Raammechanisme vervangen
Geplaatst: 28 mei 2018, 00:40
Klachten:
Niet of moeilijk omhoog gaan van de ruit, of de ruit zakt plotseling weer.
Dit in kombinatie dat de ruit met de hand weer naar benden geduwd kan
worden. Krassend en schrapend geluid bij het zakken.
Als er iets met het kabeltjes systeem aan de hand is kan je het beste het hele ruitmechanisme vervangen ipv met de kabeltjes gaan prutsen.
Dit systeem kost tussen de €66 en €109 afhankelijk van het merk.
Het is geen moeilijke klus maar er zijn wel even een paar dingetjes waar je op moet letten om tot een goed resultaat te komen.
1 Deurbekleding verwijderen.
Dit is bij onze oosterburen al mooi beschreven:
https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Türverkleidung Dan zie je dit
2 Aluminium afdichtplaat verwijderen
Eerst alle kabeltjes met houders lospeuteren, luidspreker verwijderen en aandrijfmotor verwijderen met de 3 schroeven, met de motor in de hand gaan de stekkers makkelijker los.
Schroefjes in de omtrek van de plaat losdraaien en ook de drie die ongeveer horizontaal lopen( in de verstevigings balk)
De drie bevestigingspunten van de aandrijfmotor voor zichtig naar binnen drukken
Dan de plaat voorzichtig van boven af loswerken, er zit pakking tussen dus dat moet met een beetje beleid. Dan zie je dit
3 Het horizontale stripje wat aan de buitenkant de ruit afsluit op de carroserie inspuiten met een water en afwasmiddel sopje.Dan voorzichtig loswerken zonder te knikken, er zit een metalen binnenstripje in. Eenmaal geknikt komt het niet meer goed ! en het is een onderdeel wat niet meer nieuw geleverd wordt.
Als het stripje er niet met beleid af gaat kan je het ook laten zitten maar dan is er straks wel kans op beschadiging veroorzaakt door het ruit mechanisme
Dan de deur sluiten en kijken of het bovendeel van de deur mooi aansluit op de carroserie. Is dit goed, dwz het rubber sluit mooi strak aan bij de dak rand dan moet dat straks weer op dezelfde manier vastgezet worden. Dit zijn de onderdelen
4 De bovenbouw van de deur aftekenen op de onderbouw om later weer dezelfde stand terug te vinden bij het monteren
5 Het deurrubber losmaken, als je de bovenkant losmaakt heb je straks het raammechanisme zonder bengelend rubber, het is wel wat meer werk om dat weer goed in het sponningkje te krijgen
Onder het rubber, aan de bovenkant van de deur zitten 2 schroeven Torx 45 die vrij vast zitten, daar moet je wel een stevig hefboompje voor hebben, er zitten ook 2 schroeven aan de binnenkant van de raam geleiding die ook los draaien en dan kan je ruit en ruitgeleiding en het geleidings mechanisme er in 1 keer uithalen
Dit is deel 1(kan max 5 foto's bijvoegen)
Niet of moeilijk omhoog gaan van de ruit, of de ruit zakt plotseling weer.
Dit in kombinatie dat de ruit met de hand weer naar benden geduwd kan
worden. Krassend en schrapend geluid bij het zakken.
Als er iets met het kabeltjes systeem aan de hand is kan je het beste het hele ruitmechanisme vervangen ipv met de kabeltjes gaan prutsen.
Dit systeem kost tussen de €66 en €109 afhankelijk van het merk.
Het is geen moeilijke klus maar er zijn wel even een paar dingetjes waar je op moet letten om tot een goed resultaat te komen.
1 Deurbekleding verwijderen.
Dit is bij onze oosterburen al mooi beschreven:
https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Türverkleidung Dan zie je dit
2 Aluminium afdichtplaat verwijderen
Eerst alle kabeltjes met houders lospeuteren, luidspreker verwijderen en aandrijfmotor verwijderen met de 3 schroeven, met de motor in de hand gaan de stekkers makkelijker los.
Schroefjes in de omtrek van de plaat losdraaien en ook de drie die ongeveer horizontaal lopen( in de verstevigings balk)
De drie bevestigingspunten van de aandrijfmotor voor zichtig naar binnen drukken
Dan de plaat voorzichtig van boven af loswerken, er zit pakking tussen dus dat moet met een beetje beleid. Dan zie je dit
3 Het horizontale stripje wat aan de buitenkant de ruit afsluit op de carroserie inspuiten met een water en afwasmiddel sopje.Dan voorzichtig loswerken zonder te knikken, er zit een metalen binnenstripje in. Eenmaal geknikt komt het niet meer goed ! en het is een onderdeel wat niet meer nieuw geleverd wordt.
Als het stripje er niet met beleid af gaat kan je het ook laten zitten maar dan is er straks wel kans op beschadiging veroorzaakt door het ruit mechanisme
Dan de deur sluiten en kijken of het bovendeel van de deur mooi aansluit op de carroserie. Is dit goed, dwz het rubber sluit mooi strak aan bij de dak rand dan moet dat straks weer op dezelfde manier vastgezet worden. Dit zijn de onderdelen
4 De bovenbouw van de deur aftekenen op de onderbouw om later weer dezelfde stand terug te vinden bij het monteren
5 Het deurrubber losmaken, als je de bovenkant losmaakt heb je straks het raammechanisme zonder bengelend rubber, het is wel wat meer werk om dat weer goed in het sponningkje te krijgen
Onder het rubber, aan de bovenkant van de deur zitten 2 schroeven Torx 45 die vrij vast zitten, daar moet je wel een stevig hefboompje voor hebben, er zitten ook 2 schroeven aan de binnenkant van de raam geleiding die ook los draaien en dan kan je ruit en ruitgeleiding en het geleidings mechanisme er in 1 keer uithalen
Dit is deel 1(kan max 5 foto's bijvoegen)