Howto: Knakkende Deurvanger college

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 okt 2018, 19:30 4 x

Ja, voor ik reclame voor de set maak eerst de oorzaak.
Waarom knakken ze, dat is met snelle camera gefilmd en de zwakke punten komen bij snel openen
en dicht pleuren goed naar voren.

Na onderzoek van 14 deurvangers kwam ik tot de conclusie waarom de vaste pen rol maar 1/3 van de slijtage van de verende rol had.
De stang die je bij openen ziet heeft 2 kanten.
Een gladde en een hobbelige en bij zoals Audi deze monteerde kan de rol de bewegingen niet altijd
goed volgen en gaat deze zweven en rammen.
Een nieuwe bij de dealer is vanaf €40,- of meer indien leverbaar zou zijn!

De oplossing;
Draai de stang eens andersom, de gladde kant naar de deur die wel erg dicht bij komt,
maar dan komen alle hobbels voor de verende rol.
De vaste steun rol aan deurzijde en gladde stang komt dan nauwelijks meer los
en de slijtage zal nog minder worden.

De verende rol hoeft ondanks dat deze alle hobbels kreeg te verwerken niet meer de stang
telkens terug te duwen en alleen maar te volgen en kreeg minder klappen.


De Rollen; Zowel Audi als Papa Hans maakte 13,1 mm rollen beide hetzelfde!
Maar omdat de vaste nauwelijks slijtage vertoonde en de verende meer slijtage vertoonde veel meer.
Door nu de vaste rol naar 12.5 af te draaien is voor de verende 14.6 mogelijk.

Omdat uit meten bleek dat de rollen bij 11.5 versleten zijn mogen de originele 1.6 mm verliezen.
Door mijn verende 14.6 is dat nu 3.1 mm dus 2x zoveel.
Dat betekend dat zowel de omgedraaide stang en de dikkere geveerde tot 3x langer mee zouden moeten gaan.
De dunne rol die van 13.1 naar 12.5 gaat zal minder lang mee kunnen maar omdat tot 11.5 geen 1.6 maar 1.0 mm over blijft met die lage slijtage is deze gelijk of later dan de dikke
versleten over veel meer jaren.


Ook was op dit forum HMPE genoemd maar in de betere boormachines gebruiken ze niet harder maar taaier Delrin.
Deze kunststof is nu geen witte maar zwarte rol en ik hoop dat met deze door mijn uitgeteste rollen de deurvangers die bij de Dealers als Back Order dus voorlopig niet leverbaar worden opgelost.

U kunt ze per deur bestellen.
Ze kosten €5,- per deur + €5,- porto en verpakken ongeacht aantal.
Dus 1x voor €10,- 2x voor €15,- of zonder porto afhalen op een meeting!
Op een Meeting is contant betalen mogelijk maar voor bestellen;

Maak het bedrag voor gewenste aantal over op NL53 ASNB 0708 9418 77 tnv Spiridonova en meld onder mededelingen; Naam, straat + nr, Postcode en Plaats en ik stuur ze binnen enkele dagen per Post.

In het weekend werken niet alle banken dus na vrijdag 12.00 uur overgemaakte komt pas maandag binnen helaas.

Ik lever per deur;
1 Dunne rol 12.5 voor vaste as.
1 Dikkere rol 14.6 voor verende as.
2 Inbus boutjes en 2 zelfborgende moeren M6 voor vervangen uit te boren klinknagels.
1 Starlock veerring omdat die meestal sneuvelen.
1 strookje zwart ABS plastic .

Dat laatste is voor de eventueel afgebroken deur bekleding met soldeerbout te herstellen.
Het plastic word ouder en breekt steeds vaker.
De witte plug in deur en in de bekleding blijven vrijwel altijd heel, maar het dunne zwarte plastic
waar de witte ring in zit breekt regelmatig en vast smelten en verstevigen met beetje plastic, en kijk gelijk de andere even na... het zijn er 7 per deur.

Verder dient U voor loshalen bekleding eerst 3 Torq schroeven te verwijderen.
Eerst 1 achter hoge tonen roostertje, dan 2 in handgreep.
Ook moet zodra deze los is de hogetonen speaker uit bekleding deur gedrukt te worden en de stekker onder motortje via roze hendel naar beneden te drukken los genomen.

Bij het los trekken alleen de plaat en niet aan de aluminium rand gaan trekken die je in het gat midden onder kunt voelen, die metalen rand bleef zitten!

Ook de deur opener, kabel los en haakje los en je kunt goed bij de deurvanger.
Ik wens U veel succes en bij vragen, stel ze maar.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 nov 2018, 17:07 1 x

Bij betalen ook even Pb sturen, ik lees mijn bank maar 1x per week.

PS Met Pb bedoel ik persoonlijk bericht dus niet een Element 82 die ze vaak op de
velg rand plakten!

Groeten van een Element 13 liefhebber!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2018, 19:08 1 x

Oh Element 82 ?

Dit is wel wat anders. ... ;)

https://youtu.be/QpmijjLIsEU
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 nov 2018, 15:13 0 x

https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... erkleidung

https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... eststeller

In het Duits, maar nieuwe kopen voor de afgebroken clips, dat geld niet voor zwarte plastic wat afbreekt en alleen het witte deel is te koop, zwarte plastic moet je met soldeerbout boetseren!
Materiaal word hiervoor door mij bijgeleverd.

Zaterdag 10 November wil ik laten zien hoe een deur vast zit en de vanger, ga vrijdag deze even loshalen voor demo op Zaterdag......
Ik zal dan voldoende voorraad hebben en contant betalen mag...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 nov 2018, 15:45 1 x

Zonde, heb vorig jaar een nieuwe deurvanger+pen bij audi gehaald en de oude weggegooit...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 nov 2018, 15:56 0 x

De weggegooide was toen normaal, oud ijzer en nieuwe kopen dus niet milieu vriendelijk.

Deze revisie sets is iets meer werk, maar 2 rollen, 2 boutjes, 2 zelf borgende moeren, 1 Star-Lock borg veertje en een stukje zwarte ABS omdat het nu tussen de 19 en 14 jaren oude plastic van de zwarte binnenzijde van de deur gaat afbreken door ouderdom.

Ja, goedkoper maar vele moeten nu wel, de eerste garage's hebben al bij mijn gehaald wegens Back Order, en dus al enkele maanden niet meer leverbaar.
Dus wat Papa Hans heeft gedaan was voor €34,- te besparen.... nu gewoon noodzakelijk!

Zelf zoek ik nog een aantal reserve, versleten mag om makkelijker te wisselen voor mensen die twijfelen of ze het wel kunnen..... of als er een veer of zo zou breken.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AukA2
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2018, 14:33
Locatie: Arnhem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 nov 2018, 14:39 1 x

Hallo!
Nieuw op de forum, maar al een tijdje zoekende naar een deurvanger links voor. Ik heb er nu één van de sloop. Maar mijn vraag is eigenlijk simpel, voordat ik mijn hele bekleding eraf sloop, is er een verschil tussen de deurvangers rechts en links... of voor en achter? De veer op deze 2e hands deurvanger is namelijk geel...

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2018, 14:52 0 x

Ja & nee!

De deurvangers zijn links en rechts hetzelfde.....

Voor en achter vooral de stang anders dus voor / achter wisselen lukt niet.

Ik heb revisie sets en de gele veren zijn bepaalde periode geleverd maar 100% uitwisselbaar.
Op de sloop koop je metaal wat gelijk is aan de nieuwe maar hoe lang gaan die 2 rollen nog mee?

Beter is voor alle knakkende deuren dit revisie setje kopen, een originele indien die weer leverbaar is na
een maand of 3 kost al snel €50,- per stuk of meer zonder montage.
Revisie sets is iets meer werk maar voor €5,- per deur, en je spaarde het milieu omdat je geen veel staal en veren hoeft weg te pleuren!


Verder welkom op dit forum en op de voorstel pagina jezelf graag voorstellen, je bent niet de enige uit die stad dus gelijk een aantal goede en ervaren vrienden erbij!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AukA2
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 nov 2018, 14:33
Locatie: Arnhem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 nov 2018, 15:03 0 x

Dank je wel Eek!
Ik had al gelezen van die revisie setjes, maar wellicht wordt dat best duur in arbeidsuren, aangezien ik het mijn garage houder moet laten doen... Leek mij beter hem één onderdeel te laten vervangen..

Dus geel is ok voor deur-links-voor?.. maar miss de lengte van de stang te kort of te lang?

Hm.. dat is misschien wel te checken, met de huidige situatie?

Verder zal ik even de voorstel pagina opzoeken ; ) Dank je!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2018, 19:23 0 x

Naast blanke metalen zijn er ook gele veren geleverd, dit is hier een achterdeur, herkenbaar aan minder hobbels op de stang, links & rechts is alleen op zijn kop monteren.

De eerder geplaatste waren allen voordeur, en dat is meer maanlandschap op de stang die ik andersom monteerde..

De achter deuren kun je het beste gewoon als fabriek monteren om lakschade te voorkomen en de veer hobbelde minder.... dus niet nodig.
Bijlagen
IMG_20181124_173229_220.JPG
IMG_20181124_173229_220.JPG (301.54 KiB) 5574 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie