Pagina 1 van 1
Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 20 mei 2018, 12:25
door kobus1978
Omdat ik binnenkort mijn distributieriem en waterpomp van de AUA motor ga vervangen heb ik het op PDF gezet.
Voor de gene die er interesse in hebben plaats ik ze ook hier, echter wel in het Engels.
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 20 mei 2018, 12:26
door kobus1978
Vervolg PDF.
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 20 mei 2018, 23:29
door EnricoD
Dank je, altijd handig om te hebben.
Groet Henk
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 20 mei 2018, 23:39
door kobus1978
@EnricoD Graag gedaan.

Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 19 aug 2018, 16:49
door Peter_Maathuis
Tip: zet eerst de (grote) riem over de waterpomp, krukas, spanner en nokkenas voordat je de looprollen links en rechts monteert. Dan heb je iets meer ruimte om de riem op het nokkenaswiel te krijgen.
Aanhaalmomenten: looprollen 50 Nm, spanners 20 Nm
Informatie waar ik nogal naar heb lopen zoeken (aanhaalmomenten motorsteun)
- 4 bouten in het motorblok 50 Nm
- de overige bouten zijn rekbouten en moeten eigenlijk worden vervangen
- 3 bouten in de steun aan het motorblok 60 Nm + 60 graden verder draaien)
- 1 moer bovenop de steun op de chassisbalk: die mag je eigenlijk niet los halen tenzij je de hele steun vervangt: 40 Nm + 90 graden verder draaien
- 3 bouten waarmee de steun op de chassisbalk vastzit: 23 Nm + 90 graden verder draaien
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 21 aug 2018, 09:08
door Jur
Wat bedoel je precies met X aantal graden verder draaien? Dat je na het vastzetten met de momentsleutel de bout nog zoveel graden verder rond draait?
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 21 aug 2018, 10:28
door Peter_Maathuis
Ja precies. Audi specificeert bij rekbouten een aanhaalmoment en als je dat hebt bereikt, zet je een markering op kop van de bout en de ondergrond en draai je de opgegeven hoek verder.
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 24 aug 2018, 14:19
door eekhoorntje
Tandriem met waterpomp en de REK bouten van bovenstaande discussie.
Merk doet er even niet toe....

- tandriem.jpg (41.04 KiB) 4593 keer bekeken
Re: Distributieriem & Waterpomp vervangen
Geplaatst: 24 aug 2018, 15:13
door Peter_Maathuis
Bij mijn set zaten ook netjes 4 bouten, maar die moeten gewoon met 50 Nm (geleiderollen) of 20 Nm (spanrollen) worden aangehaald.
De rekbouten zitten in de motorsteun (3x bevestiging op de chassisbalk en de centrale bout aan de "support arm") en aan de steun ("engine support") op het motorblok (3x verticaal). De "engine support" zit met 4 bouten (horizontaal) in het motorblok - dit moet je aanhalen met 50 Nm, dus geen rekbouten.
Wijsheid uit workshop manual (was wel ff zoeken)

- rekbouten.jpg (177.98 KiB) 4582 keer bekeken
Merk doet er inderdaad niet toe, maar deze waterpomp zou ik niet willen. Ik heb liever een "metalen" waaier...