stadslicht en dimlicht functioneren niet

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
DMV
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2019, 20:32
Locatie: Nieuwegein
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 sep 2021, 19:09 0 x

Beste A2 liefhebber,

Gisteren kreeg ik het waarschuwingssymbooltje op het dashboard dat aangeeft dat de verlichting niet goed functioneert. Op dit moment brandt het rechter dimlicht en beide stadslichtjes niet. De standaard controles zoals zekeringen en lampjes controleren is helaas niet de oplossing van het probleem. Ook is de bekabeling gecontroleerd. Beide koplampen zijn vervangen door nieuwe en die hebben het tot gisteren dus goed gedaan. Iemand enig idee?

groet!
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 sep 2021, 19:29 0 x

Voor de volledigheid: stekkers zitten goed? Evt contactspray gebruiken
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 sep 2021, 19:42 1 x

Meten is weten. Op welke stekker punten waar je wat op kan meten (mbv spanning zoeker/multiverwerking) weet ik niet, maar dat zullen mede forummers wel weten (🤞🏽).
Het kan ook aan de schakelaar liggen, maar ook aan de lampunits zelf (ook al zijn ze nieuw).
Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben van een forumlid dat ook de nieuwe units niet naar behoren werkte. Helaas weet ik niet meer wie :flushed:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 sep 2021, 07:31 0 x

@ Edje 13,

Een schone koplamp met vervuilde stekker erin prakken?
Ik kijk bij loshalen eerst beide even, contact reiniger erop en na 30 seconden de luchtspuit erdoor!

Dit soort vervuiling is zoek je suf opdrachten en lastig door te meten helaas.
Ook de koperen draden, in vochtige voertuigen, vooral die jarenlang buiten te koop stonden,
zoals mijn JetCar is het koper groen geworden.
Was koopje en nu een ik sloop je!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 sep 2021, 18:24 4 x

Lastige uitdaging, maar elk nadeel heeft ook zijn voordeel: de lampcontrole werkt. ;)

Mijn eerst test zou zijn: koplamp links aansluiten op rechts. Daarmee sluit je storingen in lampunit zelf uit. Doet dimlicht het dan ook niet dan verdenk ik de stekker. Doet ie het dan wel, dan moet je het probleem in de koplamp zoeken.

Dan stadslichten: werken deze op beide standen van de lichtschakelaar niet?

Het doormeten van alle aders is van belang nu zekeringen en lampjes goed blijken te zijn (100% zeker?). Wellicht heeft zich een knaagdier ( :dizzy: ) onder je kap gehuisvest die zich tegoed heeft gedaan aan wat plastic en koper.

Succes en houdt ons op de hoogte!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
JohnM
Audi A2 clublid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2021, 01:30 0 x

Gisteren in eens werkte de dimlicht en verstralers niet meer. Stadslicht werken en verstralers werken vanaf stuur.
Evt. schakelaar?? of ??? relais. Waar te beginnen??
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2021, 20:01 0 x

Is het niet de schakelaar die gaan ook wel eens stuk "defect"
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2021, 20:19 1 x

Lijkt sterk op een defecte lichtschakelaar @JohnM. Eentje bij de dokter bestellen en proberen?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Hanz !
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2021, 14:17
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2021, 14:53 2 x

Lichtschakelaar

Dat het dimlicht niet functioneert blijkt een veel voorkomende kwaal van de A2 te zijn.

Een nieuwe incl. kap (met kleine draaiknopjes voor hoogte instelling) kost al gauw rond de € 150,-!
Gebruikte zijn bijna niet te krijgen of de soft lak op de kap is nogal beschadigd, dit hoeft overigens geen enkel probleem te zijn aangezien de lichtknop uit de kap te halen is zodat je je nette kap kunt hergebruiken op een nieuwe of gebruikte licht schakelaar.

Tip:
Licht schakelaars (enkel het deel met de draaiknop) van de Audi A2 zijn onderling uitwisselbaar met andere lichtschakelaars uit de VAG groep.
Ik heb nu een lichtschakelaar van een Golf-4 geplaatst. Past perfect enige verschil is dat er geen soft lak op zit , maar gewoon zwart. Maar dit kleurt/past goed bij de rest.
Overigens zou de lichtschakelaar van de Skoda Fabia ook passen, enige verschil met die van de Golf-4 is de kleur van de verlichting (=groen) en er zitten ribbeltjes op het draai gedeelte.
Dus voor € 15,- was ik klaar en het paste perfect !

Groeten en succes !
Hans
Gebruikersavatar
Hanz !
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2021, 14:17
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2021, 15:02 0 x

JohnM schreef:
11 okt 2021, 01:30
Gisteren in eens werkte de dimlicht en verstralers niet meer. Stadslicht werken en verstralers werken vanaf stuur.
Evt. schakelaar?? of ??? relais. Waar te beginnen??
Hey John,

Situatie lijkt erg op die van mij !
Zekeringen nagekeken, aansluitingen lampen nagekeken, richting aanwijzerschakelaar nagekeken.

Uit eindelijk bleek het de lichtschakelaar (links langs het stuur) te zijn.
Deze zijn nieuw erg prijzig en gebruikt moeilijk aan te komen.

Als je de licht schakelaar los van het schildje haalt dan kun je enkel de lichtschakelaar zelf vervangen,
Gebruikte A2 lichtschakelaars zijn moeilijk te krijgen, maar ..... een lichtschakelaar uit een Golf-4 of Skoda Fabia past ook ! (verlichting van een Skoda is vaak groen, die van de Golf rood).

Mijn Golf-4 lichtschakelaar koste € 15,- is is makkelijk te vervangen.

Ik zou zeggen succes!

Hans
Plaats reactie