Lege accu na aantal dagen stilstand

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Audia2
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2019, 13:13
Locatie: Lelystad
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2021, 17:05 0 x

Goedemiddag,

Bij ons in het gezin rijden 3 Audi a2’s rond, echter ‘Lola’ heeft wat extra aandacht nodig. Naast dat ze initieel inhield tijdens het rijden, heeft ze ook last van acculeegloop. Het eerste manco was snel opgelost door 4 nieuwe bougies, echter de lege accu vraagt om wat tips van jullie ;-)
De accu is getest en nog goed. Daarna heb ik alle deuren van de auto dichtgedaan en na een uurtje van binnenuit de accu nagemeten. Verlies van 0,55A. Bij het een voor een trekken van de zekeringen aan de linkerzijde onder het stuur, werd het verlies alleen beperkt tot 0,40A bij het verwijderen van de zekering van de autoradio en bij het verwijderen van de zekering van de ventilatie. Blijft er toch nog een drain van 0,4A over…..
Ik had al verschillende dingen gelezen op het forum, maar ik weet zelf niet zo goed hoe verder op zoek te gaan. Iemand van jullie een plan van aanpak zodat ‘Lola’ weer snel de weg op kan?

Alvast dank!!

‘Lola’ Audi A2 2002 1.4 AUA
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 nov 2021, 17:23 0 x

Mijn Kapotte zekering met 2 draadjes!

Ja, ik ga in afgesloten auto...
En dat de zekering vervangen door een die 2 draden met multi meter eraan, dan meet je zo elke groep door.

Ik pak een defecte zekering en 2 draden eraan solderen na weghalen plastic en ik zie in welke groep je alle onderdelen moet zoeken....

Met meerdere maten... meet je alle groepen en als er 20 inzitten hou je 19 goede over en 1 foute.

Zo simpel en dit werkte beter als in zekering kastje me losse meetpennen werken.
Je meet dus het gebruik in rust stand of bij gebruik op deze manier.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2021, 22:42 1 x

Er zijn speciale meetpennen waarmee je, zonder een zekering te verwijderen, over een zekering de spanningsval meet (in mV) en daarmee de stroom door de zekering kunt vaststellen. De stroom volgt uit de weerstand van de zekering, die je kunt afleiden van de Ampère-waarde (ik heb daarover al eens wat viewtopic.php?f=13&t=9333&p=88341&hilit=zekering#p88341 geschreven n.a.v. een webinar over dit onderwerp). Als je een zekering verwijdert, kun je allerlei zaken resetten, waardoor de auto niet meer in rust is en dan meet je zeker een te hoge stroom.

Hoe heb je die 0,4...0,5 Ampère "ruststroom" gemeten? De stroommeter tussen een accupool en de accukabel? Met een stroomtang zonder een kabel te onderbreken?

Meten doe je nadat de auto in rust is, zeg 5 minuten na het afsluiten van de portieren met de afstandsbediening, terwijl je in de auto zit. Een kleine ruststroom, maximaal 50 mA, is acceptabel. De ontvanger in de comfortmodule moet actief blijven om het signaal van de afstandsbediening te kunnen oppikken als je de portieren weer wilt openen. Maar 0,5 A is duidelijk veel te veel.

Ik zou bij wijze van test eerst de radio uit de auto te halen. Uiteraard heb je gecheckt, dat er niet nog ergens een lampje brandt (in bagageruimte, handschoenenkastje, asbak, ...)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

30 nov 2021, 06:56 0 x

Mijn doorgesoldeerde zekering is 1e stap voor grote lek te vinden.

Zoals P Maathuis al aangeeft, via die link... 0,1 volt in Action metertje?
De dikke pennen die afhankelijk zekering wel of niets raken?

Ik heb een veel duurdere meter die op 0.01 volt kan meten en daar heb ik een prikker bij met 2 pennen en draden voor over deze zekering heen te meten.

Maar ik zie een gewone Consument en die ga je geen dure Volt meter adviseren waar hij niet weet waarom en wat je moet doen.

Verder heb ik nog lege Zekering met draaden.
Daar kan ik elke waarde in prikken en als meet verlengsnoer zonder bukken meten en elke gebruiker op die groep aan en uitzetten voor verder zoeken.
Dat is dus van oude Zekering een stekker gemaakt met halverwege nog een voetje voor goede zekering.

Ik ga als oudere echt niet urenlang geknield voor de A2 deur zitten.
Zo prettig zittende uitlezen en afwachten met muziekje op Telefoon erbij...
Want ik wil niet door de ingebouwde Naviplus gestoord worden in meet resultaten en gelijk zittende even noteren welke welke waarde had.

Na het zoeken met de 1e Action €2,99 Mulit meter ga ik met de Hornbach Huismerk €24,95 verder... die geeft nauwkeuriger resultaat en die mag niet in de auto blijven liggen.

Maar deze Topic starter wil graag weten onder welke Zekering dit defect is.

Nog 1 tip; Ga eens rijden met USB lader/ volt meter in je sigaren plugje!
Dan zie je bij gasgeven deze van 12.5 bij start naar 11.3 terug vallen bij stenge koude en naar 13.9 stationair met warme motor, en 14.3 bij gasgeven....
en hoe snel zal deze weer terug vallen naar de 12.5 volt rust spanning?

Ook de vraag, welke Accu?
De 80Ah fabrieks met 640A start stroom word vaak vervangen door 74Ah en 680 A Blauwe Varta... maar de Zilveren 77Ah en 750A gaat langer mee en is maar €12,- duurder gemiddeld.

Wel had ik een lege 77Ah Zilver omdat de massa kabel achter niet bepaald meer perfect was!
Ja, een nieuwe die na 3 weken leeg was tot 11,9Volt!
Een goede accu maar zonder goede massa daar achterin leeg gelopen en extra traag geladen!

Vaak denken monteurs alles te weten!
Na 2x nieuwe bleek startmotor weer te weigeren....
Ik ging meten en vond de oorzaak!
Een extra massa kabel gemonteerd van startmotor naar CaROTserie... en weer prima.
Ja, de oude kabel en montage was zo beroerd dat een nieuwe ernaast prima snelle oplossing was., geen 3e startmotor in 2 jaren nodig!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2021, 10:39 4 x

Voor de personen die niet draden willen solderen etc. :mrgreen:

Ze zijn ook in de winkel verkrijgbaar ,zo duur zijn ze niet en er zitten ook meteen de juiste stekkers aan voor multimeter .

De zekering je uit zekeringkast trekt stop je in die module aan de zijkant .

Deze is voor max 20 ampère zekering ruim voldoende ,er vast ook zwaardere uitvoeringen verkrijgbaar.

Vooral als je wilt meten ,wat er door vorige eigenaar eventueel iets extra is aangesloten of er hoeveel ampère werkelijk belast wordt op een ader van een bepaalde zekering nr.
Bijlagen
Screenshot_20211130-101812_Chrome.jpg
Screenshot_20211130-101812_Chrome.jpg (159.5 KiB) 940 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie