Audi A2 start niet meer

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Exdivie
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 okt 2019, 18:02
Locatie: Aalten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2021, 20:46 0 x

Goedenavond,

Ik speur al langer het forum af meestal met succes om de, vooral elektrische problemen, aan onze blauwe Audi A2 1.4 Benzine van 2000 te kunnen verhelpen.
Wij hebben deze A2 nu 10 jaar in ons bezit en deze heeft ca. 235.000km op zijn tellertje staan.
Altijd veel plezier van de auto die wat ons betreft nog steeds een bijdetijds ontwerp heeft en het een "sport" wordt deze auto rijdend te houden.
Motorisch (gelukkig) nog nooit problemen gehad het zijn vooral de electrische storingen die het soms moeilijk maken.

Zo heb ik al eens de comfort module via een link op dit Forum naar Duitsland gestuurd om deze te laten repareren. Dat de afstandsbediening van de sleutel vervolgens niet meer werkte namen we voor lief, de rest deed het weer.

Wel nog steeds af en toe "rare storingen" als deuren die ineens niet meer open gingen, de achterklep die niet meer open ging etc.
Allemaal kleine zaken.

Todat we onze audi 2 weken geleden rijdend op de oprit hebben gezet om een weekje weg te gaan.
Na ca. 5 dagen vakantie wilden we hem weer starten maar de motor sloeg niet aan.
Daarbij tevens in het Dashboard geen benzine meting meer maar ook meerdere signaal en waarschuwingslampjes die niet meer branden. (ook geen verlichting bij inschakelen van de lampen)

De startmotor draait rond maar motor slaat niet aan. Mbv een kameraad die veel in auto’s doet storing gezocht maar kwamen steeds uit op de ECU / startonderbreker.

In overleg met ACtronics in Almelo de computer, het instrumentenpaneel en het contactslot uitgebou wd en naar hun opgestuurd.
Nu ca 2 weken verder nog geen resultaat , ze geven aan dat ze het “ immobilizer kastje“ er nog bij moeten hebben.

Deze zou ergens in het Dashboard moeten zitten maar ik kan hem daar nergens vinden, iemand een idee waar ik hem kan vinden??

Op het forum komt regelmatig naar voren dat het instrumentenpaneel de veroorzaker is van soortgelijke storing en dan ook de Startonderbreker functie lam
legt. Zit ik op de goede weg?

Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.

PS: Ik had Peter Maathuis al gevraagd en die heeft aangegeven mijn vraag hier te posten zodat er meerdere techniekers mee konden lezen en denken.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 nov 2021, 06:32 0 x

Welkom @Exdivie , daar heb je wel een serieus probleem gedeponeerd.
Immobilzerkastje zegt mij niks maar mijn kennis van elektronica is ook minimaal.
Maar wat ik nog mis in het verhaal........De massapunten controleren!
Veel problemen worden veroorzaakt door slechte massa verbindingen, in dit geval zou ik het massa punt bij de linker deurstijl als eerste schoonmaken.
Maar dat zal Peter Maathuis vast wel gezegd hebben.
Succes!
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 07:05 0 x

Hoe is de staat(conditie) van de accu??
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

10 nov 2021, 07:23 0 x

Bij veel vw audi ontwerpen zit de startonderbreker in het tellergroep

Deze kan je ook laten uitprogrameren

Kijk maar eens op google
Gebruikersavatar
Exdivie
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 okt 2019, 18:02
Locatie: Aalten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 10:17 1 x

Dank alvast voor jullie reacties.

@jaapje Ik ga zeker dat massapunt een goed verzorgen wellicht komen daar de andere en soms optredende electrische storingen wel van. Ik heb hier als eens een overzicht gespot van alle massapunten in de auto, dat ga ik nog eens terug zoeken.

@edje13 De accu is net een jaar oud maar ik moet toegeven dat ik die als eerste ook verdacht. Echter zowel met een starthulp als een nieuwe sterke accu geen resultaat geboekt dus deze eerst maar even afvinken

@audiJan Wat mij betreft is het uitprogrammeren van de startonderbreker een prima optie. Ik heb dat ook aangegeven bij ACtronics . Ik kon echter de auto wel steeds starten met de plastic reserve/maatsleutel. Zit hier dan ook een transponder in of zit deze daar in het label wat er aanhangt?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 11:21 0 x

Exdivie schreef:
10 nov 2021, 10:17
Dank alvast voor jullie reacties.

.....

audiJan Wat mij betreft is het uitprogrammeren van de startonderbreker een prima optie. Ik heb dat ook aangegeven bij ACtronics . Ik kon echter de auto wel steeds starten met de plastic reserve/maatsleutel. Zit hier dan ook een transponder in of zit deze daar in het label wat er aanhangt?
Hoe ziet die sleutel eruit? Zoiets als dit: https://hm-electronics.nl/nl/product/3, ... d-hu66-024?

Ik heb zelf bij de aankoop van mijn A2 2 klapsteutels waarmee ik de auto kan starten en (op afstand) de portieren kan ver/ontgrendelen en een label met het sleutelnummer gekregen.
In het instructieboekje kan ik ook niets vinden over een meegeleverde kunststof reservesleutel.
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 11:53 0 x

Hoi Hoi. Het is te laat voor welkom, je bent al even lid. Toch vinden de meesten van ons het fijn als je even de moeite neemt jezelf voor te stellen. Ik hoop dat je daarna de oplossing vindt :thumbmin:

viewforum.php?f=4
Gebruikersavatar
Exdivie
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 okt 2019, 18:02
Locatie: Aalten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 14:32 0 x

Hoe ziet die sleutel eruit? Zoiets als dit: https://hm-electronics.nl/nl/product/3, ... d-hu66-024?


Klopt!, zo'n sleutel is het. vlgs mij gewoon een plastic sleuteltje. Ik heb er inderdaad een label aanhangen maar dat zal dan het sleutelnummer zijn. Ik heb hem zo niet bij de hand maar ik zal er een foto van posten
Gebruikersavatar
Exdivie
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 okt 2019, 18:02
Locatie: Aalten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 14:33 1 x

Blauwbaard schreef:
10 nov 2021, 11:53
Hoi Hoi. Het is te laat voor welkom, je bent al even lid. Toch vinden de meesten van ons het fijn als je even de moeite neemt jezelf voor te stellen. Ik hoop dat je daarna de oplossing vindt :thumbmin:

viewforum.php?f=4
Excuses ik dacht dat ik dat bij het aanmaken van mijn account al had gedaan. :flushed:
Ik zal er vanavond ff voor gaan zitten. ;)
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2021, 14:37 0 x

Ben nieuwsgierig naar je ervaringen de afgelopen 10 jaar :)
Plaats reactie