Bakolie ATL vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 nov 2021, 20:42 2 x

Omdat ik toch onder de auto lag om de turbo te vervangen (zie andere topic), ook maar bedacht dat het wellicht goed is de bakolie een keer te vervangen. Maar waarom eigenlijk?
Nou, ooit is in het vorige leven van deze auto de bak vervangen. Er zat iig een forse rekening van ruim €4K euro (uit Duitsland, herkomst vd auto) in de map ervan..
Het schijnt dan ook een gereviseerde ruilbak te zijn geweest.
Toch hing er al langer (viel me telkens op bij het olie verversen) een druppeltje onderaan de bak. En wel aan dit plaatje waarvan er 2 onderaan de bak zitten:

Bak.jpg
Bak.jpg (305.27 KiB) 774 keer bekeken
Wat ‘ze’ bij de bakrevisie blijkbaar vergeten waren te installeren, was een O-ring onder deze ‘plug’… op de foto heb ik er alvast een nwe O-ring omgelegd, maar die zat er dus niet toen ik dat plaatje los haalde.. en lekte het daarom.
Nu is dat plaatje en cilindervormig ding (of zoiets) uiteraard niet de officiële aftap plug. Die zit namelijk _onder_ (echt waar) de plaat waarmee het onderste motorrubber vastzit (degene die het draaien van het blok tegenwerkt). Die hele motorsteun moet dus los om alleen de olie (formeel) af te tappen. Die had ik iig anders nooit gevonden als ik dat niet bij unsere A2 Freunde had opgezocht.

Maar goed ook dat ik de olie aftapte want er gaat 1,9 liter in officieel, maar er zat nog maar 0,7 liter in! Oeps! Olie was ook wat stroperiger dan de 75W die er formeel in hoort. Denk dat ze destijds ‘gewoon’ 75W-90 of zoiets erin gegooid hebben, omdat dat in de meeste bakken erin gaat.

Bijvullen gaat bij deze bak ook niet door een aparte plug daarvoor, maar door de ontluchtingsopening! Had ik ook niet verwacht, maar wat moet, dat moet, dus slang om de nippel en de relatief dunne bakolie langzaamaan door de trechter laten druppelen. Gooi je het er te snel in, dan komen er wel erg forse luchtbellen terug die uiteen spatten boven je trechter en zit alles onder de bakolie. Ask me how I know..

Bakolie_vullen.jpg
Bakolie_vullen.jpg (316.69 KiB) 773 keer bekeken

Keertje de bakolie na 18-20 jaar verversen is denk ik sowieso geen slecht idee als je met de auto wil doorrijden en je dat nog nooit hebt gedaan of laten doen.

Omdat dit allemaal nogal specifiek is, zeker bij een ATL bak, deel ik dit maar effe.

Moderator edit: afbeeldingen geïntegreerd
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

13 nov 2021, 08:04 2 x

Ik heb 2 weken geleden ook de versnellingsbakolie ververst, FDM versnellingsbak, er staat bij Audi geen interval voor, maar na 20 jaar lijkt, ook mij, verse olie geen overbodige luxe. Bij de AUA en BBY blokken is dit een makkelijk klusje wat iedere hobby sleutelaar ook wel aankan, de aflaatplug zit links op de versnellingsbak en de inlaatplug rechts. je hebt er meestal deze dop voor nodig M16. Maar heb begrepen dat er diverse soorten zijn, ook met imbus dop. Ik heb 1,7ltr Castrol kunnen bijvullen door de inlaatplug, gewoon dmv de schenktuit van de handige flessen, de overige 0,2ltr ook door de ontluchtingsnippel zoals hierboven, effe goed zoeken want deze nippel is voorzien van een kunststof afdekdopje, doorsnede +- 15mm. Ik heb deze gebruikt. https://www.ebay.de/itm/271386853001
Bijlagen
bakwissel .jpg
bakwissel .jpg (1.6 MiB) 769 keer bekeken
Plaats reactie