HowTo: Schokdempers en/of veren vervangen V/A

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2019, 00:33 1 x

HowTo: Veren en schokbrekers achteras vervangen

Alvorens ik begin wil ik zeggen dat dit mijn manier is en dat er vast nog andere manieren zijn. Dit is een impressie van hoe dit te doen.

Heb je de beschikking over een brug, gebruik die dan. Anders, zeker de voorwielen zodat de A2 niet naar voren kan rollen (In versnelling en leg iets voor de voorwielen). Zet dan de auto op bokken, links en rechts op de krikpunten en zorg er voor dat beide wielen van de vloer komen voor max. speling op de achteras. Verwijder vervolgens het wiel aan de zijde waar je als eerste de veer en/of de schokbreker wil gaan vervangen.

Veer verwijderen

Verwijder de bout (dop 16) die de schokbreker verbind met de achteras (zie foto). Zet wel even een krik onder de schokbreker (zie foto), als je de bout verwijderd hebt kun je de krik weer verwijderen.

Achteras_1.jpg
Achteras_1.jpg (2.18 MiB) 5874 keer bekeken

Nu kun je de veer verwijderen. Ik had bij het verwijderen geen veerspanners nodig, bij het plaatsen wel i.v.m. zwaardere veren, zorg dus dat je ze bij de hand hebt. Plaats vervolgen een nieuw purrubber (zie foto).

Achteras_2.jpg
Achteras_2.jpg (1.99 MiB) 5874 keer bekeken

Nu kun je de veer terug plaatsen (juiste zijde naar boven) met een nieuw rubber/veerhouder aan de bovenzijde van de veer (zie foto).

Achteras_3.jpg
Achteras_3.jpg (211.64 KiB) 5874 keer bekeken

Veer is nu geplaatst.

Schokbreker vervangen

Verwijder de wielkast, hier heb je torx 20 voor nodig. Nu je bij de bouten (dop 16) kunt waarmee het veerlager aan de carrosserie bevestigd zitten (zie foto) kan je deze los draaien, hierna kun je de schokbreker verwijderen.

Achteras_4.jpg
Achteras_4.jpg (1.56 MiB) 5874 keer bekeken

Schuif nu de stofkap over schokbreker, vervolgens bevestig je het veerlager en dan druk je de stofkap in het veerlager (zie foto. Excuses voor incomplete foto, op plek van pijl moet stofkap zitten)

Achteras_5.jpg
Achteras_5.jpg (246.94 KiB) 5874 keer bekeken

Plaats de schokbreker in omgekeerde volgorde terug onder de auto en gebruik hier nieuwe bouten en moeren. Om de bout die de achteras met schokbreker verbind weer terug te plaatsen kunt je een krik gebruiken om gaten van as en schokbreker in lijn te krijgen.

Aandraai momenten

Schokbreker aan achteras = 55 nm

Schokbreker aan carrosserie = 30 nm + 90°


En nu maar sleutelen, veel plezier @kobus1978!
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 aug 2019, 22:34 1 x

Alhoewel meeste onderdelen voor alle A2's identiek zijn (muv 1.2 TDI 3L) geniet het de sterke voorkeur om de onderdelen voor jouw A2 te verifiëren middels beide links die onderstaande zijn verstrekt.

Referentie Duitse forum: https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... -einbauen/

NB: Aan deze lijst kunnen geen rechten worden ontleend!

Montagemateriaal schokdemper voor:

2 x Toplager 6N0412249C (2)
2 x Aanslagrubber 8Z0412301D (3)
2 x Afdekkapje toplager 6N0412359C (6)
6 x Bout M8x25 schokdemper bovenop N0195308 (7)
2 x Beschermpijp aanslagrubber 6N0413175A (9)
2 x Bout M12x1,5x70 schokdemper onder N10207804 (10)
2 x Borgmoer M12x1,5 N10106402 (11)

Schokdemper_voor.png
Schokdemper_voor.png (33.16 KiB) 6807 keer bekeken

Montagemateriaal schokdemper achter:

4 x Bout M10x35 N90648402 (11)
2 x Bout M10x74x45 schokdemper onder N90517304 (8)
2 x Borgmoer M10 N10286110 (9)
2 x Aanslagrubber 8Z0512131C (4)
2 x Aanslagrubber bovenkant veer 1J0512149(B) (6)
2 x Purrubber onderkant veer 8Z0511149A / 1J0512149B - optioneel (3)
2 x Afdekkapje toplager 1J0512135A (5)
2 x Beschermpijp 1J0513425A (12)

LET OP: het aanslagrubber is in twee maten verkrijgbaar. Gebruik bovenstaande link voor juiste onderdeel!

Schokdemper_achter.png
Schokdemper_achter.png (29.57 KiB) 6807 keer bekeken
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 aug 2019, 23:35 0 x

Mooie aanvulling @HansJan
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

24 aug 2019, 08:49 0 x

Idd een mooie weergave. Ik wil ter aanvulling meedelen dat de aanslagrubber (tekening nr 6) er in 2 verschillende diktes zijn. Helaas weet ik geen prtsnr. Schat een verschil van 3 a 4 mm
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 aug 2019, 09:14 0 x

Dank @chipsoer. Nummer 6 aan lijst toegevoegd, volg link naar catalogus voor juiste nummer.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

11 apr 2020, 22:18 1 x

:thumbmin: Helder, duidelijk, Top!

Kleine tip; haal de kabel van het ABS systeem uit de houder op de achteras/draagarm zowel links als rechts.
Zit in rubber in een houder en je kan 'm er zo uit duwen.
Het is best wel een sterk draadje, maar als je het niet doet hangt je achteras eraan te trekken....... Vind ie nie leuk!

Terug duwen als je helemaal klaar bent, niet vergeten!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 apr 2020, 22:49 1 x

Spits schreef:
11 apr 2020, 22:18
:thumbmin: Helder, duidelijk, Top!

Kleine tip; haal de kabel van het ABS systeem uit de houder op de achteras/draagarm zowel links als rechts.
Zit in rubber in een houder en je kan 'm er zo uit duwen.
Het is best wel een sterk draadje, maar als je het niet doet hangt je achteras eraan te trekken....... Vind ie nie leuk!

Terug duwen als je helemaal klaar bent, niet vergeten!
Voorlopig hoeft het niet maar zal er aan denken de volgende keer, bedankt voor de tip.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

11 apr 2020, 23:27 0 x

Dank @kobus1978 voor deze heldere how-to. Ook lekker met foto’s enzo, tops!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 mei 2020, 09:51 9 x

HowTo: Veren en schokbrekers vooras vervangen

Allereerst wil ik je er op wijzen dat je ten alle tijde je eigen veiligheid in acht moet nemen als je de beschikking hebt over een brug gebruik die dan.

Verwijder eerst het wiel.

Verwijder de remklauw om ruimte te creëren, aan de achterzijde zitten onder en boven rubbers en hier verwijder je de doppen van en dan kun je met imbus 7 de bouten los draaien (zie foto) waar de klauwen mee bevestigd zitten. Als de klauw los is hang je hem met een touw even ergens op.

IMG_20200422_132313.jpg
Bouten remklauw
IMG_20200422_132313.jpg (150.89 KiB) 5955 keer bekeken

Nu maak je de stabilisatorstang los, je hoef alleen de bovenste moer los te draaien (zie foto) en schuif hem aan de kant.

IMG_20200422_132228.jpg
Bovenste moer stabilisatorstang
IMG_20200422_132228.jpg (180.88 KiB) 5955 keer bekeken

Maak nu de klem los die om de schokbreker zit (zie foto).

IMG_20200422_132402.jpg
Klem om schokbreker
IMG_20200422_132402.jpg (154.08 KiB) 5955 keer bekeken

Plaats een krik onder de draagarm (zie foto), heb hier geen foto van gemaakt tijdens het vervangen, foto is dus ter illustratie.

IMG_20200503_084743.jpg
Krik onder draagarm
IMG_20200503_084743.jpg (92.92 KiB) 5955 keer bekeken

Draai nu de bout/moer los waarmee de schokbreker aan de onderzijde is bevestigd en verwijder deze(zie foto's).

IMG_20200422_132344.jpg
Bout onderaan schokbreker
IMG_20200422_132344.jpg (179.71 KiB) 5955 keer bekeken
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 mei 2020, 10:53 3 x

IMG_20200422_132354.jpg
Moer onderaan schokbreker
IMG_20200422_132354.jpg (141.45 KiB) 5943 keer bekeken

Nu plaats je de bout (deze M8/M10 bout (zie foto) heb ik zelf gemaakt door met slijptol uiteinde iets te slijpen) tussen de gleuf (zie foto) en draai hem een kwartslag zodat de schokbreker ruimte krijgt en straks makkelijk te verwijderen is.

IMG_20200502_221650.jpg
M8/10 bout, zelf gemaakt gereedschap
IMG_20200502_221650.jpg (43.32 KiB) 5943 keer bekeken
IMG_20200503_085751.jpg
Gleuf waar bout tussen komt, bout 90* draaien
IMG_20200503_085751.jpg (135.98 KiB) 5943 keer bekeken

Krik nu de krik op die je eerder onder de draagarm hebt geplaatst zodat je de veer grotendeels comprimeert, hierna kun je de veerspanners (€15 á €20) op de veer zetten (zie foto) om hem verder te comprimeren (krik verwijderen) totdat de schokbreker aan de onderzijde vrijkomt.

IMG_20200422_132220.jpg
Veerspanners op veer
IMG_20200422_132220.jpg (147.63 KiB) 5943 keer bekeken

Nu kun je de drie bouten (zie foto) die in het motorruim zitten los draaien en dan en de schokbreker verwijderen.

IMG_20200422_132417.jpg
Bouten motorruim
IMG_20200422_132417.jpg (167.51 KiB) 5943 keer bekeken

Helaas heb ik geen foto's gemaakt van hoe de veer te verwijderen van de schokbreker en in elkaar zetten maar dat wijst zich vanzelf. Ik heb de veer niet vervangen maar doe je dat wel dan moet je natuurlijk de veerspanners verwijderen van de veer en de dus weer spannen. Zorg dat je de juiste zijde van de veer naar boven zet en aan de onderzijde het uiteinde van de veer tegen de aanslag (ik noem dat maar even zo) plaatst.

Monteren gaat in omgekeerde volgorde.

Aandraai momenten

Bout/Moer onderzijde 60Nm +90graden
Bouten bovenzijde 25Nm

Mocht je geïnteresseerd hoe dit officieel te doen kijk dan het werkplaatshandboek in. Je begint bij het begin en druk steeds op volgende.

Werkplaatshandboek (engels)
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie