Turbo ATL uitbouwen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2021, 09:47 1 x

Dan hoop ik wel dat je met “winkel” de dealer bedoelt.

Veel bouten, met name in het onderstel, zijn rekbouten die bij vastzetten op het juiste moment enigszins worden vervormd. Daarom moet je ze vervangen als je ze hebt losgehaald.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 nov 2021, 15:24 0 x

Bij tand riem setje wel altijd, maar voordelige aanbieding is vaak zonder boutjes.....
Maar de aandrijfas is met nieuwe Homo aan beide kanten te reviseren en de bak kant was zonder bouten dus oude retour gedaan.

Kon er ook geen info over vinden maar vaak is kapot gedraaide kop de oorzaak een gewone Gamma erin te draaien of zo.
Dan zie je vaak 1 zwaar geroeste tussen oudere die nog mooi zijn.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 nov 2021, 17:42 3 x

Update!

Dat de aandrijfas niet los kwam, kwam omdat ik 1 bout over het hoofd gezien had :flushed: :joy:
Uiteindelijk is de kopse bout van de draagarm ook losgekomen. Terugdraaien en weer door scheen ieyts te helpen, terwijl de schroefdraad er bij het uitkomen eigenlijk helemaal goed nog uit zag!

Toen ik echter zag dat die stalen centrale hulpchassis'doos' ook nog verder onder het stuurhuis doorliep en deze dus nimmer naar beneden zou gaan zakken als zelfs beide draagarmen los zouden zijn, ben ik wat verder gaan kijken waar alles dan wel aan vast zat: ook met de vorige link die ik postte in het achterhoofd (waar hij ook de alu hulpframedelen loshaalt), bleek dat het alu hulpframe aan beide kanten met ieder maar 2 bouten vast zitten aan de auto zelf... 2x2 = 4 dus ik bedacht me dat Paul65 waarschijnlijk gewoon die 4 bouten bedoeld heeft!
Nu denk ik wel dat het geholpen heeft dat het stuurhuis ook even los zat (daar gaan die 4 bouten met 16mm kopmaat heen uit het stalen hulpframe), maar goed, dus krikje maar even onder het stalen centrale hulpframe en de 4 bouten (18mm kopmaat) losgehaald.
Verdomd, het geheel kwam nu wel ietsjes naar beneden en doordat ik de dogbone ook los had gehaald, kon ik motor en subframe nu voldoende uit elkaar duwen om de turbo EINDELIJK er tussenuit te halen.

Kortom het is gelukt en de nwe turbo zit alweer met een nwe pakking op z'n plek :mrgreen:

Afbeelding

Nu nog even 1 homokineet aan de andere kant vervangen (vond ik teveel speling hebben) en ik heb naast de nwe dogbone ook maar een nieuw motorlager besteld, dus die ga ik ook nog vervangen.
Benieuwd hoe het straks rijdt :)
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 nov 2021, 18:12 0 x

Door geduld en gebrek aan ontmoediging (kan je me dat ook eens lenen?) heb je veel geleerd en is de klus goed tot zijn eind gekomen. Erg knap. :thumbmin: :thumbmin: :thumbmin:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 nov 2021, 20:02 0 x

toutdroit schreef:
07 nov 2021, 18:12
Door geduld en gebrek aan ontmoediging (kan je me dat ook eens lenen?) heb je veel geleerd en is de klus goed tot zijn eind gekomen. Erg knap. :thumbmin: :thumbmin: :thumbmin:
Haha! Inderdaad is er geen bout afgebroken, dus geen slecht humeur aan over gehouden 😉
Maar ik moet het soms ook even laten liggen en wat overdenken, wat googlen en dan ontwikkelt zich in m’n hoofd vaak wel een plan, of iig een aanpak.
Gelukkig hoeft het niet einde weekend klaar te zijn omdat ik nu de spintblauwe A2 erbij heb om mee te rijden.
Helpt ook dat ik redelijk wat ervaring heb met (nog) oude(re) barrels (luchtgekoelde vw’s), dus gevoel voor wanneer iets gaat afbreken is al vroeg ontwikkeld geraakt haha!
Maar bij mij gaat er echt ook wel eens wat mis hoor. Forum is wel erg fijn om te sparren en wat te delen met elkaar.
En zo houden we ze gewoon op de weg 😀
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 nov 2021, 21:50 0 x

Bedankt dat we mochten meelezen met jouw succesje👍. Dit zijn van die klussen waarvan je hoopt dat je ze niet te vaak uit hoeft te voeren. Maar als je dan toch aan de beurt bent, dan is het heel fijn om gebruik te kunnen maken van andermans lessen. Top dat het gelukt is en ben ook benieuwd hoe dat rijdt straks. Zal wel goed komen 😉. Als ik zo lees zijn alle spelinggevoelige items wel vervangen. Succes en koppel nog even terug als alles weer in elkaar zit.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 nov 2021, 22:20 0 x

Ja, met de nieuwe turbo wil ik hem wel eens een keer op de dyno zetten. Lijkt me wel interessant, mede omdat de chip van de A2 dokter erin zit en ikzelf dat watergekoelde klepding (ahum) eruit gehaald heb (vooral om niet weer alles te laten dichtkoeken), dus mss scheelt dat ook nog iets.
Toevallig ken ik een erg nauwkeurige ('heartbreaker') dyno, waar de kever ook regelmatig op staat, en waarvan ik dus weet hoe accuraat die is. Ik laat het weten als het zover is ;-)
Eerst maar weer eens alles terug in elkaar schroeven.
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Plaats reactie