HowTo: Schokdempers en/of veren vervangen V/A

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2021, 10:24 1 x

Screenshot_20210122-094509_Photos.jpg
Screenshot_20210122-094509_Photos.jpg (321.09 KiB) 3173 keer bekeken

Op 1 of andere manier lukt via in mijn gsm bericht ervoor de foto niet toe te voegen dan masr zo.

Kijk de Ate powerdisken schijven nog ok (zie de groeven nog als indicator dienen ,weg is op schijf te dun ) vanaf rond 225K km..gemonteerd waren blokken keramisch materiaal ook nog dik zijn ,velgen en wat onder scherm zit dus de klauwen..blijven hiervan ook schoner.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2021, 12:01 0 x

We gaan t zien qua bumpstops. Op zich geen drama als ze naar beneden schuiven lijkt me.

Ik heb overigens voor de 25mm verlagingsveren gekozen, omdat ik hoop dat hij daarmee ongeveer even hoog komt als ie nu staat met de uitgewoonde 287dkm oude veren en schokdempers. Ik las op t duitse forum dat er een aantal mensen nogal verrast waren hoe hoog hun A2 kwam nadat ze eea hadden vernieuwd :-) Met name de Bilstein B3 veren (standaardhoogte als het goed is) was nogal wat kritiek op en het blijft onduidelijk welke versie je daarvan moet hebben. Dus ik heb voor de H&R veren gekozen waar men goed over te spreken was icm Bilstein B4.

Ik zal even een voor-na fotootje doen als ik alles heb gemonteerd (moet t nog binnenkrijgen, apk verloopt 2 feb, dus ik hoop dat ik het red :rolleyes: ).
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 jan 2021, 12:22 0 x

Ticcie schreef:
22 jan 2021, 12:01
We gaan t zien qua bumpstops. Op zich geen drama als ze naar beneden schuiven lijkt me.

Ik heb overigens voor de 25mm verlagingsveren gekozen, omdat ik hoop dat hij daarmee ongeveer even hoog komt als ie nu staat met de uitgewoonde 287dkm oude veren en schokdempers. Ik las op t duitse forum dat er een aantal mensen nogal verrast waren hoe hoog hun A2 kwam nadat ze eea hadden vernieuwd :-) Met name de Bilstein B3 veren (standaardhoogte als het goed is) was nogal wat kritiek op en het blijft onduidelijk welke versie je daarvan moet hebben. Dus ik heb voor de H&R veren gekozen waar men goed over te spreken was icm Bilstein B4.

Ik zal even een voor-na fotootje doen als ik alles heb gemonteerd (moet t nog binnenkrijgen, apk verloopt 2 feb, dus ik hoop dat ik het red :rolleyes: ).
Ik hoop dat de H&R je gaan bevallen want ik lees vaak dat ze als zeer "hard" ervaren worden. Mocht je ze te hard vinden dan heb ik misschien nog wel een tip qua veren aan de voorkant. Heb ze nu zelf onder m'n tdi zitten en die staat nu mooi recht icm verlagingsveren achter.....

Succes met monteren!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jan 2021, 17:43 2 x

Het is inmiddels gelukt! Geen rare dingen en tips hebben goed geholpen, waarvoor dank. Als ik er nog 2 mag toevoegen:

- remklauw losmaken was bij mij niet echt nodig, dus kijk eerst even voor je m loshaalt
- koppelstangetjes tussen de stabi en schokdemper wilden niet los en t schroefdraad brak op t punt waar je een torx bitje in kan zetten om m niet mee te laten draaien. Wel handig om die dus meteen mee te vervangen als ze oud zijn. Ik heb ze nu alsnog besteld voor e20 voor 2 stuks.

Eerste proefritje gedaan en het rijdt een stuk beter! Vooral drempels gaat nu prima, ondanks de H&R verlagingsveren (25mm). Verder wel iets stugger, met name op korte richels, maar ik ben tevreden.

Hoor nu alleen een bijgeluidje als ik rem en het remblokken-zijn-versleten lampje brandt, dus ik moet moet nog even de finishing touch doen als ik de koppelstangetjes monteer.

Voor foto vergeten, maar hier wel een na foto. Er is nauwelijks verschil qua hoogte met hoe het hiervoor was overigens, dus hij was idd aardig ingezakt de afgelopen 287dkm (alles was nog origineel!).
Bijlagen
0946976F-33F4-41CD-87EF-47047ECEDFF1.jpeg
0946976F-33F4-41CD-87EF-47047ECEDFF1.jpeg (4.84 MiB) 2764 keer bekeken
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2021, 10:35 0 x

Ticcie schreef:
29 jan 2021, 17:43
Het is inmiddels gelukt! Geen rare dingen en tips hebben goed geholpen, waarvoor dank. Als ik er nog 2 mag toevoegen:

- remklauw losmaken was bij mij niet echt nodig, dus kijk eerst even voor je m loshaalt
- koppelstangetjes tussen de stabi en schokdemper wilden niet los en t schroefdraad brak op t punt waar je een torx bitje in kan zetten om m niet mee te laten draaien. Wel handig om die dus meteen mee te vervangen als ze oud zijn. Ik heb ze nu alsnog besteld voor e20 voor 2 stuks.

Eerste proefritje gedaan en het rijdt een stuk beter! Vooral drempels gaat nu prima, ondanks de H&R verlagingsveren (25mm). Verder wel iets stugger, met name op korte richels, maar ik ben tevreden.

Hoor nu alleen een bijgeluidje als ik rem en het remblokken-zijn-versleten lampje brandt, dus ik moet moet nog even de finishing touch doen als ik de koppelstangetjes monteer.

Voor foto vergeten, maar hier wel een na foto. Er is nauwelijks verschil qua hoogte met hoe het hiervoor was overigens, dus hij was idd aardig ingezakt de afgelopen 287dkm (alles was nog origineel!).
Heb zelf ook de H&R veren i.c.m. met KYB dempers, sinds 2015 eronder en het wordt in de loop der jaren wat minder stug; ook heb ik het idee dat de mijne, nu na bijna 6 jaar en 90K, een klein beetje lager is gegaan vergeleken met toen ze nog vers waren.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

31 jan 2021, 12:25 0 x

@st@stefan74 Misschien interessant om een foto te posten hoe de a2 er nu bij staat. Geeft dan een aardig idee hoe veren zich zetten.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2021, 10:15 0 x

Dankzij de voortreffelijke handleiding van Kobus1978 heb ik nu de vering achter (schokbrekers Bilstein B4 en veren (Sachs, origineel) makkelijk kunnen vervangen.
Linksvoor is ook prima gelukt danzij de handleiding.
Rechtsvoor loop ik nu vast. Het verschil met de handleiding is dat ik ook de veren vervang en daarom de veerspanners van de oude veer moet verwijderen. Het probleem is dat ik de nieuwe veren niet ver genoeg kan opspannen om de veerpoot terug te kunnen zetten. Bij het uitbouwen kan dat wel omdat je dan met de krik de veer eerst al voorrspanning geeft en daarna de spanners gebruikt.
Bijkomend probleem van de gasdempers die ik nu heb is dat die ook steeds weer willen uitveren onder invloed van de gasdruk. Bij het comprinmeren van de veer, komt de veer daardoor los van de veerschotel en dat schiet dan niet op natuurlijk :-(.

Enige oplossing die ik zie is de Audi handleiding volgen: fusee kogel en aandrijfas beide losmaken en dan heb je alle vrijheid.
Wie heeft er een slimmere oplossing (slim=minder werk..) ??

NB: Nog twee kleinigheidjes:
  • De boutjes van de binnenspatborden zijn Torx 25, niet 20 (bij mijn AUA en BBY althans)
  • Volgens de Audi werkplaatsmanual is het aanhaalmoment van vde grote klembout 60Nm + 90 graden (er staat 40Nm in de Howto). Dat laatste is voor het stangetje van de stabilisatorstang
    denk ik
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

14 mei 2021, 10:26 0 x

Als je de nieuwe veer onder de auto zet en krik liet zakken, gaan de spanners er makkelijker omheen!

Ja, de krik die veer plat drukte, en na omhoog draaien zit de spanner vast....
Na montage loop je de kans dat je de spanners er lastig af kreeg,
maar ook dan, blok onder voorwiel en laat maar zakken.
Ik heb hand aangedraaide spanners en geen sleuteltje nodig in krappe ruimte!

De lengte van de spanner zal dit probleem veroorzaken, ik heb ook een kleintje! :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2021, 12:01 1 x

Je hebt denk ik de veerpootlagers niet uitgebouwd? Dat is heel simpel en dan kun je het zaakje buiten de auto opbouwen en zo in z’n geheel terugbouwen.
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2021, 13:47 1 x

Ticcie schreef:
14 mei 2021, 12:01
Je hebt denk ik de veerpootlagers niet uitgebouwd? Dat is heel simpel en dan kun je het zaakje buiten de auto opbouwen en zo in z’n geheel terugbouwen.
Ja, veerpootlager heb ik wel uitgebouwd en alles buiten de auto opgebouwd, dat is onder de auto ook geen doen lijkt me. Er is simpelweg aan de rechterkant te weinig ruimte, je komt daar plm 4 a 5 cm tekort. Opspannen veer kan wel over 4 cm maar omdat het een gasdruk demper is, blijft de demperstang steeds in de uiterste stand staan. Je trekt de veer gewoon los van de schotels, per saldo wordt de hele veerpoot daardoor niet korter.
Afijn, ik zie geen andere mogelijkheid dan fuseekogel losmaken (is al gelukt) en ook de aandrijfas uit der naaf drukken. Dat laatste ga ik nu doen.
Links werkte het wel met complete veerpoot, ook zonder opspannen van de veer.
Er is dus echt een verschil tussen links en rechts, dat staat ook zo beschreven in de werkplaatsmanual waarnaar eerder in dit draadje gerefereerd wordt.
Plaats reactie