Het mysterie is opgelost!
Althans, zo goed als...
Ik ben het instrumentenpaneel gaan verdenken die voor dit probleem heeft gezorgd en ben vervolgens op internet uitgebreid onderzoek gaan doen naar falende instrumentenpanelen van verschillende Audi modellen en zo’n beetje alles wees erop dat dit het wel moest zijn.
Uiteindelijk via
@Peter_Maathuis een mooi paneeltje kunnen kopen en deze aangesloten. Ik wilde in eerste instantie het instrumentenpaneel van mijn gele CS gebruiken om te testen, maar het afdekkapje dat met de lederflap vastzit op de stuurkolom kreeg ik met geen mogelijkheid los van het dashboard. Bizar…
Goed, het oude paneel van de AUA losgehaald en ontkoppeld en de nieuwe aangesloten.
De teleurstelling was groot, want de storing was er nog steeds. Contact uit en contact weer aan en toen ging het een aantal keer goed.
Toen het oude paneel weer aangesloten en die werkte ook weer goed.
Die dag diverse keren nog getest met zowel het nieuwe als het oude paneel en het bleef goed gaan.
Omdat er met het nieuwe paneel nog niet kan worden gereden, heb ik de oude weer teruggeplaatst.
Vervolgens een ritje gemaakt. Contact uit en weer aan en helaas was de storing toch weer even terug.
Ik ging er inmiddels al vanuit dat niet het instrumentenpaneel maar de connectoren het probleem zijn. Ik had het dus wel in de goede hoek gezocht. Blijkbaar toch vervuilde contacten en vermoedelijk door de wrijving tijdens het meerdere keren in en uitklikken was er toch weer voldoende contact om meestal de boel gelijk weer van stroom te voorzien.
Ik was toch nog niet tevreden, dus heb de boel weer losgehaald (ook de accu) en in de connectoren contactspray gespoten.
Even laten drogen en daarna weer alles terug ingebouwd.
Helaas ging het meteen alweer fout, maar we zijn ondertussen alweer een dag verder en ik heb de auto nog diverse keren op contact gehad, ook omdat ik nog bezig was met de modificatie voor afstandsbediening en de storing is vooralsnog niet meer teruggekomen.
Soms is de oplossing simpeler dan je denkt, hoewel ik de startschakelaar op het contactslot ook nog steeds wel verdenk.
Voorbeeld: Wanneer je de auto op contact zet en de storing doet zich voor en je zet het contact uit, dan zie je heel even de ledjes een fractie van een seconde oplichten in het instrumentenpaneel terwijl je de sleutel terugdraait. Dat heb ik nu al een paar keer opgemerkt. Dat zie je overigens alleen wanneer het buiten donker is.
Anyway, we blijven het in de gaten houden en we hebben nu een extra instrumentenpaneel die eigenlijk nutteloos is, maar optisch wel een heel stuk fraaier is dan wat er vanuit de fabriek inzit en het oog wil natuurlijk ook wat, dus mijn ouders hebben besloten deze te houden en op den duur in te willen laten bouwen.
Moet eerst nog gecodeerd worden door Morris en het inbouwen zal ik dan wel voor ze doen.
- 8E58D7B0-3491-49BB-AC7E-94B453807892.jpeg (2.24 MiB) 1434 keer bekeken
- 9D522A35-BD1A-4271-A1EE-551983C22D6C.jpeg (2.76 MiB) 1434 keer bekeken
Zeg nou zelf, dit ziet er toch een heel stuk beter uit dan op de eerste foto?
Ik wist trouwens niet dat de wijzers van de klokken van een AUA ook standaard oplichten bij contact aan.
Ik dacht dat dit pas bij de BBY-generatie was.