PEERs How-To: Koplampen restaureren
- Caspeer
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
- Locatie: Lelystad
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
PEERs How-To: Koplampen restaureren
We willen allemaal dat onze alu-kogel blinkt en schijnt als we over de weg heen rijden, maar er is één onderdeel dat we altijd schoon dienen te houden voor de veiligheid: de koplampen. Slechte lampen ziet er niet alleen onverzorgd uit, het is ook gevaarlijk door de verminderde lichtopbrengst en de grote hoeveelheid strooilicht. Tijd om die doffe lampen aan te pakken!
De schaal van PEER
Moeilijkheid:
Fun-factor:
Elbow Grease™:
Geschatte werktijd:
1. Het probleem
Rond 1980 begonnen de eerste autofabrikanten met de toepassing van plastic koplampglazen. Het polycarbonaat dat hiervoor gebruikt wordt is goed bestand tegen steenslag en biedt nieuwe mogelijkheden voor ontwerpen, maar over tijd verweert het plastic onder invloed van de zon. Helaas had Audi daar anno 2000 nog geen passende oplossing voor gevonden, en zo hebben onze A2s dus ook last van dof kleurende koplampen.
Een auto met doffe koplampen ziet er onverzorgd uit en is ook minder goed zichtbaar op de weg. In vergevorderde staat is het zelfs een afkeurpunt voor de APK. Een nieuwe koplamp is duur, terwijl restauratie simpel en goedkoop is. Voor ongeveer dertig euro inclusief verzenden heb je alles in huis om de oogjes van je oogappeltje weer te laten stralen, letterlijk en figuurlijk.
Dit zijn mijn koplampen vóór de behandeling. Van dichtbij is waar te nemen dat ze niet alleen dof zijn, maar ook kleine scheurtjes hebben in de toplaag van de UV-bescherming. Daarom gaat deze guide in op het verwijderen van de toplaag en deze opnieuw aanbrengen, en niet over het oppeppen van de huidige laag.
[KL1]
2. Materialen verzamelen
Dit project bestaat uit drie stappen. De laatste stap is optioneel, maar voor een perfect resultaat wel aan te raden. Eerst moeten we schuren, dan spuiten en tot slot afwerken. De volgende zaken heb je nodig:
Schuurpapier:
240 (droog)
400 (nat)
600 (nat)
1000 (nat)
1500 (nat)
2000 (nat)
Spuitverf:
SprayMax 2-componenten blanke lak
Afplaktape
Afwerking:
Heavy-duty compound
Eventueel polijstmiddel
Ik heb dit bij CROP / Nonpaints besteld maar voel je vrij dit te doen waar je wilt. Het voordeel van CROP is dat je schuurpapier per vel kunt aanschaffen.
Verder klein materiaal als een plantenspuit met zeepwater en een krukje waar je Arbo-vriendelijk op kunt werken. Een workmate diende mij hiervoor. Trek ook je oude kleding aan want je wordt wit.
3. Schuren
Het schuren begint met de meest grove korrel, en we bouwen dat op om de krassen van de vorige korrel te verkleinen. Schuur altijd in een kruislings patroon. Dit is het meest effectief en bij de volgende stap snap je ook waarom je dat doet.
Pak je korrel 240 droog erbij en begin te schuren. Dit kost veel tijd en je zult nu en dan het stof weg moeten blazen. Je blijft schuren tot je ziet dat je door de bovenste laag heen bent. Probeer dit op een klein stukje en als je onder de knie hebt hoe ver je moet gaan doe je de rest van de koplamp. Na de eerste stap ziet je koplamp er als volgt uit:
[KL2]
Prachtig! Precies wat je wilde hebben! Het is even schrikken maar dit is echt de bedoeling.
Nu wordt duidelijk waarom je in een X-patroon hebt gewerkt. Je volgende papier gebruik je namelijk in een +-patroon. Je lijnen staan dan precies 45 graden op elkaar. Je weet dat je genoeg hebt geschuurd met het volgende papier als je geen lijnen meer in X-patroon ziet, en alles in +-patroon.
Je pakt nu de 400 nat papier en sprayt dit met de plantenspuit in met zeepwater. Doe hetzelfde voor de koplamp. Schuur de lamp totdat het X-patroon volledig is overgegaan in het +-patroon.
[KL3]
Nu pak je 600 nat en schuur je weer tot het +-patroon een X-patroon is geworden.
[KL4]
Als laatste schuurstap gebruik je 1000 nat weer tot de X een + is.
[KL5]
Yes! Je bent klaar met schuren! Voorlopig...
4. Spuiten
Dit is absoluut het leukste gedeelte, waar het resultaat meteen zichtbaar is. Leg de koplamp op een vaste, verhoogde ondergrond en plak alles af waar geen blanke lak op hoeft te komen. Eventueel het rubber verwijderen om de koplamp heen.
[KL6]
Meng de tweecomponentenlak en je bent klaar om te gaan. Ik ga je niet vertellen hoe je moet spuiten want daar heeft iedereen zijn eigen manier in, ik geef je wel een truc om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. De eerste laag breng je dun aan, de lamp wordt dan nog niet transparant maar wel minder dof. Deze laag gebruik je om de volgende laag goed te laten hechten en druipers te voorkomen. Na circa tien minuten breng je de tweede laag aan, dit moet een wetcoat zijn. De koplamp wordt hierdoor weer doorzichtig. Het resultaat is onderstaand.
[KL7]
Na weer tien minuten breng je een derde laag aan. Weer een wetcoat.
[KL8]
Het resultaat is het volgende
[KL9]
Als je hiermee tevreden bent, dan plaats je de lamp na 24 uur uitharden weer op je auto, maar in de volgende stap zie je wat perfectie is.
5. Afwerken en polijsten
Spuiten uit een spuitbus kan nooit zo mooi worden als met een spuitpistool, daarvoor is de druk simpelweg te laag. Het gevolg hiervan is dat je orange peel structuur in je verf hebt (sinaasappelschil). Bij het schuin bekijken wordt dat duidelijk.
[KL10]
Maar niet getreurd, want dat halen we gewoon weer weg! Met deze stap kun je ook een oneffenheid door een stofje of vliegje bij het drogen verbeteren.
Pak je 1000 nat schuurpapier erbij en begin, natuurlijk met de plantenspuit erbij, te schuren in x-patroon. Heel voorzichtig zie je al dat je de toppen gelijk maakt met de dalen.
[KL11]
Ga door tot er een dof geheel ontstaat, zoals hier geïllustreerd.
[KL12]
Ga nu aan de slag met het 1500 schuurpapier tot je weer een +-patroon hebt en tot slot met 2000 papier tot je weer een X-patroon hebt. Het schuren zit er nu eindelijk (!) op.
[KL13]
Nu is het tijd voor de compound. Je kunt dit met de hand doen, maar die viel er na het schuren bijna vanaf bij mij. Daarom gebruik ik een boormachine met oranje compound disk.
Doe wat compound op de disk en begin met een medium toerental en redelijke kracht de compound in te werken. Maak regelmatig je disk schoon met perslucht en controleer je werk. Je wilt niet te hard compounden! Dan beschadig je de laklaag. Ongeveer halverwege ben je hier.
[KL14]
Ga door tot je geen krasjes meer ziet. Als kers op de taart pak je ook nog een polish erbij en eindig je met dit resultaat. Helderder dan uit de fabriek.
[KL15]
Wacht een week of twee met het aanbrengen van een wax, zodat alle oplosmiddelen uit de verf kunnen verdampen. Geniet van je nieuwe koplampen en tot het volgende project!
(Fouten voorbehouden)
We willen allemaal dat onze alu-kogel blinkt en schijnt als we over de weg heen rijden, maar er is één onderdeel dat we altijd schoon dienen te houden voor de veiligheid: de koplampen. Slechte lampen ziet er niet alleen onverzorgd uit, het is ook gevaarlijk door de verminderde lichtopbrengst en de grote hoeveelheid strooilicht. Tijd om die doffe lampen aan te pakken!
De schaal van PEER
Moeilijkheid:
Fun-factor:
Elbow Grease™:
Geschatte werktijd:
1. Het probleem
Rond 1980 begonnen de eerste autofabrikanten met de toepassing van plastic koplampglazen. Het polycarbonaat dat hiervoor gebruikt wordt is goed bestand tegen steenslag en biedt nieuwe mogelijkheden voor ontwerpen, maar over tijd verweert het plastic onder invloed van de zon. Helaas had Audi daar anno 2000 nog geen passende oplossing voor gevonden, en zo hebben onze A2s dus ook last van dof kleurende koplampen.
Een auto met doffe koplampen ziet er onverzorgd uit en is ook minder goed zichtbaar op de weg. In vergevorderde staat is het zelfs een afkeurpunt voor de APK. Een nieuwe koplamp is duur, terwijl restauratie simpel en goedkoop is. Voor ongeveer dertig euro inclusief verzenden heb je alles in huis om de oogjes van je oogappeltje weer te laten stralen, letterlijk en figuurlijk.
Dit zijn mijn koplampen vóór de behandeling. Van dichtbij is waar te nemen dat ze niet alleen dof zijn, maar ook kleine scheurtjes hebben in de toplaag van de UV-bescherming. Daarom gaat deze guide in op het verwijderen van de toplaag en deze opnieuw aanbrengen, en niet over het oppeppen van de huidige laag.
[KL1]
2. Materialen verzamelen
Dit project bestaat uit drie stappen. De laatste stap is optioneel, maar voor een perfect resultaat wel aan te raden. Eerst moeten we schuren, dan spuiten en tot slot afwerken. De volgende zaken heb je nodig:
Schuurpapier:
240 (droog)
400 (nat)
600 (nat)
1000 (nat)
1500 (nat)
2000 (nat)
Spuitverf:
SprayMax 2-componenten blanke lak
Afplaktape
Afwerking:
Heavy-duty compound
Eventueel polijstmiddel
Ik heb dit bij CROP / Nonpaints besteld maar voel je vrij dit te doen waar je wilt. Het voordeel van CROP is dat je schuurpapier per vel kunt aanschaffen.
Verder klein materiaal als een plantenspuit met zeepwater en een krukje waar je Arbo-vriendelijk op kunt werken. Een workmate diende mij hiervoor. Trek ook je oude kleding aan want je wordt wit.
3. Schuren
Het schuren begint met de meest grove korrel, en we bouwen dat op om de krassen van de vorige korrel te verkleinen. Schuur altijd in een kruislings patroon. Dit is het meest effectief en bij de volgende stap snap je ook waarom je dat doet.
Pak je korrel 240 droog erbij en begin te schuren. Dit kost veel tijd en je zult nu en dan het stof weg moeten blazen. Je blijft schuren tot je ziet dat je door de bovenste laag heen bent. Probeer dit op een klein stukje en als je onder de knie hebt hoe ver je moet gaan doe je de rest van de koplamp. Na de eerste stap ziet je koplamp er als volgt uit:
[KL2]
Prachtig! Precies wat je wilde hebben! Het is even schrikken maar dit is echt de bedoeling.
Nu wordt duidelijk waarom je in een X-patroon hebt gewerkt. Je volgende papier gebruik je namelijk in een +-patroon. Je lijnen staan dan precies 45 graden op elkaar. Je weet dat je genoeg hebt geschuurd met het volgende papier als je geen lijnen meer in X-patroon ziet, en alles in +-patroon.
Je pakt nu de 400 nat papier en sprayt dit met de plantenspuit in met zeepwater. Doe hetzelfde voor de koplamp. Schuur de lamp totdat het X-patroon volledig is overgegaan in het +-patroon.
[KL3]
Nu pak je 600 nat en schuur je weer tot het +-patroon een X-patroon is geworden.
[KL4]
Als laatste schuurstap gebruik je 1000 nat weer tot de X een + is.
[KL5]
Yes! Je bent klaar met schuren! Voorlopig...
4. Spuiten
Dit is absoluut het leukste gedeelte, waar het resultaat meteen zichtbaar is. Leg de koplamp op een vaste, verhoogde ondergrond en plak alles af waar geen blanke lak op hoeft te komen. Eventueel het rubber verwijderen om de koplamp heen.
[KL6]
Meng de tweecomponentenlak en je bent klaar om te gaan. Ik ga je niet vertellen hoe je moet spuiten want daar heeft iedereen zijn eigen manier in, ik geef je wel een truc om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. De eerste laag breng je dun aan, de lamp wordt dan nog niet transparant maar wel minder dof. Deze laag gebruik je om de volgende laag goed te laten hechten en druipers te voorkomen. Na circa tien minuten breng je de tweede laag aan, dit moet een wetcoat zijn. De koplamp wordt hierdoor weer doorzichtig. Het resultaat is onderstaand.
[KL7]
Na weer tien minuten breng je een derde laag aan. Weer een wetcoat.
[KL8]
Het resultaat is het volgende
[KL9]
Als je hiermee tevreden bent, dan plaats je de lamp na 24 uur uitharden weer op je auto, maar in de volgende stap zie je wat perfectie is.
5. Afwerken en polijsten
Spuiten uit een spuitbus kan nooit zo mooi worden als met een spuitpistool, daarvoor is de druk simpelweg te laag. Het gevolg hiervan is dat je orange peel structuur in je verf hebt (sinaasappelschil). Bij het schuin bekijken wordt dat duidelijk.
[KL10]
Maar niet getreurd, want dat halen we gewoon weer weg! Met deze stap kun je ook een oneffenheid door een stofje of vliegje bij het drogen verbeteren.
Pak je 1000 nat schuurpapier erbij en begin, natuurlijk met de plantenspuit erbij, te schuren in x-patroon. Heel voorzichtig zie je al dat je de toppen gelijk maakt met de dalen.
[KL11]
Ga door tot er een dof geheel ontstaat, zoals hier geïllustreerd.
[KL12]
Ga nu aan de slag met het 1500 schuurpapier tot je weer een +-patroon hebt en tot slot met 2000 papier tot je weer een X-patroon hebt. Het schuren zit er nu eindelijk (!) op.
[KL13]
Nu is het tijd voor de compound. Je kunt dit met de hand doen, maar die viel er na het schuren bijna vanaf bij mij. Daarom gebruik ik een boormachine met oranje compound disk.
Doe wat compound op de disk en begin met een medium toerental en redelijke kracht de compound in te werken. Maak regelmatig je disk schoon met perslucht en controleer je werk. Je wilt niet te hard compounden! Dan beschadig je de laklaag. Ongeveer halverwege ben je hier.
[KL14]
Ga door tot je geen krasjes meer ziet. Als kers op de taart pak je ook nog een polish erbij en eindig je met dit resultaat. Helderder dan uit de fabriek.
[KL15]
Wacht een week of twee met het aanbrengen van een wax, zodat alle oplosmiddelen uit de verf kunnen verdampen. Geniet van je nieuwe koplampen en tot het volgende project!
(Fouten voorbehouden)
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Berichten: 1135
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
- Locatie: Almere
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Chapeau!!!
Meer woorden wil ik hier eigenlijk niet aan vuil maken. Maar goed, toch even.
Dat is vakmanschap Peertje!!!
Meer woorden wil ik hier eigenlijk niet aan vuil maken. Maar goed, toch even.
Dat is vakmanschap Peertje!!!
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- 4$$
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
- Locatie: Voerendaal
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Prachtig...... Maar ik ben bang dat ik zoiets volledig verkloot of dat ik het halverwege beu ben. Er zijn nogal wat bedrijven gespecialiseerd hierin en die lappen het ook heel goed op en leggen er dan ook eoa uv bestendig goedje op(met garantie). Helaas kost deze operatie veelal rond de honderd euro maar ik ben bang dat ik dat er op termijn wel voor over heb.
Respect voor hetgeen je gedaan hebt.
Respect voor hetgeen je gedaan hebt.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
@ Ticcie,
De 1 K lak? welk merk en is het met of zonder UV filter?
De goede gaat prima maar de 2K die Peer gebruikte uit Rotterdam is goede...
Veel duurder en na spuiten maar 24 uren houdbaar.
Ik heb met de spuitbus van €18,- er 6 gedaan.... en die 2x gespoten.
Na indrukken bodem komt de harder vrij en moet je goed en lang schudden.
De Sinas appel? op 30cm krijg je die erg mooi als je het leuk vind...
40cm is twijfel en 50 tot 60 cm is betere, bij 60 gaat er veel naast maar geen lucht in spuitwerk.
Buiten schuren in de wind... stofvrij maken en binnen spuiten in schone ruimte zonder stof.
Net als vakman een spuitcabine heeft.
Schuren? Ik heb al Reuma en dat is vermoeiend en zwaar.
De boormachine gaat vaak te hard en verbrand Polycarbonaat plastic kreeg je nooit meer goed!
Het liefste gebruik ik goedkope trage budget Accu boor op lichte stand.
Met Commandant 4 Poetsen bevalt me prima, en na alles klaar is tandpasta... nog mooier resultaat!
En de 1 K lak van Motip / Dupli Color, er zit een beetje UV filter in maar tekort...Action is nog erger!
Koop de goede 2K met UV filter uit Rotterdam van CROP, niet goedkoop maar nogmaals schuren is nog veel duurder!
De 1 K lak? welk merk en is het met of zonder UV filter?
De goede gaat prima maar de 2K die Peer gebruikte uit Rotterdam is goede...
Veel duurder en na spuiten maar 24 uren houdbaar.
Ik heb met de spuitbus van €18,- er 6 gedaan.... en die 2x gespoten.
Na indrukken bodem komt de harder vrij en moet je goed en lang schudden.
De Sinas appel? op 30cm krijg je die erg mooi als je het leuk vind...
40cm is twijfel en 50 tot 60 cm is betere, bij 60 gaat er veel naast maar geen lucht in spuitwerk.
Buiten schuren in de wind... stofvrij maken en binnen spuiten in schone ruimte zonder stof.
Net als vakman een spuitcabine heeft.
Schuren? Ik heb al Reuma en dat is vermoeiend en zwaar.
De boormachine gaat vaak te hard en verbrand Polycarbonaat plastic kreeg je nooit meer goed!
Het liefste gebruik ik goedkope trage budget Accu boor op lichte stand.
Met Commandant 4 Poetsen bevalt me prima, en na alles klaar is tandpasta... nog mooier resultaat!
En de 1 K lak van Motip / Dupli Color, er zit een beetje UV filter in maar tekort...Action is nog erger!
Koop de goede 2K met UV filter uit Rotterdam van CROP, niet goedkoop maar nogmaals schuren is nog veel duurder!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Caspeer
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
- Locatie: Lelystad
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
In de forumregels heb ik zo 123 niet kunnen vinden of links naar externe sites zijn toegestaan, maar ik probeer het even. Hier de URL van het bestellen bij CROP:
https://www.nonpaints.com/nl/2k-blanke- ... nke%20lak&
Kost, zoals Eekhoorn al aangeeft, iets meer dan je normale lak, maar het is een verademing om mee te werken en het resultaat mag er zijn.
Dank! Ik doe mijn best om de A2 aandacht te geven en weer wat mooier te maken. Financiële middelen en tijd ontbreken soms, maar gelukkig staat het niet in de brand.
Tja, jij kent jezelf beter dan dat ik jou ken.4$$ schreef: ↑19 jul 2020, 00:25Prachtig...... Maar ik ben bang dat ik zoiets volledig verkloot of dat ik het halverwege beu ben. Er zijn nogal wat bedrijven gespecialiseerd hierin en die lappen het ook heel goed op en leggen er dan ook eoa uv bestendig goedje op(met garantie). Helaas kost deze operatie veelal rond de honderd euro maar ik ben bang dat ik dat er op termijn wel voor over heb.
Respect voor hetgeen je gedaan hebt.
Voor mij mag een project vaak zelfs iets meer kosten als ik er zelf wat van leer. Dit komt mooi goedkoper uit, dus dat is meegenomen. Maar nu telkens als ik mijn auto met de hand was, geef ik de koplampen toch wat extra aandacht. Als je het zelf doet heb je iets om trots naar te kijken. Dat heb ikzelf minder als ik dat soort dingen laat doen.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Op de eerste plaats complimenten de schitterende HowTo, zo zien we ze graag!
De koplampen heb ik vandaag in levende lijve mogen aanschouwen en ze zien er inderdaad weer als nieuw uit. Het geeft absoluut eer van je werk, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het lef heeft om het schuurpapier/machine op de koplampen te zetten. Daar is wel een portie doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen voor nodig.
Verder kennen de forumregels geen beperking voor het gebruik van externe URL's. De enige beperking is dat er maximaal 5 afbeeldingen per post kunnen worden geplaatst, maar ik zet het beeldmateriaal met jouw goedkeuring graag om naar het topic zodat het geheel bij elkaar blijft op het forum.
Keep up the good work!
De koplampen heb ik vandaag in levende lijve mogen aanschouwen en ze zien er inderdaad weer als nieuw uit. Het geeft absoluut eer van je werk, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het lef heeft om het schuurpapier/machine op de koplampen te zetten. Daar is wel een portie doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen voor nodig.
Verder kennen de forumregels geen beperking voor het gebruik van externe URL's. De enige beperking is dat er maximaal 5 afbeeldingen per post kunnen worden geplaatst, maar ik zet het beeldmateriaal met jouw goedkeuring graag om naar het topic zodat het geheel bij elkaar blijft op het forum.
Keep up the good work!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hi @Caspeer,
Foto's toegevoegd aan de post. Tevens fabrikant van 2K lak benoemd in de boodschappenlijst met externe link. Dan hoeven de reacties niet te worden gelezen om alle info te verzamelen.
Foto's toegevoegd aan de post. Tevens fabrikant van 2K lak benoemd in de boodschappenlijst met externe link. Dan hoeven de reacties niet te worden gelezen om alle info te verzamelen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16