Brandstofverbruik cijfers weergeven zonder FIS

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 apr 2020, 07:47 0 x

Leuk voor in September op de 20 jaren A2 Meeting..

Op een vorige Meeting waar ik ietsje later kwam werd dit ook bij meerdere gedaan.
Helaas naar 6L / 100 km en konden we iets later dit naar Japanse omzetten,
dan is dat 1:17 wat wij graag willen zien...

Het is een paar minuutjes werk en ik zie ga geen 2x 180 naar Zuid Limburg rijden, kost toch ook
nog 21¾ liter gas van €10,20 dus wat is mijn LPG3 verbruik nu?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 apr 2020, 08:01 1 x

eekhoorntje schreef:
08 apr 2020, 07:47
Leuk voor in September op de 20 jaren A2 Meeting..

Op een vorige Meeting waar ik ietsje later kwam werd dit ook bij meerdere gedaan.
Helaas naar 6L / 100 km en konden we iets later dit naar Japanse omzetten,
dan is dat 1:17 wat wij graag willen zien...

Het is een paar minuutjes werk en ik zie ga geen 2x 180 naar Zuid Limburg rijden, kost toch ook
nog 21¾ liter gas van €10,20 dus wat is mijn LPG3 verbruik nu?
@eekhoorntje , er vind in september geen meeting plaats. De coronacrisis laat het niet toe om vooruit te plannen. Er zal tzt door de organisatie gekeken worden wat een geschikte moment is een meeting te plannen.

Vriendelijk verzoek om hier geen uitspraken meer over te doen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 apr 2020, 08:24 0 x

Nog vriendelijker verzoek om de Club agenda van 2020 dan even aan te passen...
Staat naast 16&17 mei ook 6 september op.....

Ik verwacht na enkele maanden dat ze het weer vrij geven en hoop op September.....
geen idee waar en wanneer.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 apr 2020, 08:57 1 x

@eekhoorntje clubagenda blijft staan, het is een jaarkalender los van de hudige situatie. Ik heb je eerder verzocht geen (spontane) meetings voor te stellen / organiseren totdat er meer duidelijkheid is.

Graag dat verzoek te respecteren, we hebben er geen behoefte aan om dat te moeten blijven herhalen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 jul 2020, 23:43 1 x

Hebben de mensen die dit met succes gedaan hebben het nog steeds in gebruik?

Ik heb het een maandje gehad maar er weer vanaf gehaald. Aan gemiddeld gebruik of rijbereik had ik meer gehad. Gemiddeld gebruik is idd kort zichtbaar nadat je de sleutel op contact zet.

Echter werkt je EPC lampje helemaal niet meer en mijn brandstof verbruik ging ongeveer 10% omhoog. Tevens kreeg ik meteen daarna regelmatig meldingen mbt een te laag oliepijl. De tip van mijn pijlstok is ook afgebroken dus kon het niet controleren.(maandag kan ik een nieuwe ophalen bij de stealer voor €15) Aan de hand van de melding ging ik bijvullen terwijl ik achteraf vermoed dat dit niet nodig was. Tot twee keer toe een flinke blauwe rookpluim (schrikken) achter mijn auto gezien en de bijgevulde olie werd gretig uitgekotst door mijn A2tje. Uiteindelijk ongeveer 2 liter op 1500 km!

Nu denk ik het volgende:
Door het veranderen van het laatste cijfer houd je je instrumentenpaneel voor de gek door hem te laten denken dat hij in een 1.2 Diesel zit maar diezelfde diesel heeft meer motorolie in zijn systeem.(3.8 vs 3.3) De melding kon dus best komen doordat de olie voor mijn AUA weliswaar voldoende was maar dat mijn instrumentenpaneel dacht dat hij meer moest hebben.

Voel me nu stom omdat ik blind op die melding heb gehandeld en niet heb gemeten(kapotte pijlstok) en daarmee olie heb verprutst en mogelijk mijn motor(pakkingen en/of keerringen) en katalysator heb vernaggeld.

Ik heb de code weer teruggezet maar moet nog de nodige km's maken om te kijken of ik nog olie verbruik en geen meldingen meer krijg.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 jul 2020, 00:53 1 x

Hmmmm net bij de Engelse en Duitse collega's gelezen en het klopt idd dat bij deze aanpassing icm benzine motoren in enkele gevallen de oliepijlwaarschuwing onnodig gaat branden terwijl er voldoende olie in zit. Na het terugzetten verdwenen deze klachten weer. Nu maar hopen dat ik niks beschadigd heb met mijn bijvullen. De komende tank ga ik dat vanzelf wel merken.

TIP! : gebruik je pijlstok regelmatig en dus ook als je een melding krijgt. Te weinig olie is niet goed naar teveel kan ook catastrofaal aflopen.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 jul 2020, 08:19 0 x

05542 of 01542?

Leuk als iemand volgende week een kabel en Laptop mee heeft voor omzetten van deze?
Kunnen we als het vooraf gebeurde zien wie van ons de grootste vrek is en zuinigste...
En Kobus, ook LPG mag je als Benzine erin zetten... dat snapt onze AU...di toch niet.

De Freun.de melden dit voor BHC...

BHC MJ2005:

Codiert mit CarPort

En dit plaatste ze ook;
AMF 4,8 / 4,9

AUA 6,9 / 6,4

BBY 7,1

BHC 5,0 / 3,6

Weet iemand het juiste verhaal?


original Codierung 08030

neue Codierung 08035

Dus heeft iemand een lijst met alle motoren en code's die foutloos is?

Deze zegt alleen laatste aanpassen;
st kein Hexenwerk. Du brauchst lediglich VCDS, OBDEleven oder eben irgendeinen anderen Adapter mit dem Du Codieren kannst. Dann gehst Du ins Kombiinstrument und in den "Block" 07. Da dürfte bei dir dann die Zahl
08040 stehen.



08=TDi
0= Germany
4= 4-Zylinder
0=TDi exkl. 1.2er


Um das 1.2er-Gimmick zu bekommen, machst Du aus der letzten Ziffer eine 5, speicherst und nach einmal Zündung ein/aus ist es freigeschaltet. In Deinem Falle steht also vorher 08040 und nachher 08045.

Zelf noteer ik de huidige code die in jou voertuig zit en doe xxxx?
De / 0 = Duits
1 = Europa
5 = Japan 1;20 weergave.
6 = Arabisch 5L / 100 km + piepshow bij 130 km en bij C.C. bleef die regelmatig piepen... 129 of
132 km rijden pure noodzaak!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jul 2020, 15:46 3 x

Inmiddels duizend km verder. Geen olie meer bijgevuld(geen of nihil verbruik), geen waarschuwingslampjes en geen blauwe rook meer. Overigens ook weer normaal brandstofverbruik.(±6l/100km)

Conclusie!

Verander het laatste cijfer niet. Dus bij een benzinemotor moet het een 2 zijn, bij een 1.4 diesel een 0 en alleen bij de 3L een 5. Dat klein beetje extra info(actueel verbruik) is het niet waard om andere problemen te krijgen.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jul 2020, 23:20 1 x

Goed advies 👍
Dit was het eerste wat ik met m’n vcds wilde doen, maar nu niet meer 😁
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jul 2020, 01:00 0 x

Je kan het gerust doen, er gaat verder niks door kapot, maar ik verwacht dat je binnen 500 km een melding krijgt dat je oliepijl te laag is. En nog grotere kans dat dat helemaal niet zo is. Je kan dit natuurlijk makkelijk checken middels de pijlstok. En alleen als je (analoog) zeker weet dat er te weinig in zit kan je het bijvullen.

Bij 1.4 diesels lijdt dit waarschijnlijk niet tot dezelfde problemen maar deze hebben normaal ook 4.3ltr motorolie nodig. Grote kans dat deze wel pas veel te laat gaan aangeven dat ze te weinig motorolie hebben omdat je hem wijs maakt dat het een 1.2 TDI is die maar 3.8ltr nodig heeft.

Gewoon niet doen dus!
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Plaats reactie