HowTo: Cruise control inbouwen voor € 25

Howto's en handleidingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 sep 2022, 21:57 10 x

In mijn laatste aanwinst zat geen cruise control. Via onderdelenlijn heb ik een knipperlichthendel met cruise control functie gevonden voor € 5 (plus € 11 verzendkosten!) en bij AliExpress een kabeltje besteld voor € 9. Daar kun je je toch geen buil aan vallen, zelfs als het niet lukt om het werkend te krijgen. :mrgreen:

De knipperlichthendel kwam van een Audi A6 quattro, maar dat maakt niets uit - dezelfde hendel is in veel VAG-voertuigen toegepast. Als het typenummer maar klopt, zoek bijv. naar 4B0953503H

Bij AliExpress kun je een hendel met kabeltje vinden voor vergelijkbaar geld. Ik had de hendel al in huis en bestelde alleen een kabeltje https://nl.aliexpress.com/item/40003670 ... pt=glo2nld met daaraan de correcte 10-polige connector.

De 10-polige connector heeft als aansluitingen (terug te vinden in bijv. Reparaturanleitung Audi A2 https://www.amazon.com/Audi-2-Band-1257 ... 3716820237):
1 nc
2 75W (blauw)
3 57+ (rood)
4 38L (geel)
5 76A (wit)
6 +12V (zwart, via contact geschakeld)
7 38L (geel)
8 nc
9 nc
10 nc

Ik heb eerst het kabelboompje doorgemeten en vastgesteld dat de aansluitingen klopten. De connectoren aan de draden zijn mannetjes (pennen) terwijl in de 81-polige connector op de ECU vrouwtjes zitten. Ik heb de draden ca 50 cm verlengd met draden die aan een oude ECU-connector zaten en meteen de goede female-connector hebben. Die verlenging (liever te lange draden dan te korte) bleek bij inbouw hard nodig te zijn... Ik gebruik een heel klein schroevendraaiertje (1,5 mm breed, 0,45 mm dik) om pennetjes uit de connector te verwijderen.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (290.03 KiB) 1347 keer bekeken
De voedingsdraad (zwart, pen 6) gaat naar zekering 31. Ik heb 'm overigens op zekering 29 gezet, door de geschakelde +12V af te tappen bij de OBD-connector.
De overige 4 draden komen aan de grootste connector van de ECU. Bij diesels (AMF en BHC) op positie 14 (geel), 44 (rood), 45 (blauw) en 46 (wit), bij benzine (AUA en BBY) op positie 38 (geel), 57 (rood), 75 (blauw) en 76 (wit).

Bij mij zaten er al draden op de genoemde posities; dat schijnt meer voor te komen. Die verwijder je gewoon.

Procedure:
- maak accukabel (min) los van de accu
- zet stadslicht aan (zodat er geen resterende spanning is)
- verwijder de airbag en het stuur
- verwijder de bekleding van de stuurkolom (5 boutjes kruiskop, 4 aan de voorkant, 1 zit aan de onderkant naast de hendel voor het verstellen van het stuur)
- demonteer de knipperlicht- en ruitenwisserhendels en stuurhoeksensor
- zorg dat de stuurhoeksensor niet verdraait en demonteer hem van de hendels
- vervang de knipperlichthendel door de nieuwe en monteer de nieuwe hendels en stuurhoeksensor
- verwijder de vloermat, zet de stoel in de achterste positie
- verwijder de afdekplaat aan de onderzijde van het dashboard (2 torx-boutjes, trekhendel serviceklep, OBD-plug)
- verwijder de afdekplaat van de middenkolom, bij het gaspedaal zit een verborgen boutje, verder trekken en beetje buigen
- sluit het kabelboompje aan op de knipperlichthendel en leidt de nieuwe draden naar beneden onder de stuurkolom langs naar de middenconsole
- je kunt nu de bekleding van de stuurkolom weer aanbrengen en het stuur en de airbag weer monteren
- verwijder de ondermat of vouw hem dubbel onder de pedalen, verwijder de alumunium deksel
- leidt de 4 draden langs het zwarte plastic kanaal naar het geheime vak
- trek de ECU een paar cm naar voren uit de houder - dat was nog het lastigste van de hele operatie want de ECU zit links en rechts en onder vergrendeld - en maak de grote connector los
- knip de tiewrap om de ingaande kabel door, open de kap, schuif de lila vergrendeling eruit
- monteer de 4 draden op de juiste (!) posities, goed tellen en nog eens tellen
- set de connector weer in elkaar en verbind hem met de ECU
- zet +12 volt (van zekering 31 of 29) op de zwarte draad
- na weer aansluiten van de accu kun je de cruise control aanmelden met VCDS (motor login 11463)
- in meetwaardenblok 066 kun je checken of de cc-schakelaars herkend worden en schakelaars van het koppelings- en rempedaal goed werken
- maak een testritje en schakel de cruise control in bij een snelheid boven 30 km/u, check de werking van + en - knop, check uitschakelen bij bedienen koppeling of rem
- zet het kabelboompje op een aantal plaatsen vast met tiewraps en monteer alles weer terug

Geniet van je € 25 cruise control!
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 sep 2022, 08:21 0 x

Deze link is nieuwe!
€21,86 + €2,73 porto = € 24,59 en lijkt me betere dan gebruikte met loterij hoe lang en vaak die gebruikt is.
Naast de C.C. is ook richting aanwijzer niet eeuwige leeftijd.
Wel moet je de VCDS ook in huis hebben en weten hoe dat moet....

Vorige jaar incl. Gratis verzenden gekocht, totaal €23,65 maar die is er nu weer niet.
Met nieuwe kastje voor VCDS erbij was ik €50,03 kwijt bij 1 leverancier!

https://nl.aliexpress.com/item/32897362 ... 1870%21rec
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 sep 2022, 09:46 0 x

Mooie en duidelijke Howto :thumbmin:
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 sep 2022, 10:49 2 x

Als je toch een nieuwe hendel aanschaft, neem dan deze (met de tuimelschakelaar + en - op het uiteinde)
https://nl.aliexpress.com/item/32910812 ... pt=glo2nld
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 12:01 0 x

Graag toch even jullie help, want ik kom er toch niet helemaal uit bij mijn A2 1.4 AUA uit 2000.

Inmiddels alles ingebouwd en aangesloten. Maar op het moment dat ik de accu weer aankoppelde beginnen gelijk de remlichten te branden. Daar gaat dus iets niet goed.

Stekker op de ECU weer los gehaald, alles gecontroleerd of het op de goede plek zit (had ik ook al dubbel gecontroleerd) maar nogmaals gekeken; op positie 38 (geel), 57 (rood), 75 (blauw) en 76 (wit). Dus ja, alles klopt.

Ter bevestiging of het klopt; Vanuit de stekker vanuit de hendel komt bij mij 2 gele draden, die heb ik bij de verlenging verbonden en op 1 draad naar positie 38 gezet. Hebben jullie ook dubbel geel vanuit de CC hendel? Ik zie daar wisselende berichten over al zie ik hier in de openingspost ook dat er 2x geel uit de stekker komt van de hendel.

2e, waar ik denk waar het potentieel fout gaat;

Plek 75 en 76 waren bij mij vrij en heb ik blauw en wit geplaats volgens de openingspost.

Op plek 38 en 57 zaten al wel draden en heb ik geel en rood geplaats. Het gekke is, is dat op plek 38 een blauw/rode draad zit en op 57 een witte draad. Moeten die kleuren niet overeen komen? Ik begrijp echt niet wat er niet goed is. Kunnen er voor de AUA nog andere mogelijke aansluitingen zitten? Ik ben blind op de aansluiting zoals in de openingspost uit gegaan maar nu daar mogelijk iets niet goed gaat loop ik vast. via VCDS krijg ik de cruise control ook niet geactiveerd.

Op een engelse pagina las ik wel dat de pinbezetting vrij willekeurig is bij veel A2's en dat de bezettingen kunnen verschillen ondanks een zelfde motorisering. Maar ik wil niet al te veel pionieren, maar ik vermoed dat het bovenstaande schema in de openingspost niet werkt voor mijn A2 AUA
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 13:57 0 x

De (Duitse) instructies zeggen: als er draden reeds aanwezig zijn (een soort voorbereiding voor Tempomat), zijn ze er alle vier dus niet minder dan 4.
In de 10-polige connector zit geel op twee pinnen, dus verlengen met één draad is prima.

Heb je de aansluitingen van de 6 draden op de 10-polige connector gecontroleerd met lijstje in mijn eerste post?

Heb je goed geteld? Van links tellend komen 3 draden op de 6e positie en 1 op de 7e - zie hieronder.
unnamed.jpg
unnamed.jpg (236.67 KiB) 792 keer bekeken
\

Als bijlage: de inbouwhandleidig van Cum-Cartec (die ik gebruikte)
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 16:01 0 x

Heb je de aansluitingen van de 6 draden op de 10-polige connector gecontroleerd met lijstje in mijn eerste post?
Nee, dit is het enige wat ik niet heb gedaan, daar zou nog de fout in kunnen zitten. Al lijkt mij dat, gezien de vele modificaties, de kans klein is dat daar de fout in zit.

Nogmaals alles nog een keer gecontroleerd op de ECU stekker, alles goed. zelfs nog te mini cijfers op de stekkers bekeken of ik aan de goede 'rij' zat, en was ook goed. stekkertjes zitten mooi vast.

Ik heb nu de oude pinnetjes maar weer terug geplaatst want ik weet het gewoon echt niet, en wat schetst mijn verbazing, nog steeds branden de remlichten :| probeer de auto te starten, niets.... brandstofpomp loopt, radio wel, maar de auto is gewoon dood. Geprobeerd uit te lezen, wat eerder wel ging, krijg ik nu deze melding

Afbeelding

Blijkbaar heelmaal geen communicatie met de ECU meer.

zekeringen al gecontroleerd, lijken allemaal heel. er lijkt toch iets helemaal foute boel te zijn. Echt heel vervelend omdat over 2 weken mijn vrouw de auto nodig heeft voor haar nieuwe baan. Enige waar ik nu aan denk is een nieuwe ECU, maar dat kan toch haast niet mogelijk zijn :confounded:

EDIT;

remlichtprobleem opgelost; starten nog niet. om dit topic niet te veel te vervuilen een nieuw topic aangemaakt

viewtopic.php?f=14&t=10291
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2023, 17:21 0 x

Heb je de zaak gereset door de accu een paar minuten los te koppelen?

Reageren de andere modules nog wel op een VCDS-aanvraag?
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 apr 2023, 11:00 5 x

Ook nog even terugkomend hierop, lag verder niet aan de inbouw, die is gewoon precies zoals het hierboven beschreven staat en eigenlijk is het heel makkelijk :thumbmin: Ik had alleen een stekker losgehaald en vergeten te monteren.

verbinding met de computer weet ik niet waar het aan lag, werkt inmiddels ook gewoon weer prima.

Dus voor 25 euro hier een prima werkende cruise control. Die draden moest ik inderdaad wel verlengen. Heb ze 50cm langer gemaakt en dat was ook nodig. Niet eigenwijs zijn zoals ik aanvankelijk om toch te kijken of je met de bijgeleverde kabelsetje toch uit komt, want dat lukt niet ;)
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Plaats reactie