Overzicht distributieriem intervallen Audi/VW

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 okt 2018, 22:59 1 x

Dit topic staat in de categorie HowTo maar de discussie die diverse inzichten oplevert maakt dat de informatie verre van een HowTo is geworden.

Voor het vervangen van de distributieriem hanteert de fabrikant richtlijnen. Deze worden toegepast omdat hier sprake is van het vermijden van een risico i.p.v. deze te ondergaan. Immers, knapt de riem (of een van de belangrijke schakels in het geheel) dan staat de eigenaar voor een hoge kosten/schadepost. Preventief vervangen is dus de remedie.

Voortschrijdend inzicht leert mij dat we voorbij moeten gaan aan persoonlijke ervaringen en de richtlijnen van de fabrikant moeten volgen. Het lijkt me zinvol om het antwoord van PON af te wachten, deze op te nemen in deze HowTo, alle overbodige informatie te verwijderen zodat dit weer een zuivere HowTo wordt.

De beslissing voor het vervangen wordt hiermee aan de berijder overgelaten. Dan valt niemand iets te verwijten.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 okt 2018, 23:30 0 x

Hopelijk ben ik de enige die Pon voor alle verschillende A2 voertuigen heeft gemaild hiervoor?????

En omdat er voor Louwman in plaats van Pon Leusden is gekozen zal ik alleen mail krijgen.
Volgende jaar een Pon museum met uitleg van de tandriem en vooral de spanrollen die vaak eerder sneuvelden?

Tot 10 november en ik kijk met hoeveel personen ik kom, wel zonder A2 aanhanger omdat dat daar lastig parkeren word!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Javin
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 mar 2018, 22:41
Locatie: Zaanstad
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 okt 2018, 00:32 0 x

Waarom zou een diesel snaar langer meegaan dan een benzine?
Gebruikersavatar
karolography
Audi A2 clublid
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:18
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 okt 2018, 08:25 2 x

@HansJan - misschien is er een mogelijkheid om de draadjes dan uit elkaar te halen. Ik vind het verwijderen van berichten gek, we leven niet in Turkije of China. Volgens mij ligt het probleem in de werking van de site (dat je niet kan reageren (maar altijd moet citeren) op berichten en daarmee niet de reacties op een bericht in een keer weg kan klappen bijvoorbeeld). Mooi voorbeeld is Tweakers. Daar kun je daarnaast berichten markeren als waardevolle toevoeging, waardoor off-topic berichten zoals deze welke ik nu stuur onderaan komen.

Ik denk dat de onduidelijkheid die er is over dit onderwerp juist zinvol kan zijn voor toekomstige leden, die zich hierin herkennen. Het gaat niet altijd alleen om de nuttige informatie om tot een oplossing of antwoord te komen. Mensen willen zich ook graag ergens in herkennen en denken: goh, dat ligt dus niet aan mij.

Dit neemt uiteraard niet weg dat al die off-topic reacties hier niet in dit topic de grote aandacht verdienen. Maar zoals gezegd denk ik dat dat op te lossen is door de werking van deze site aan te passen. Ondanks dat ik veel weet van websites en webshops bouwen en onderhouden, weet ik niet hoe forums er technisch uitzien. Dus ik weet niet hoe gemakkelijk het is bepaalde functionaliteiten toe te voegen. Mocht er ooit een commissie worden opgericht om te praten over het verbeteren van de functionaliteiten op het forum meld ik mij bij dezen alvast aan. :)
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 okt 2018, 08:56 2 x

De theorie is dat de dieselsnaar korter meegaat omdat er grotere krachten op werken - het koppel van een diesel is anderhalf tot tweemaal zo hoog als dat van de benzinemotoren.
De riem in de diesel is weliswaar breder, maar Audi zegt vervangen na 90k en bij benzine: controleren vanaf 90k. Dat laatste leidt tot riemen die 150k blijven zitten.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 okt 2018, 19:33 1 x

eekhoorntje schreef:
20 okt 2018, 23:24
Ik heb even een Email naar PON gesturd voor NL verhaal voor dit gevraagd....

De Duitse van 2017 is leuk maar ik wil nu wel weten wat onze importeur te vertellen heeft.

En ook gevraagd of het uit maakt of het een Conti is of ander merk nog uitmaakt.
Conti is eigendom van... en ik ga niet voor SKF vragen die alleen een ander stempel hebben maar iets.
andere prijs heeft.
@@eekhoorntje

Heb je al nieuws van Pon over de vervangingsintervallen van de distributieriem(en) bij de A2?
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het linkje van de Duitse/Oostenrijkse gegevens van de vervangingsintervallen.
Volgens mij komen alle A2'tjes uit Neckarsulm, de vervangingstermijn lijkt me niet landafhankelijk ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 okt 2018, 22:01 1 x

Voor mijn Duits dat toelaat was dit een schrijven dat ze voor alle niet door hun verstrekte riemen een waarschuwing en kortere termijn adviseren.

Gezien de montage kosten zou dan iedereen VAG onderdelen of Conti moeten monteren.
Daarom wil ik weten of een vreemd merk als SKF of INA ook mag!

De SKF pomp en diverse INA rollen en Conti riemen en dat is dus 3x zelfde op prijs en opdruk na.
Dat is de reden waarom ik deze niet zomaar hier ging plaatsen.

De andere merken als Gates noemde voor alle 6 jaren of 90.000 km uitgezonder de diesel van 2004, die 6 jaren of 120.000 km vermelde, en dat laatste geloof ik niet.
Dit was Engels document van een jaar of 3 terug en online te vinden op de Gates site!

Ik zal morgen bellen of mailen want naast het boekje ooit bij de nieuwe auto, als ze het aanpassen moeten we het wel weten.

Verder heb ik het verhaal van de door een echte VAG dealer vervangen riem, iets later een waterpomp en geen rollen of complete set code te vinden.....
Kunnen we hierdoor veroorzaakte schade claimen?
Ik heb de foto hier gestolen en alsof het mijn auto was......

Als hun dealers al kale riemen zonder rollen doen, wat is dan een dealer onderhouden nog waard?

We lopen de kans dat ze naast het Porsche Museum ook de cursus zaal voor de VAG groep monteurs beschikbaar stellen voor een tandriem vervang les!
Of dit lukt, een Tandriem college voor forum leden als nieuwjaars meeting midden in het land?

Maar ik hoop slechts op zoiets en kan nog niets garanderen.... ze zoeken blijkbaar oude in NL rondgestuurde en voor iedereen begrijpbaar en leesbare bericht.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2018, 09:34 2 x

karolography schreef:
22 okt 2018, 08:25
@HansJan - misschien is er een mogelijkheid om de draadjes dan uit elkaar te halen. Ik vind het verwijderen van berichten gek, we leven niet in Turkije of China. Volgens mij ligt het probleem in de werking van de site (dat je niet kan reageren (maar altijd moet citeren) op berichten en daarmee niet de reacties op een bericht in een keer weg kan klappen bijvoorbeeld). Mooi voorbeeld is Tweakers. Daar kun je daarnaast berichten markeren als waardevolle toevoeging, waardoor off-topic berichten zoals deze welke ik nu stuur onderaan komen.

Ik denk dat de onduidelijkheid die er is over dit onderwerp juist zinvol kan zijn voor toekomstige leden, die zich hierin herkennen. Het gaat niet altijd alleen om de nuttige informatie om tot een oplossing of antwoord te komen. Mensen willen zich ook graag ergens in herkennen en denken: goh, dat ligt dus niet aan mij.

Dit neemt uiteraard niet weg dat al die off-topic reacties hier niet in dit topic de grote aandacht verdienen. Maar zoals gezegd denk ik dat dat op te lossen is door de werking van deze site aan te passen. Ondanks dat ik veel weet van websites en webshops bouwen en onderhouden, weet ik niet hoe forums er technisch uitzien. Dus ik weet niet hoe gemakkelijk het is bepaalde functionaliteiten toe te voegen. Mocht er ooit een commissie worden opgericht om te praten over het verbeteren van de functionaliteiten op het forum meld ik mij bij dezen alvast aan. :)
Ik moet hier toch nog even op reageren :) Discussie is goed, maar de "Howto"-sectie moet vooral voor howto's zijn zonder verwarring te zaaien. In het verleden is hier wat makkelijker over gedacht maar we vinden het belangrijk om informatie goed toegankelijk en overzichtelijk te houden, ook voor nieuwe bezoekers. Discussies kunnen vervolgens in andere gedeeltes van het forum. Ik ben het met je eens dat er geen berichten verwijderd hoeven te worden, maar een afsplitsing is als we een definitief antwoord hebben waarschijnlijk wenselijk. En als dat er niet komt moeten we wellicht een eerste post maken met een samenvatting.

Kwa functionaliteit van het forum staat er veel op het wensenlijstje (bijvoorbeeld de forumsoftware up-to-date houden, zoekfunctie verbeteren, meer dingen op de achtergrond voor het beheer, etc), maar we zijn voor een groot gedeelte gebonden aan de forumsoftware, en hebben zelf helaas maar beperkte tijd (en soms ook kennis) beschikbaar. Mocht je ergens mee willen helpen dan ben je natuurlijk van harte welkom :)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2018, 09:32 0 x

@eekhoorntje, al iets vernomen van Pon?

Ik heb gisteren nog bij mijn BOVAG-garage in het dorp nagevraagd welke vervangingstermijn er stond voor mijn A2 (1.416V) 2003 BBY.

Bij hen in het systeem (ik ga ervan uit dat dit nog actueel is) staat nog steeds de 90.000 eerste check, om de 30.000 controleren, en uiterlijk bij 150.000 vervangen. Er stond geen(!!!) tijdslimiet bij.

Voor mijn A2 en de huidige gebruiksomstandigheden:

ik heb de riem & rollen/waterpomp/thermostaathuis) begin 2012 laten vervangen bij
km stand 80000. Ik heb er in de 7 jaar ca. 70000 km bijgereden en bij 10000 km/jaar zou het nog
ca. 8 jaar duren (dan is het inmiddels 2027) voordat ik zou moeten vervangen ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 okt 2018, 09:47 1 x

Beste Peter- Audi A2,

Ik vind 150.000 of geen idee hoeveel jaren wel erg veel.

In het boekje wat ooit bij de auto's hoorde stond zowel in Duitse, Franse als Nederlandse;

Benzine 120.000 km of 8 jaren.
Diesel 90.000 km of 6 jaren.

Wel zou ik als deze 5 jaren oud is jaarlijks even kijken, ongeacht de Km stand.
De 150.000 was zelfs bij Gates online niet te vinden, die gingen naar 90.000 voor allemaal.

Maar welk merk is er in 2012 gemonteerd, een Conti, SKF of INA moeten metalen waterpomp waaier hebben en de rest? Ik zou zeker bij andere dan SKF of Conti voor zekerheid kiezen.

Verder wacht ik nog op de Email, zowel voor hun Conti ( en gelijkwaardige SKF uit zelfde fabriek) en de rest want een afwijkend advies voor de vele goedkopere die plastic pompjes en misschien gelijkwaardige spanrollen verkopen?

Maar ik heb nogmaals gemaild maar blijkbaar gaan de gesjoemel diesels voor helaas!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie