Rijden zonder dynamo

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2022, 00:09 0 x

Ik vond dit artikel op de site van Sono elektrische auto's (die met dat koetswerk van zonnecellen).
https://cleantechnica.com/2022/04/12/so ... in-munich/
Er schijnen mensen rond te rijden in auto's met verbrandingsmotoren zonder dynamo. Extra accu(s) die met zonnepanelen of thuis worden opgeladen zorgen voor de benodigde stroom. Besparing in verbruik tussen de 10 en 20 procent. Verder zoeken mbt verbruik door de dynamo (totaal van de stroomverbruikers) geeft aan dat bij kleine auto's 7 tot 8 pk wordt opgesnoept door de dynamo. Voor mijn 1,4 benzine dus inderdaad ca 10%.
Het lijkt mij aardig om hier mee aan de gang te gaan, extra accu achterin, dynamo eruit, zonnepaneel op het dak als je niet rijd, of een accu laden op groene energie thuis. Maar ik zou eerst wel willen onderzoeken hoeveel je werkelijk bezuinigt zonder dynamo. Kan iemand mij vertellen hoe ik de dynamo kan 'uitschakelen´ zonder het ding gelijk uit te bouwen (stekkertje eruit denk ik) en wat voor meldingen er dan op mijn display verschijnen ?
Ik snap dat je niet eindeloos kan rijden op een acculading zonder laden, maar zou graag een keer kijken naar het verbruik zonder dynamo.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

18 mei 2022, 08:24 0 x

Dit kan in theorie!

Als ik instap en de Volt meter geeft dan 12.6 aan... en bij starten daalde deze tot rond de 11.2Volt....
Later zie ik dankzij de Dynamo deze tussen de 13.7 en 14.6 Volt weer geladen werd.

Met verlichting mee en zo kom je dan op 3* een 80 AH accu voor dagelijks gebruik dus 3* duurder achterin + nog kabels en klemmen kopen.
Overdag kun je met defecte Dynamo nog flinke afstand afleggen naar je garage maar dan niet uitzetten en weer starten.

Verder is enkele panelen op een schuurtje + 24 Volt Camping systeem of grid nodig thuis om deze weer te laden.
Als ik de kosten even ruw berekende moet ik heel veel meer KM over meerdere jaren rijden.
Ook is niet bekend of je accu zo gebruiken wat de levensduur van mijn huidige Varta gaat worden.
3* in de A2 inbouwen + 1* 2 accu's voor 24 Volt in schuurtje is bij online budget aanbieders al 5* Varta kopen á €86,-=€415,-

Nog 2 Panelen en Camping Inverter aanschaffen + montage?
En op vakantie even de Dunlop lader van de Action er op aansluiten en bij lege accu 2 dagen lang laden?

Bij een koude start zoals vorige jaar in 1e week februari 2021 toen het -15C was moet de motor inderdaad 10% benzine verspillen voor laden.
Maar enkele KM verder zal de Spanningsregelaar roepen, ho maar en stopt het laden of minimaal...

Als een Dynamo nauwelijks stroom leverde omdat de accu vol is word het Benzine gebruik hiervoor Nihil.
Zelf denk ik dat je met een Diesel of op LPG tenminste 40.000 km per jaar moet gebruiken om dit niet verliesgevend te krijgen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2022, 08:32 1 x

eekhoorntje schreef:
18 mei 2022, 08:24
Als een Dynamo nauwelijks stroom leverde omdat de accu vol is word het Benzine gebruik hiervoor Nihil.
En bij normaal gebruik is de accu binnen de kortste keren weer vol, dus de maatregel lijkt me weinig effectief.
Airco en grootlicht uit, als ze niet nodig zijn, zal meer opleveren.
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2022, 20:48 1 x

Meten is weten. Zoals ik schreef in het begin van dit draadje zou ik graag weten of je de dynamo kan uitschakelen zonder m te demonteren. Ik kan dan het verbruik meten zonder werkende dynamo en vergelijken met het (reeds bekende) verbruik met dynamo. Op basis daarvan kan ik beslissen of het zinnig is op deze manier minder fossiele brandstof te verbruiken.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

18 mei 2022, 21:05 0 x

Vroeger hadden vooral Engelse auto's vaak een Ampere meter,
die liet zien of de toen nog gelijkstroom dynamo aan 't laden was of vol en loos mee draaide.

Maar als je zuiniger wilde?
Verwijder eens je achterbank, rolscherm en dubbele bodem en je hebt een flink gewicht minder te vervoeren en ook alle overbodige zooi eruit.
Dat maakte elke A2 ook zuiniger.

Kosten nihil en rendement hoger.
Maar ook de banden iets meer dan opgave.
Audi gaf in 2000 tot 2005 de opgave 2.1 tot 2.5 ato erin... maar de bespaar diesels gingen van 2.8 naar 3.1 Ato met zuiniger banden.
Deze banden die niet tot 3.5 maar vaak tot 4.0 bar opgepompt mogen worden hebben lagere rolweerstand zonder rond te gaan staan.
Dat je geen diesel hebt, maar die banden passen ook onder elke A2.....

Ik rij al jarenlang met 10% besparing mits ik de banden boven de 2.8 ato hield.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2022, 00:01 0 x

werner schreef:
18 mei 2022, 23:33
De airco kan je uitzetten(staat meestal uit) Ik weet hoeveel dat bespaart. Ik wil nu alleen maar weten hoeveel het scheelt als de dynamo niet 'aan staat'
Nou, zo te zien is de besparing erg afhankelijk van externe omstandigheden (temperatuur, regen - geen regen, dag of nacht, gezondheid van de accu, enzovoort enzovoort.
Het is daarom toch echt wel een lastig om zelfs een voorzichtige schatting te geven.

Een poos geleden waren er veel Amerikaanse advertenties over electrische waterpompen, die, afhankelijk van de temperatuur harder en zachter konden draaien. Grote verhalen over hoeveel brandstofgebruik dat zou moeten schelen, maar niks over extra electriciteits consumptie wat de dynamo weer extra moet leveren.
Je hoort er nu niets meer over (uiteraard :joy: ).
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2022, 06:24 4 x

Draadje opgeschoond, we willen het wel gezellig houden op het forum. Als @jaapje en @audiJan en bijdrage willen leveren geef dan ook feedback waar men wat aan heeft.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

19 mei 2022, 09:44 4 x

Een dynamo die stroom moet leveren verbruikt indirect natuurlijk brandstof. Maar als de accu vol is en de verlichting uit led zou bestaan waarbij geen vermogen wordt gedissipeerd om de boordelectronica om de tuin te leiden en geen achterruitverwarming e.d. dan verbruikt de dynamo nauwelijks energie.
Het afschakelen van de dynamo zal de conditie van de accu niet bevorderen. Ik zou het nooit doen.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2022, 22:56 1 x

kobus1978 schreef:
19 mei 2022, 06:24
Draadje opgeschoond, we willen het wel gezellig houden op het forum. Als @jaapje en @audiJan en bijdrage willen leveren geef dan ook feedback waar men wat aan heeft.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.
Wil nogmaals iedereen op bovenstaande wijzen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie