewuste troll.

Toch ben ik het zowel technisch, alsook in de context niet met Wilko oneens. Ik zie ook graag dat meningen met feiten worden onderbouwd, en dat vermoedens duidelijk als vermoedens worden gekenmerkt zodat anderen zich daardoor niet kunnen laten misleiden. Ik heb niet gereageerd op jouw post, omdat ik geen informatie uit eerste hand heb waarmee ik bevestigen of ontkrachtigen dat Aceton onschadelijk is. Ik heb wel vermoedens, maar mijn vermoedens hier neerplempen doe ik niet.

En waarom niet? Omdat nog ruim vóórdat ik hier lid werd ik al geregeld op deze en andere forums keek om voorkennis op te doen. Maar als je relatief nieuw in de materie bent (nieuw als in: je hebt nog geen referentiekaders) dan is het knap lastig om info te vinden die er werkelijk toe doet en ook betrouwbaar is. Forums staan barstensvol meningen en vermoedens, en niemand kan er wat mee. En het wordt nog lastiger als mensen dingen roepen als "geloof me, ik heb een vriend die werkt bij dit-dat-zus-zo" enz. Moet je dan vertrouwen op de interpretatie van de persoon die het zegt? Is die persoon betrouwbaar(der) omdat hij al honderden forum posts heeft gedaan? En hoe betrouwbaar en technisch onderricht is die 3e onbekende persoon danwel? Het is daarom veiliger om alle uitgesproken meningen en vermoedens te wantrouwen mits er een duidelijke onderbouwing aanwezig is. En als die onderbouwing mist.. Tja, dan krijg je discussie. Daarin is de één wat feller dan de ander.

Volgens mij was dit -in minder woorden- ook de kern van Wilko's punt, alleen bracht hij het niet heel erg tactisch misschien. Maar nog steeds geen reden voor beschuldigingen vind ik persoonlijk. Overigens, voor het geval je er aan twijfelt: Ik ken jou net als de meesten hier niet eens anders dan van een Nickname. Het kan dus onmogelijk echt persoonlijk zijn. En dat geldt voor iedereen die hier post. Dus relax als iemand zich anders uit dan je zelf zou doen :)

...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2013, 19:09 0 x

Dat iemand een mening heeft vindt ik prima.
Dat dat mischien een andere mening is dan van mij, ook prima, dat heb je wel eens op een forum.
Daardoor krijg je een vorm van discussie, als we het allemaal met elkaar eens zijn zijn we snel uitgeschreven hier.
Op het Audiforum heb ik de aceton topics gevolgd omdat ik het interessant vond.
Er werd daar op uitgebreide schaal getest en resultaten neer gezet, zou zeggen voor een ieder die het interssant vindt, zoek het eens op.
Mijn eigen ervaring hiermee: Heb een jaar terug een injectorreiniger gekocht, merk ben ik even kwijt zal het even nazoeken.
Dit geur uit het kannetje was overduidelijk een aceton geur..............en inderdaad liep de motor rustiger, vooral koud.
Heb in de Passat pompverstuivers en die zijn niet bepaald stilletjes.


Dat er dan plotseling dingen bijgehaald worden die totaal niets met het onderwerp van het topic te maken hebben snap ik niet helemaal en al helemaal niet de manier waarop.
Dan had hij in het bewuste onderwerp moeten reageren.
Dit slaat nog kant nog wal, zeker van iemand die net 2 posts neergezet heeft.
Wilko
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 apr 2013, 02:36
Locatie: Amsterdam
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

13 mei 2013, 19:19 0 x

Jongens, sorry neem het niet te persoonlijk.

Wellicht was het beter geweest als ik me eerst wat meer had voorgesteld, ik zal die paragraaf nog een beetje aanvullen.
Ik ben redelijk autogek, heb er verschillende, op de A2 na allemaal met zelf gereviseerde motoren, ik heb een aantal jaren geraced en zo nogal wat onderstel & wegligging ervaring opgedaan.
Met de A2 kwam ik in aanraking toen ik voor mn vriendin een efficiënt & goedkoop vervoer zocht. Ik heb nog spijt dat ik die ex-ambulance, in licht kanariegeel niet heb gekocht. Wat me bijbleef is dat het comfort verrassend goed was net als de wegligging. Nu ga ik wat doen met water & diesel en had een proef auto nodig. zodoende heb ik in Berlijn op een veiling een a2 gekocht en probleemloos ingevoerd. Zelf nog met 15 maanden APK, omdat het duitse keuringsbewijs 1:1 wordt overgezet naar Nederlandse APK!

Waarom ik refereerde aan de audi-onderdelen discussie? Een paar weken terug heb ik die discussie gelezen en me verbaasd over de non-argumenten. Ik was compleet verrast dat de aceton opmerking serieus was bedoeld, had ik echt niet verwacht.
Ik moest denken aan de klassieke autowereld, bv van jaquars, ik heb nog een etype. Ook daar zijn er freaks die gaan voor jaguar-authentiek-origineel. Fijn, de koppakingen waren toen ze nog vers waren, al regelmatig kapot, de remblokken zaten vol asbest, een motorblok lijnboren konden ze niet, net als krukassen richten en harden. Ik heb nog nooit zon belabberd motorblok gezien, dat overigen nog liep voor de demontage.
Eerlijk gezegd ben ik wel verrast met het aceton verhaal wie kan me er 'kort door de bocht" meer over vertellen? je begrijpt al dat ik wat sceptisch ben

Je ziet op dit forum, net als op andere auto fora enerzijds de technische kenners, dis op basis van inhoudelijk argumenten proberen goed, veilig en goedkoop uit te zijn en anders een/enkelen die, mogelijkerwijs met minder eigen technisch inzicht, hun handelen, = opdracht geven aan derden, baseren op reputaties van anderen die weer wil tot e eerder genoemde technische overwegingen in staat zijn.

Zelf hoop ik te horen tot de groep die wel tot technisch redeneren in staat is, en sta 100% open voor originele, van mijn argumenten afwijkende argumenten. Alleen graag wel op inhoudelijk niveau, niet op basis van reputaties van derden. Hiermee geef ik ook aan ga voro de inhoud ipv op de man te spelen.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

14 mei 2013, 00:29 0 x

@YellowFellow&@rolf
Alles rust op een misverstand en ik denk dat jullie het onderling hebben opgelost. :D

@Wilko
Jou mening dat opmerkingen/verhalen moeten berusten op onderbouwing deel ik.
Toch was het geen handige opmerking richting Rolf over die originele Audi-onderdelen. Althans niet in deze topic, maar wel daar waarin dit werd opgemerkt.

Het lijkt mij zinvol dat één van bovengenoemde een topic start over aceton door brandstof te mengen.
Dat leest voor andere forumleden ook makkelijker. ;)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 mei 2013, 01:04 0 x

[quote="Wilko"]@ Rolf - Aceton verhaal - Verbeterde verneveling ten kosten van verlaging cetaan-getal of klopvastheid en vermindering smering van de brandstof in pomp verstuivers en injectors...

Een van de gevaarlijkste dingen die je bij een diesel kan doen is actief pingelen veroorzaken. weliswaar ontsteekt een diesel mbv "een klop", maar daarna neemt een vlamfront het over. Verlaging van de klopgrens door aceton kan dan extra klop effecten geven en daarmee zuiger mogelijk zwaar beschadigen.
Daarnaast zijn de diverse rubber afdichtingen niet aceton bestendig. onverwachte lekkage ligt op de loer.

De benoemde smeer effecten zijn inderdaad realistisch en echt. In pneumatische installaties speelt hetzelfde fenomeen, machines blijven langer heel met olie gesmeerde lucht systemen.
Slaolie, Tweetaksolie etc hebben allen het kenmerk dat ze bestaan uit wat langere moleculen dan de brandstof en hebben daardoor meer vasthoudende eigenschappen dan de brandstof.

Waar komt dat vandaan of roep je maar wat? Net als dat forum over audi-originele onderdelen? die immers vrijwel niet bestaan, maar alleen door audi omgelabelde onderdelen vanuit een andere fabrikant ? De enige onderdelen die audi zelf maakt zijn metalen body delen en gedeeltelijk interieurdelen. De rest wordt ingekocht..[/quote]

Aceton verlaagt het cetaan getal niet, zorgt wel door de oppervlakte spanning te veranderen voor een betere verneveling. De toegepaste hoeveelheid tast de leidingen en afdichtingen niet aan en verandert derhalve de smering ook niet.

In een pneumatische installatie verbrand de olie niet, in een motor wel. Bij met name de pompverstuiver lijkt het er meer op dat de smering in de verstuiver ervoor zorgt dat deze minder nagelt, daarna is de olie mee verbrand en smeert niets meer. Bij een commonrail is deze vermindering van geluid nauwelijks merkbaar.

V.w.b. de z.g. Audi (VAG) onderdelen, een deel wordt voor Audi gemaakt en een deel kun je dan "aftermarket" aanschaffen. Daar wordt het meteen oppassen geblazen aangezien een mooi voorbeeld de remdelen zijn. Daar is inmiddels de grootste bagger te koop, zelfs met klinkende merken zoals Bosch erop......

Jos.
JBAutoservice BV
Plaats reactie