Inschakelen dagrijverlichting (drl)

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

30 nov 2013, 14:01 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Volgens dit artikel van Autoweek worden de mistlampen voor niet gecontroleerd op lichtbeeld tijdens de APK, daar zit het probleem niet, de politie controleert het bij gebruik op de weg op mogelijke verblinding.[/quote]

Verblinding is zeker niet het geval, want dit zijn originele mistlampen.
Dan zou de A2 ook nooit een typegoedkeuring hebben gekregen. Ik bedoel niet mijn A2, maar de A2 als auto.

[quote="Peter_Audi_A2"]
Mistlampen als DRL gebruiken zou ik niet doen.
Officieel mogen deze alleen bij mist (zicht minder dan 200m) gevoerd worden, politie kan je er een bekeuring voor
geven.[/quote]

Die 200m zegt mij niks. Misschien is het meer een praktijk dingetje, maar wettelijk niet vastgelegd.

Verlichting op de auto - RVV artikel 32 bepaalt dat:

"Mistlicht:
Bij dezen een aparte vermelding voor de mistlichten; deze mogen worden gevoerd:

- bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. (wat een ernstig belemmerd zicht is, is aan de individuele bestuurder om te bepalen, maar dit moet wel naar redelijkheid zijn)
- bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd.
" (bij regen dus niet, daar dit een hinderlijke reflectie van het licht op het wegdek geeft en mogelijk de schijn van remmen van een voertuig geeft)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2013, 17:36 0 x

[quote="Audi-gekkie"]
Verblinding is zeker niet het geval, want dit zijn originele mistlampen.
Dan zou de A2 ook nooit een typegoedkeuring hebben gekregen. Ik bedoel niet mijn A2, maar de A2 als auto.
[/quote]
De typegoedkeuring van de mistlampen aan de voorzijde van de A2 is gebaseerd op gebruik bij mist/slecht zicht,
niet bij gebruik als dagrijlampen ... ;)

[quote="Audi-gekkie"]
Die 200m zegt mij niks. Misschien is het meer een praktijk dingetje, maar wettelijk niet vastgelegd.

Verlichting op de auto - RVV artikel 32 bepaalt dat:

"Mistlicht:
Bij dezen een aparte vermelding voor de mistlichten; deze mogen worden gevoerd:

- bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. (wat een ernstig belemmerd zicht is, is aan de individuele bestuurder om te bepalen, maar dit moet wel naar redelijkheid zijn)
- bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter, mag mistachterlicht worden gevoerd.
" (bij regen dus niet, daar dit een hinderlijke reflectie van het licht op het wegdek geeft en mogelijk de schijn van remmen van een voertuig geeft)[/quote]
Die 200m heb ik tijdens mijn rijopleiding geleerd (bijna 28 jaar geleden). Als je wat googled kom je deze afstand
ook tegen voor de omschrijving van dichte mist (zicht minder dan 200m), en zeer dichte mist (minder dan 50m).
Vreemd genoeg staat de 50m dus wel in het RVV voor het voeren van het mistachterlicht.

Voor de rest lijkt me het artikel duidelijk, hoef ik niets aan te voegen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

01 dec 2013, 16:08 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Veel plezier met bovenstaande optie![/quote]

Zo juist de mistlampen op jou manier aan gesloten Toppie en het is het werk niet [15 min ] :mrgreen:
Wel handig dat je weet hoe de schakelaar er uit moet.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

01 dec 2013, 21:37 0 x

[quote="pocoloco"][quote="Audi-gekkie"]Veel plezier met bovenstaande optie![/quote]

Zo juist de mistlampen op jou manier aan gesloten Toppie en het is het werk niet [15 min ] :mrgreen:
Wel handig dat je weet hoe de schakelaar er uit moet.[/quote]

Mooi, weer een forumlid blij gemaakt! :D
Misschien kunnen de forumleden op die manier elkaar herkennen. :lol:
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

21 sep 2014, 22:18 0 x

Dat ik dit niet eerder heb gezien zeg :s hock:
maandag maar meteen aan de slag ermee, want dit wil ik ook :!:

Erg mooie howto hoor, met een paar goede foto's zegt het al ontzettend veel.
Gebruikersavatar
zoop
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mei 2012, 20:42

21 sep 2014, 22:41 0 x

Misschien domme vraag van mij, maar waarom niet gewoon met dimlichten aan rijden?
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

21 sep 2014, 23:16 0 x

lees de titel eens goed ;)
Gebruikersavatar
zoop
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mei 2012, 20:42

22 sep 2014, 09:38 0 x

[quote="pocoloco"]lees de titel eens goed ;) [/quote]
Je bedoelt dat het over dagrijverlichting gaat? Dat is mijn vraag, waarom niet gewoon je dimlicht overdag aan?

Edit: na wat googelen lees ik dat je lampen dan snel stuk gaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 sep 2014, 19:34 0 x

dat laatste valt wel mee als je maar zorgt dat je long life lampen koopt , staat er meestal op of op de lampfitting staat LL
deze kunnen beter tegen de hogere boordspanning van ongeveer 14 volt tijdens het rijden en gaan dus langer mee.
de lampen zijn gemaakt voor 12 volt maar daar rijden we al even niet meer mee, alles is ongeveer die 14 volt geworden,

behalve de auto´s met start/stop systeem, die draaien tussen de 12,0 en wel 15 volt bij recuperatie (terug winnen energie tijdens remmen.)
Gebruikersavatar
joost.cuijpers
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2017, 20:11
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

16 sep 2018, 22:54 0 x

Ik zou het beiden wel willen. De dagrijverlichting d.m.v. Halo's en daarnaast de mist verlichting. Heeft iemand een idee hoe?
Plaats reactie