Donkerblauwe A2

A2 gezien op Marktplaats, Autoscout, Mobile.de, etc?
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 nov 2019, 21:55 0 x

Vandaag voor het eerst contact gehad met A2 Dokter Lucas.
Zeer aardige man die met je meedenkt.
De defecte lambasensor levert zeer waarschijnlijk geen problemen op voor de APK, zolang de waardes met de viergasmeeting acceptabel zijn.
Op den duur kan het de katalysator beschadigen vanwege een te arm mengsel.
Vervangen van de lamba zijn de kosten niet.
Om en nabij de € 200,-.
Kilometerstand is ook niet schrikbarend, maar omdat het import betreft is het niet ondenkbaar dat de teller al eens is teruggedraaid.
Op het eerste oog geen verkeerde auto, maar de kans is groot dat er wel wat reparaties zullen volgen die nu nog onbekend zijn, aldus de dokter.

Tevens ook nog kort gesproken met die kennis die sinds vorig jaar een A2 uit 2000 heeft.
Hij zegt dat de kilometerstand geen issue is en dat het voor dat bedrag best een goede koop zou kunnen zijn, maar dat een aankoopkeuring of iemand meenemen met kennis van zaken geen slecht idee zou zijn.

Loont het trouwens de moeite om een betaald kentekenrapport op te vragen bij autoweek?
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/
De auto is trouwens van 2001. In de advertentie staat 2000, maar dat klopt dus niet.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

04 nov 2019, 22:55 0 x

Eerst kijken waar onderhoud is gedaan..
Vakgarage Blankesteijn op de Nobelweg 2 in Goes kan dit doen.

kijk op de link voor meer info, die €149,- is jammer als het een wrak is maar beter dan miskoop....
Of koop deze voor €1700,- met grote beurt + alle gevonden gebreken en hij kreeg rest.....
De €1400 + beurt €300,- en rest mag verkoper betalen.... U haalde hem voor €1700 op en eigenaar kreeg rest, dus bij matige auto houd deze niets over.

Voor jou zekerheid van alles gedaan wat nodig en voor verkoper misschien jammer dan!
Ze beloven goede auto en als er veel moest gebeuren word het niet leuk voor verkoper maar dat is niet jou probleem.

Een Vakgarage heeft landelijke pechhulp nog en in Goes gedaan kun je garantie ook bij andere vakgarage in jou buurt claimen...
Lees de link eens....

https://www.vakgarage.nl/garage/zeeland
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 nov 2019, 10:12 0 x

Bedankt voor het linkje en de uitleg, eekhoorntje!
Ik heb afgesproken om vandaag de A2 te gaan bekijken en een proefrit te maken.
Ik zal de aankooptips hier op het forum ter harte nemen.
Ik ben benieuwd...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 nov 2019, 11:23 0 x

Inmiddels ook het kentekenrapport gekocht bij autoweek.

Geen gekke dingen geconstateerd in mijn ogen.
Geen WOK-melding sinds import en de APK’s laten in mijn ogen ook geen ernstige dingen zien.
De keuringen van 2013, 2014 en 2016 laten geen gebreken zien.
Het is natuurlijk nog maar de vraag of de vloeistoflekkages zijn gerepareerd, maar dit zal ik zeker navragen en ook of ik de facturen daarvan mag inzien.

KEURINGSDATUM: 29 MEI 2019
Volgnummer
1
Gebrek identificatie
205
Gebrek omschrijving
Band onvoldoende profiel
Soort actie
REP (REParatie)
Volgnummer
2
Gebrek identificatie
361
Gebrek omschrijving
Remverschil op 1 as te groot
Soort actie
REP (REParatie)

KEURINGSDATUM: 24 JULI 2018
Volgnummer
1
Gebrek identificatie
RA2
Gebrek omschrijving
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
Soort actie
RAP (Reparatie AdviesPunt)

KEURINGSDATUM: 26 JULI 2017
Volgnummer
1
Gebrek identificatie
RA2
Gebrek omschrijving
Overmatige olielekkage
Soort actie
RAP (Reparatie AdviesPunt)
Volgnummer
2
Gebrek identificatie
556
Gebrek omschrijving
Remlicht werkt niet (goed)
Soort actie
REP (REParatie)

KEURINGSDATUM: 24 JULI 2015
Volgnummer
1
Gebrek identificatie
E11
Gebrek omschrijving
Stofhoes van de aandrijfas dicht niet af 5.*.16
Soort actie
REP (REParatie
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 nov 2019, 23:04 2 x

De APKs, de werkplaats-facturen en het verhaal van de eigenaresse geven een beeld van een normaal onderhouden auto. Ik zou het best aandurven voor € 1.150 en voor € 100 zelf de lambda-sensor vervangen. Verder een paar € 100 achter de hand houden, want er kan best nog wat te voorschijn komen.

De km-stand is geen issue tenzij je van plan bent 20.000 km per jaar te gaan rijden (maar dan moet je een dieseltje nemen). Ik kocht mijn A2's met resp. 170.000, 180.000, 240.000 (diesel), 210.000, 220.000 en 105.000 km op de teller en die bleken allemaal heel betrouwbaar en vergden geen extreem dure reparaties in de 10.000 tot 45.000 km die ik er mee reed...

Ik zou gewoon gaan kijken en proefrijden (uitleescomputer mee en even kijken wat de auto er zelf van vindt) en als je er een goed gevoel bij hebt, een mooie prijs afspreken en meenemen.

Aan het chassisnummer kun je zien welk modeljaar de auto is: check het cijfer voor de N.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 nov 2019, 00:07 0 x

Dank voor deze info, Peter!
Zou ik u een PB mogen sturen?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 nov 2019, 08:13 1 x

Pb mag altijd :innocent:
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2019, 17:22 2 x

Update:

Ik heb ‘m gekocht!

Afgelopen dinsdag was ik dan naar Goes gereden om een kijkje te nemen bij de A2 en een proefrit te maken.
Het is zo op het eerste oog een prima auto.
Toegegeven dat er in deze leeftijdsklasse nettere auto’s bestaan van binnen en buiten, valt dit ook absoluut niet tegen. Zeker niet voor deze prijs!
Alle functies werken naar behoren, motortje loopt lekker, staat niet te schudden en maakt ook geen vreemde bijgeluiden. Verder trekt de auto lekker vlot op en is het soepel schakelen met het schakelbakje. De koppeling test heeft-ie ook doorstaan dus koppeling en versnellingsbak vertonen dus ook geen kuren.
De remmen piepen een beetje, maar auto remt scherp en wijkt niet uit naar een bepaalde kant tijdens remmen, dus prima.
Verder is de onderhoudshistorie bekend vanaf 2014 doormiddel van werkplaats-facturen die ik inmiddels heb ingezien.
Geen schokkende dingen.
Vooral de onderhoudsbeurten en APK’s en af en toe een reparatie. Denk aan het vervangen van een schakelaar o.i.d.
Wat technisch bekend is en nog uitgevoerd zou moeten worden is het vervangen van de lambdasensor maar dat is het ding niet.
Het ding waar ik mij wel een beetje zorgen over maakte en dat is ook eigenlijk het enige wat mij nog een beetje tegenhield om de auto te kopen is het gebied bij de motor...
Ik heb het kentekenrapport opgevraagd bij autoweek en er is overigens geen wok-melding bekend sinds import, dus dat is prima. Maar er is in 2017 overmatige olielekkage geweest (APK RA2 reparatie adviespunt) en in 2018 overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen (APK RA2 reparatie adviespunt).
Bij de APK in 2019 is hier geen melding meer over gemaakt. Geen idee of dat betekent dat het dan is gerepareerd.
Heb vandaag wel garage gebeld van verkoopster en die zei dat het was hersteld.
Gisteren tijdens de proefrit hier nog over gesproken met de verkoopster en zij zei dat ze normaliter altijd alles laat repareren wat de garage constateert en aangeeft.
Bij het inzien van de facturen heb ik helaas niet gelezen dat de olie en andere vloeistoflekkages zouden zijn gerepareerd. Mevrouw zei dat het best mogelijk is dat dit wel is gebeurd, maar ze kan het niet terugvinden en dus niet bewijzen.
Terug van de proefrit de motorkap eraf gehaald en de boel eens bekeken met lopende motor.
Op zich ziet het er allemaal netjes uit op één ding na en dat is dat er toch wel wat oliesporen/vloeistof op de bodemplaat liggen en sommige onderdelen wat vettig zijn.
Het lijkt wel alsof het oude oliesporen zijn, want behoorlijk aangedikt, dus wellicht niet schoongemaakt.
Het is ook niet zo dat het motorblok ligt te baden in de olie en dat de auto olie lekt op straat, maar kurkdroog is het er ook niet.
En aangezien er op het A2 forum bij aankooptips staat dat als de motor een vette bende is je klaar bent... maakte ik mij daar toch wel enige zorgen over.
Vervolgens nog gevraagd aan mevrouw of ze de koelvloeistof met enige regelmaat moet bijvullen maar dit heeft ze nog nooit hoeven doen.
Olie vult ze wel af en toe bij.
Afgelopen juli met 228.000 km is er wat ingegaan en daarna pas weer vorige week met 233.000 km is er een liter ingegaan.
Dus daar zit dan zo’n 5000 km tussen.
Dat is zeer schappelijk.

Ik had er eigenlijk al wel een goed gevoel bij vanaf het eerste contact en dat bleef aanhouden na bezichtig en proefrijden en na PB contact met Peter Maathuis, telefoontjes met de garage van mevrouw en mijn eigen garage en de A2 dokter, heb ik vandaag de knoop doorgehakt en de auto gekocht!
22 November ga ik ‘m ophalen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2019, 19:16 1 x

Gefeliciteerd! Maar ... nog wel 14 nachtjes slapen voordat de pret begint :joy:
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2019, 21:15 0 x

Haha, dank!
Ik zal inderdaad nog even moeten wachten, maar het is het allemaal waard, zullen we maar zeggen. :joy: :mrgreen:
Plaats reactie