Olieverbruik
- EenpuntVier
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
- Locatie: Vlissingen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na ca. 30.000km gereden te hebben zonder een druppeltje olie te consumeren, kreeg ik ~1400km geleden een olielampje branden. Netjes bijgevuld tot de peilstok goed aangaf (wat een uitdaging blijft). Er ging bijna een liter (5W40) in.
Helaas sprong vanochtend de lamp weer aan, weer bijgevuld, en merkte ik dat ik met een koud blok toch redelijk aan het roken ben: https://streamable.com/pr4eu9
Nu heb ik de typische A2 kwalen en (gebrek aan) oplossingen gehoord & gelezen;
- Kantelende zuigers
- Schraapveren
- Olieseparator
- 1L/1000km > Binnen spec, niks aan doen ( ???)
Maar op welke manier kan ik e.e.a. uitsluiten? Het blokje klinkt niet echt dieselig, dus kantelende zuigers vermoed ik niet.
Bovendien lijkt het mij dat zoiets zich langzaam ontwikkeld, en niet spontaan voortdoet.
Zit er aan te denken om de separator los te koppelen om te zoeken naar de mayonaise-achtige substantie waar over gesproken wordt.
Dat is deze heb ik begrepen: Moet daarvoor het hele apparaat eraf?
Ik hoor graag jullie suggesties en ideeën!
P.S. Tijdens inspectie van het blokje merkte ik op dat ik een contactje heb zonder bijbehorende stekker: Kan dat kwaad, en wat is het?
Helaas sprong vanochtend de lamp weer aan, weer bijgevuld, en merkte ik dat ik met een koud blok toch redelijk aan het roken ben: https://streamable.com/pr4eu9
Nu heb ik de typische A2 kwalen en (gebrek aan) oplossingen gehoord & gelezen;
- Kantelende zuigers
- Schraapveren
- Olieseparator
- 1L/1000km > Binnen spec, niks aan doen ( ???)
Maar op welke manier kan ik e.e.a. uitsluiten? Het blokje klinkt niet echt dieselig, dus kantelende zuigers vermoed ik niet.
Bovendien lijkt het mij dat zoiets zich langzaam ontwikkeld, en niet spontaan voortdoet.
Zit er aan te denken om de separator los te koppelen om te zoeken naar de mayonaise-achtige substantie waar over gesproken wordt.
Dat is deze heb ik begrepen: Moet daarvoor het hele apparaat eraf?
Ik hoor graag jullie suggesties en ideeën!
P.S. Tijdens inspectie van het blokje merkte ik op dat ik een contactje heb zonder bijbehorende stekker: Kan dat kwaad, en wat is het?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een ongebruikte sensor op de versnellingsbak is de snelheidssensor G22. Het signaal van die sensor wordt niet meer gebruikt bij jongere A2's, waar de informatie m.b.t. snelheid van de ABS-sensoren afkomstig is.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Rookt ie altijd?
Of alleen bij koude motor?
Of alleen bij koude motor icm lang stilstaan (een week bijv)
Dat laatste heb ik ook en zijn vlgs mij de klepsteelgeleiders. Niet erg op zich, gewoon slijtage en vind ik niet schrikbarend bij 290dkm.
Verder vind ik het heel moeilijk olie peilen met die rot stok… en ik weet niet hoe exact het waarschuwingspiepje is: mss nog even een paar keer aanzien voor je ernstige ingrepen overweegt.
Of alleen bij koude motor?
Of alleen bij koude motor icm lang stilstaan (een week bijv)
Dat laatste heb ik ook en zijn vlgs mij de klepsteelgeleiders. Niet erg op zich, gewoon slijtage en vind ik niet schrikbarend bij 290dkm.
Verder vind ik het heel moeilijk olie peilen met die rot stok… en ik weet niet hoe exact het waarschuwingspiepje is: mss nog even een paar keer aanzien voor je ernstige ingrepen overweegt.
- Spinazie
- Forum beheerder
- Berichten: 982
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dat is wel een erg fors plotseling verschil. Heb je wellicht toch ergens een olielek? Ruik je olie in/om de auto? De damp uit de uitlaat zit in ieder geval soieso ook condens bij.
Geen idee of een carterventilatie zo plotseling kan verstoppen.. of wellicht toch ergens een slang er naar toe die breekt (is wel beschreven op duitse forum). Hoe dan ook zou dit het eerste zijn om te checken, een nieuwe kost niet zoveel dus ik zou hem simpelweg vervangen; oude plastic is broos geworden en kans op afbreken/gezeur bij schoonmaken zou me te groot zijn.
PS: zou je de afbeeldingen in de toekomst via het forum kunnen uploaden? Dan blijven ze ook in de toekomst beschikbaar!
Geen idee of een carterventilatie zo plotseling kan verstoppen.. of wellicht toch ergens een slang er naar toe die breekt (is wel beschreven op duitse forum). Hoe dan ook zou dit het eerste zijn om te checken, een nieuwe kost niet zoveel dus ik zou hem simpelweg vervangen; oude plastic is broos geworden en kans op afbreken/gezeur bij schoonmaken zou me te groot zijn.
PS: zou je de afbeeldingen in de toekomst via het forum kunnen uploaden? Dan blijven ze ook in de toekomst beschikbaar!
-
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
- Locatie: Sliedrecht
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Oppassen met te veel olie bijvullen.
De olieniveausensor bevat vaak smurrie die een correcte meting van het niveau onbetrouwbaar maakt. Als er dan olie wordt bijgevuld komt dit niet ( direct) in de sensor.
De sensor demonteren en doorspoelen met ontvetter of dieselolie geeft vaak verbetering.
Ook de openingen voorzichtig schoonmaken helpt wel.
Ook gaat zon sensor wel kapot. Er zitten dan losse soldeerverbindingen in.. Slopen langs de gietnaden en de solderingen herstellen en de zaak weer in elkaar lijmen is een oplossing. Een nieuwe sensor is prijzig en er zijn veel verschillende types in omloop. Kijk dus eerst welke sensor je precies moet hebben.
De olieniveausensor bevat vaak smurrie die een correcte meting van het niveau onbetrouwbaar maakt. Als er dan olie wordt bijgevuld komt dit niet ( direct) in de sensor.
De sensor demonteren en doorspoelen met ontvetter of dieselolie geeft vaak verbetering.
Ook de openingen voorzichtig schoonmaken helpt wel.
Ook gaat zon sensor wel kapot. Er zitten dan losse soldeerverbindingen in.. Slopen langs de gietnaden en de solderingen herstellen en de zaak weer in elkaar lijmen is een oplossing. Een nieuwe sensor is prijzig en er zijn veel verschillende types in omloop. Kijk dus eerst welke sensor je precies moet hebben.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Aan de achterkant van het carter.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- AudiFanSedert1971
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
wat verwarrend allemaal zeg wat ik hier zo lees forumleden .
Welk logo als melding kreeg je eenpuntvier ? *) tip zie onderaan mijn post.
Laat anders eerst uitlezen..
Het betreft een benzine versie 1.4 toch ?
Kan olieniveau sensor zelf het probleem zijn,heb je wel eerst gecheckt of oliepeil degelijk gezakt was,nadat motor meer dan 15 min uit stondbij warme motor en pijlstok eruit is getrokken afgeveegd en terug geplaatst en dan peilen?
Maar check altijd ook op olie lekkage!.
Ben bang je te veel met olie afgevuld had,en daardoor nu olie rookt.
Het kan ook de oliedruksensor die defect was ,dat zit aan voorzijde rechtsvoor tegen de cilinderkop voorzijde aan ,deze lekt dan vaak ook olie bij connector ....deze zijn rond 10 -20 euro ?
Maar laat dit zo snel mogelijk door garage checken cq uitlezen ,als je dit niet zelf kunt.
De oliesensoren zijn origineel van Audi gelijk als het merk Hella bij dealer bijna dubbele prijs,zonder montage..
Dat is al eens eerder gepost op dit forum overigens ,zoals vele meldingen op dit forum.
Deze olieniveau sensoren zit bij de 1.4 en 1.6 benzine onderaan het carter..
Pas zichtbaar als eerst bodemplaat te verwijderen en dan zie je bij een defecte module met stekker vaak dan ook met olie aan connector druppelend..hij zit met 3 x m6 boutjes .
Bij demontage moet olie afgetapt worden
De immitates zijn rond 25 - circa 30 euro.
Ik zou gaan voor de benzine motoren voor de Hella .
Bijvoorbeeld te koop bij .
Sensor, motoroliepeil HELLA 6PR 008 079-041 - Audi, Ford, Seat | motointegrator" https://m.motointegrator.nl/producten/2 ... Y8QAvD_BwE
De carter ventilatie kan ook wel eens verstopt raken ( ja als je niet weet waar die zit is hij goed voor je verstopt grapje hoor ..) zijn met smurrie ,waarvan foto gepost is door eenpuntvier foto 1.
Maar meestal zal je wel rond die carterventilatie lekkage zien bij die geribbelde slang of lekken bij bevestiging carterventilatie aan het blok .
Denk niet dat bij jou het geval is hij verstopt is ,checken schoonmaken altijd beter.kan geen kwaad .
RON47 ,
Bij de 1.2 dieselversies ja daarvan zijn de olieniveau sensoren kostbaar ,dat klopt...
Succes
*)
Forumleden post alsjeblieft eerst welke motor type het betreft benzine of diesel etc.soms gaan men vanuit je profiel je proberen te helpen.
En gebruik de zoekactie eerst ,vaak je je probleem oplossing kunt vinden...
Welk logo als melding kreeg je eenpuntvier ? *) tip zie onderaan mijn post.
Laat anders eerst uitlezen..
Het betreft een benzine versie 1.4 toch ?
Kan olieniveau sensor zelf het probleem zijn,heb je wel eerst gecheckt of oliepeil degelijk gezakt was,nadat motor meer dan 15 min uit stondbij warme motor en pijlstok eruit is getrokken afgeveegd en terug geplaatst en dan peilen?
Maar check altijd ook op olie lekkage!.
Ben bang je te veel met olie afgevuld had,en daardoor nu olie rookt.
Het kan ook de oliedruksensor die defect was ,dat zit aan voorzijde rechtsvoor tegen de cilinderkop voorzijde aan ,deze lekt dan vaak ook olie bij connector ....deze zijn rond 10 -20 euro ?
Maar laat dit zo snel mogelijk door garage checken cq uitlezen ,als je dit niet zelf kunt.
De oliesensoren zijn origineel van Audi gelijk als het merk Hella bij dealer bijna dubbele prijs,zonder montage..
Dat is al eens eerder gepost op dit forum overigens ,zoals vele meldingen op dit forum.
Deze olieniveau sensoren zit bij de 1.4 en 1.6 benzine onderaan het carter..
Pas zichtbaar als eerst bodemplaat te verwijderen en dan zie je bij een defecte module met stekker vaak dan ook met olie aan connector druppelend..hij zit met 3 x m6 boutjes .
Bij demontage moet olie afgetapt worden
De immitates zijn rond 25 - circa 30 euro.
Ik zou gaan voor de benzine motoren voor de Hella .
Bijvoorbeeld te koop bij .
Sensor, motoroliepeil HELLA 6PR 008 079-041 - Audi, Ford, Seat | motointegrator" https://m.motointegrator.nl/producten/2 ... Y8QAvD_BwE
De carter ventilatie kan ook wel eens verstopt raken ( ja als je niet weet waar die zit is hij goed voor je verstopt grapje hoor ..) zijn met smurrie ,waarvan foto gepost is door eenpuntvier foto 1.
Maar meestal zal je wel rond die carterventilatie lekkage zien bij die geribbelde slang of lekken bij bevestiging carterventilatie aan het blok .
Denk niet dat bij jou het geval is hij verstopt is ,checken schoonmaken altijd beter.kan geen kwaad .
RON47 ,
Bij de 1.2 dieselversies ja daarvan zijn de olieniveau sensoren kostbaar ,dat klopt...
Succes
*)
Forumleden post alsjeblieft eerst welke motor type het betreft benzine of diesel etc.soms gaan men vanuit je profiel je proberen te helpen.
En gebruik de zoekactie eerst ,vaak je je probleem oplossing kunt vinden...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na hoeveel km ververs je de olie? De motor zal wel olie verbruiken, maar dat merk je niet als het oliepeil binnen de verversingstermijn boven min blijft ...EenpuntVier schreef: ↑17 sep 2021, 18:37Na ca. 30.000km gereden te hebben zonder een druppeltje olie te consumeren, kreeg ik ~1400km geleden een olielampje branden. Netjes bijgevuld tot de peilstok goed aangaf (wat een uitdaging blijft). Er ging bijna een liter (5W40) in.
Helaas sprong vanochtend de lamp weer aan, weer bijgevuld, en merkte ik dat ik met een koud blok toch redelijk aan het roken ben: https://streamable.com/pr4eu9
Ik hoor graag jullie suggesties en ideeën!
Dat vocht blazen na de koude start herken ik wel. Zelfs na een aantal lange ritten (ca. 75 km enkele reis) blijft mijn A2 dit doen.
Blijkbaar wordt de uitlaat niet zodanig opgewarmd dat daardoor het condensvocht helemaal uit de uitlaat verdwijnt ...
De spetters op de vloer zijn bij mij na een dag al verdwenen/verdampt.
Zijn de rijomstandigheden (ineens) veranderd? Bij het maken van (veel) korte ritten, waarbij de motor amper op temperatuur komt ontstaat er condenswater.
Dit wordt door de olie opgenomen, waardoor het lijkt alsof de olie op peil blijft.
Na het maken van een (aantal) langere ritten verdampt het condensvocht uit de olie, en zakt het oliepeil ineens ...
Ik zou ook even de olievulbuis en oliepeilbuis aan de voorzijde van de motor controleren, misschien zijn die beschadigd/lek.
- EenpuntVier
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
- Locatie: Vlissingen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat een reacties, daar ben ik blij om
Zonder dubbel te posten, hierbij mijn antwoorden in een toch redelijk complex format
Het plotseling verstoppen lijkt mij ook onwaarschijnlijk, gezien ik zelden korte ritjes maak.
De olieseparator: Het loze contactje:
Betreft een 1.4 BBY.
Heb na de meldingen motor af laten koelen & gepeild, laatste keer geen druppel op de peilstok te zien...
Ik zal de oliedruksensor ook eens nader bekijken. Maar zou bij defect deze geen motorstoring moeten geven?
Dat is eveneens waarom ik ook twijfels had bij het vol raken van de olie-separator & carterontluchting.
Zonder dubbel te posten, hierbij mijn antwoorden in een toch redelijk complex format
Enkel bij koude motor, maar niet per sé na lang stilstaan
290dkm is inderdaad een respectabele afstand, ik zit bijna op 120dkm. Peilen blijft inderdaad een ramp, dus het is hopen dat de sensor het bij het goede eind heeft.Ticcie schreef: ↑17 sep 2021, 21:44Dat laatste heb ik ook en zijn vlgs mij de klepsteelgeleiders. Niet erg op zich, gewoon slijtage en vind ik niet schrikbarend bij 290dkm.
Verder vind ik het heel moeilijk olie peilen met die rot stok… en ik weet niet hoe exact het waarschuwingspiepje is: mss nog even een paar keer aanzien voor je ernstige ingrepen overweegt.
Nee, geen nare luchtjes binnen. Heb de bodemplaat nog niet verwijderd, maar op het eerste gezicht zie ik nergens druppels/spetters.Spinazie schreef: ↑17 sep 2021, 22:00Dat is wel een erg fors plotseling verschil. Heb je wellicht toch ergens een olielek? Ruik je olie in/om de auto? De damp uit de uitlaat zit in ieder geval soieso ook condens bij.
Geen idee of een carterventilatie zo plotseling kan verstoppen.. of wellicht toch ergens een slang er naar toe die breekt (is wel beschreven op duitse forum). Hoe dan ook zou dit het eerste zijn om te checken, een nieuwe kost niet zoveel dus ik zou hem simpelweg vervangen; oude plastic is broos geworden en kans op afbreken/gezeur bij schoonmaken zou me te groot zijn.
Het plotseling verstoppen lijkt mij ook onwaarschijnlijk, gezien ik zelden korte ritjes maak.
Helemaal terecht, loop er zelf soms ook tegenaan, maar kreeg het originele bericht niet meer bewerkt. Dus bij deze; voor de mensen in de toekomst:
De olieseparator: Het loze contactje:
Het gele "MIN" lampje, voor het te lage oliepeil. Geen motorstoring o.i.d.AudiFanSedert1971 schreef: ↑18 sep 2021, 04:17Welk logo als melding kreeg je eenpuntvier ? *) tip zie onderaan mijn post.
Laat anders eerst uitlezen..
Het betreft een benzine versie 1.4 toch ?
Betreft een 1.4 BBY.
Heb na de meldingen motor af laten koelen & gepeild, laatste keer geen druppel op de peilstok te zien...
Ik zal de oliedruksensor ook eens nader bekijken. Maar zou bij defect deze geen motorstoring moeten geven?
Om de 15dkm. Heb een afspraak staan voor 'n grote beurt, want daar zit ik ondertussen bijna weer aan.Peter_Audi_A2 schreef: ↑18 sep 2021, 08:36Na hoeveel km ververs je de olie? De motor zal wel olie verbruiken, maar dat merk je niet als het oliepeil binnen de verversingstermijn boven min blijft ...
Nee, rijdt heilig warm, en mijn enkele rit is minstens 30minuten. Ook elke maand een rit in van >100kmPeter_Audi_A2 schreef: ↑18 sep 2021, 08:36Zijn de rijomstandigheden (ineens) veranderd? Bij het maken van (veel) korte ritten, waarbij de motor amper op temperatuur komt ontstaat er condenswater.
Dit wordt door de olie opgenomen, waardoor het lijkt alsof de olie op peil blijft.
Na het maken van een (aantal) langere ritten verdampt het condensvocht uit de olie, en zakt het oliepeil ineens ...
Dat is eveneens waarom ik ook twijfels had bij het vol raken van de olie-separator & carterontluchting.
Dank voor de suggestie. Zou ik in dat geval druppels zien aan de voorkant van het blok, of op de bodemplaat? Want daar is het i.i.g. kurkje-droog.Peter_Audi_A2 schreef: ↑18 sep 2021, 08:36Ik zou ook even de olievulbuis en oliepeilbuis aan de voorzijde van de motor controleren, misschien zijn die beschadigd/lek.