Op zoek naar betaalbare A2

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
Gebruikersavatar
Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2018, 14:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 dec 2018, 15:20 0 x

Hallo beste forumleden,

Ik heb me net hier aangemeld omdat ik voor m'n vriendin een A2 zoek.
Ze heeft net haar rijbewijs gehaald, was nodig ivm nieuwe baan en het wordt haar eerste auto.
Ik heb haar kunnen afpraten van een Clio en weer de focus op de A2 weten te richten (nadat ze slechte verhalen had gehoord over duur onderhoud, ouderdom en 'hoge' kilometerstand).
We hebben ook een dochtertje van iets ouder dan een jaar dus ik wil graag een veilige auto rijden.

Benzine 1.4 motor
Tot 200.000 km op de teller (eerlijke stand)
Uiterlijk en motorisch in goede staat
Eventueel met aantal leuke opties
APK liefst nieuw, minimaal een half jaar of hoge waarschijnlijkheid dat ie door de keuring komt
Budget is wel vrij laag, ca €2500,-

Zelf heb ik ook niet zo veel verstand van auto's maar heb me wel aardig ingelezen (op occasion sites en ook op dit forum) en ben best wel gek geworden op de A2 (dacht eerst niet dat het binnen ons budget zou vallen).

Heeft iemand goede tips voor mij? Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 dec 2018, 17:20 1 x

Kijk eens bij een Toyota Yaris of een Honda Civic, heb je geen omkijken naar.
A2 is heel leuk, maar je koopt een auto van 13 tot 18 jaar oud.
Heb je 2 rechter handen en je kunt sleutelen is dat geen probleem, maar verwacht geen Japanse betrouwbaarheid met die leeftijd en km standen.
A2 heeft echt wel zijn nukken en tekortkomingen technisch gezien.
Heb de laatste 3 jaar ook mijn portie gehad, alleen ben ik niet afhankelijk van de A2, heb hem erbij voor de hobby met een beetje (veel) sleutelen af en toe, die luxe heb ik dan.

Dit is mijn oprechte advies aan een jong gezin. (zegt deze ouwe l.l :innocent: )

(Nu zullen er wel wat leden boos op mij worden......) :mrgreen:
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

06 dec 2018, 17:39 0 x

Eens met wat Rolf schrijft. Ik wil daar aan toevoegen dat een A2 voor een beginnende bestuurder niet zo geschikt is met betrekking tot rijden van schades. Door de aluminium carrosorrie en plaat delen is deze redelijk snel economisch total loss
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 dec 2018, 18:42 0 x

Nou, ik ben het niet helemaal met Rolf eens, maar boos nee dat niet😀
Een A2 is wel een stuk veiliger dan Toyota Yaris of een Renault Twingo en als je een A2 zoekt die wel goed onderhouden is maar hier en daar een krasje heeft moet dat eigenlijk wel lukken voor €2500.
Gewoon goed om je heen kijken. Succes!
Gebruikersavatar
FrankDercks
Audi A2 clublid
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 dec 2018, 18:49 0 x

Hallo Rookie, ondanks bovenstaande "kritische" opmerkingen ben ik toch even gaan zoeken op internet. Ik rij zelf ongeveer 1,5 jaar in een A2 1.4 benzine en ben erg enthousiast geworden. Fantastische auto voor zijn leeftijd, comfortabel en lage vaste lasten. Bij reparaties heb je het geluk van het VAG concern, met veel vergelijkbare modellen. En je moet maar denken: andere auto's gaan ook wel eens kapot...😉
De km-stand van onderstaande auto is iets hoger dan je aangaf, maar verder lijkt me het (van afstand) een prima auto.

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 42651.html
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 dec 2018, 18:50 0 x

Een A2 is niet veiliger dan een andere auto in die maat, je moet maar afwachten of die airbag het nog doet uit een A2 van 18 jaar oud......
Renault scoort altijd 5 sterren met hun karretjes.
Maar wil je betrouwbaar vervoer, dan komt dat toch uit het verre Oosten.

Tja, een auto van 2500 euro's is al snel economisch total loss......
Ik weet niet wat het budget is van de TS? 2500 euro's?

Edit: 2500 euro's dus.

Dat is niet zo veel.......
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 dec 2018, 19:19 0 x

@Rolf heeft wel een punt(je).

De A2 heeft voor zijn formaat/bouwjaar (luxe) uitrusting (ABS/ESP, automatische airco, elektrische ramen/spiegels.

Is op zich best aantrekkelijk, maar het kan ook allemaal stuk. Zeker na 13 jaar en wellicht vele km's

Wil je toch een A2, zoek er dan een met een goede onderhoudshistorie en liefst rechtstreeks van de laatste eigenaar die de A2 (bij voorkeur een lange tijd) in bezit heeft gehad.
Gebruikersavatar
Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2018, 14:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 dec 2018, 20:20 0 x

Bedankt iedereen voor de goede inhoudelijke reacties waaronder jammer genoeg toch veel waarschuwingen.

@rolf
Als ik nu naar Yaris of Civic binnen ons kleine budget kijk zie ik wel ongeveer dezelfde leeftijd van de auto's maar wel met wat lagere tellerstanden.
Yaris lijkt me dus wel ok (ook €73 w.b. en toch best wat pk) maar de Civic wordt iig te duur in belasting en verbruik.
Wegenbelasting €73,- en verbruik ca 1 op 16 is zeer gewenst.
Ik ga zeker ook nog verder zoeken voor de Yaris, die is gelukkig ook wat meer auto dan de A-segment kleintjes.

Ik zag dus een aantal A2's met zo'n 170.000 km of iets meer op de teller en met vervangen distributieset op zo'n 110.000 km die er netjes uitzagen van binnen en buiten met onderhoudshistorie.
Is zoiets echt af te raden?

De meeste auto's van de verschillende merken die ik binnen onze wensen en mogelijkheden zie zijn toch vaak wat ouder en hebben wat gereden. Zijn de onderhoudskosten hiervoor dan echt veel lager?
Ik snap dat onderdelen van de aluminium koets wat prijziger zullen zijn. Maar hopen dat ze er geen te grote deuk inrijdt maar gaat iig niet roesten.

Wat ik bij de A2 en ook wel Clio vaak zag is geen oordeel of onlogisch van de rdw bij tellerstandcheck. Veel geïmporteerde ook waar misschien met de standen gerommeld is. Hoewel rdw zegt dat er zo'n 2% van alle auto's met teruggedraaide standen rondrijden, krijg ik zo het gevoel dat dat meer is.
Vandaar dat ik iig graag een logisch oordeel voor de km's zie en zo valt er weer aardig veel af.
Laatst gewijzigd door Rookie op 06 dec 2018, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2018, 14:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 dec 2018, 20:21 0 x

@FrankDercks
Die link werkt bij mij helaas niet..
Laatst gewijzigd door Rookie op 06 dec 2018, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rookie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 dec 2018, 14:28
Locatie: Amsterdam
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 dec 2018, 20:29 0 x

Ik zie veel fijne opties op de A2, zeker ook qua veiligheid;
elektronische stabilteitscontrole, tractiecontrole, Automatisch Sper Differentieel en die oude airbags dan nog he.
Ook zit je lekker hoog en zo heb je mooi overzicht.
Gesloten