Raar nieuw fenomeen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 22:25 1 x

Heel bijzonder fenomeen...
Een slechte accuspanning / massaverbinding is niet logisch, die wordt niet opeens beter bij de 5e keer sleutel omdraaien, maar het zit, vermoed ik, wel in de voedingsspanning omdat er van alles tezamen knippert / uitslaat.

Ik zou een spanningsmeter of, beter nog, een scope (met een paar seconden geheugen) op de voedingsspanning aansluiten
- eerst in de aansteker en kijken of de boordspanning extreem laag (onder de 10 Volt) is bij het vreemde gedrag en of de hele auto een sputterende boordspanning heeft
- dan op de voeding van het instrumentenpaneel

Ik ben geneigd het instrumentenpaneel te verdenken omdat allerlei signalen tegelijk optreden: met name omdat de temp- en tank-metertjes mee reageren, die krijgen een analoog, continu aanwezig signaal binnen
- Kabelbreuk in voeding van het instrumentenpaneel (hoewel je bij trillingen (tijdens het rijden) ook vreemd gedrag zou verwachten)
- Defecte (of bijna overleden) spanningsregelaar in het instrumentenpaneel

De comfortmodule (die aan het overlijden is) zou een andere verdachte zijn, maar ik zie niet in waarom het instrumentenpaneel daar zo heftig op gaat reageren.

Ik zou een ander instrumentenpaneel installeren (heb nog een reserve liggen); dat moet geprogrammeerd worden met de pincode van de ECU om te kunnen starten, maar je hoeft niet te starten, je wilt zien dat het normaal aan en uit gaat )
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2021, 22:28 0 x

Philip1960 schreef:
26 jul 2021, 17:17
toutdroit schreef:
26 jul 2021, 16:12
Ingeval da ross-tech uitlees software wordt /was gebruikt :
de handleiding zegt dit:
"Never try and do output tests while the car is being driven. By doing output tests while it is in motion can have dire consequences. The ABS brakes, for example, could be disabled and then activated causing one wheel at a time being locked and unlocked."
Deze begrijp ik niet, en of dit wel gerelateerd is op mijn probleem.
Dit is wijze raad, maar niet relevant zolang je je beperkt tot uitlezen met VCDS
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jul 2021, 09:42 1 x

eekhoorntje schreef:
26 jul 2021, 19:51
Nieuwe Accu?

Dat kan een minder geladen zijn dus meet eerst de spanning of die boven de 12.6 volt is....

Ook moet je bij elke keer even de polen van accu en klemmen schoon maken, koper borstel of schuurpapier want teveel weerstand na montage accu zou kunnen.

De Massa kabels vermoed ik niet aangezien dit na nieuwe accu is gekomen.
En welke heb je gehaald, geen voordelige kleine? 70 Ah is erg weinig, zelf 74 en 77 Ah gemonteerd.
Hi,
De accu geeft netjes 13.8 volt, de polen zijn brandschoon.
mijn dynamo werkt perfect (net als de auto zelf, op dit probleem na)
De accu is de Varta Silver Dynamic F19 die hier veel besproken word.
Het is ook nog nooit voorgekomen dat ik de auto niet kan gebruiken,
een paar maal (soms helemaal niet nodig) contact aan en uit en starten maar.
Het is alleen irritant en kan misschien verergeren.
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jul 2021, 09:53 0 x

Peter_Maathuis schreef:
26 jul 2021, 22:25
Heel bijzonder fenomeen...
Een slechte accuspanning / massaverbinding is niet logisch, die wordt niet opeens beter bij de 5e keer sleutel omdraaien, maar het zit, vermoed ik, wel in de voedingsspanning omdat er van alles tezamen knippert / uitslaat.

Ik zou een spanningsmeter of, beter nog, een scope (met een paar seconden geheugen) op de voedingsspanning aansluiten
- eerst in de aansteker en kijken of de boordspanning extreem laag (onder de 10 Volt) is bij het vreemde gedrag en of de hele auto een sputterende boordspanning heeft
- dan op de voeding van het instrumentenpaneel

Ik ben geneigd het instrumentenpaneel te verdenken omdat allerlei signalen tegelijk optreden: met name omdat de temp- en tank-metertjes mee reageren, die krijgen een analoog, continu aanwezig signaal binnen
- Kabelbreuk in voeding van het instrumentenpaneel (hoewel je bij trillingen (tijdens het rijden) ook vreemd gedrag zou verwachten)
- Defecte (of bijna overleden) spanningsregelaar in het instrumentenpaneel

De comfortmodule (die aan het overlijden is) zou een andere verdachte zijn, maar ik zie niet in waarom het instrumentenpaneel daar zo heftig op gaat reageren.

Ik zou een ander instrumentenpaneel installeren (heb nog een reserve liggen); dat moet geprogrammeerd worden met de pincode van de ECU om te kunnen starten, maar je hoeft niet te starten, je wilt zien dat het normaal aan en uit gaat )

Bedankt Peter voor deze informatie, dit kan ik even met de garage bespreken.
Ik zal ook maar eens opzoek gaan naar een comfortmodule, heb jij nog daar een tip over?
Ook bedankt naar de info over de spanningsregelaar.
Top!!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 10:07 0 x

Wat betreft de comfort module - daar zijn nogal wat versies van...
Teilenummernmatrix_KSG.png
Teilenummernmatrix_KSG.png (25.52 KiB) 1400 keer bekeken
Zoek op wat er in de auto zit en zoek dan eenzelfde of een nieuwere (rechtser in het plaatje). Let op dat ie afstandsbediening PR-5D1 ondersteunt als je dat nu hebt of wilt inbouwen.

De (voedings)aansluitingen op het instrumentenpaneel zitten op de blauwe connector:
1 = geschakelde plus (15)
7 = massa voor de sensoren (31)
9 = massa (31)
23 = permanente plus (30)
24 = massa (31)
Je kunt met een regelbare voeding wat experimenteren met het instrumentenpaneel wanneer je het hebt uitgebouwd...
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jul 2021, 11:20 0 x

Peter_Maathuis schreef:
26 jul 2021, 22:28
Philip1960 schreef:
26 jul 2021, 17:17
toutdroit schreef:
26 jul 2021, 16:12
Ingeval da ross-tech uitlees software wordt /was gebruikt :
de handleiding zegt dit:
"Never try and do output tests while the car is being driven. By doing output tests while it is in motion can have dire consequences. The ABS brakes, for example, could be disabled and then activated causing one wheel at a time being locked and unlocked."
Deze begrijp ik niet, en of dit wel gerelateerd is op mijn probleem.
Dit is wijze raad, maar niet relevant zolang je je beperkt tot uitlezen met VCDS
Oke, duidelijk :)
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jul 2021, 11:33 0 x

Peter_Maathuis schreef:
27 jul 2021, 10:07
Wat betreft de comfort module - daar zijn nogal wat versies van...

Teilenummernmatrix_KSG.png

Zoek op wat er in de auto zit en zoek dan eenzelfde of een nieuwere (rechtser in het plaatje). Let op dat ie afstandsbediening PR-5D1 ondersteunt als je dat nu hebt of wilt inbouwen.

De (voedings)aansluitingen op het instrumentenpaneel zitten op de blauwe connector:
1 = geschakelde plus (15)
7 = massa voor de sensoren (31)
9 = massa (31)
23 = permanente plus (30)
24 = massa (31)
Je kunt met een regelbare voeding wat experimenteren met het instrumentenpaneel wanneer je het hebt uitgebouwd...
Woh Peter, jij bent in ieder geval goed op de hoogte.
Ikzelf ben niet zo'n sleutelaar en heb beperkt gereedschap om te-doe het zelven.
meestal ga ik met aangeboden adviezen naar mijn garage.

Bij de vorige info had je het over de spanningsregelaar.
Bedoel je hiermee de algemene die op de dynamo zit? (die is wel door mijzelf te vervangen)
Of is er nog één speciaal voor het bedieningspaneel? (waarbij ik het paneel moet uitbouwen?)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 11:49 1 x

Om te voorkomen dat bijv je brandstofvoorraad meebeweegt met de boordspanning (die wel kan variëren van 12 tot 14 Volt) werkt een instrumentenpaneel intern met een lagere voedingsspanning. Dat wordt in het paneel zelf geregeld. Het gaat dus niet om de spanningsregelaar op de dynamo.
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jul 2021, 12:01 0 x

Peter_Maathuis schreef:
27 jul 2021, 11:49
Om te voorkomen dat bijv je brandstofvoorraad meebeweegt met de boordspanning (die wel kan variëren van 12 tot 14 Volt) werkt een instrumentenpaneel intern met een lagere voedingsspanning. Dat wordt in het paneel zelf geregeld. Het gaat dus niet om de spanningsregelaar op de dynamo.
Oké Peter, duidelijk.
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 jul 2021, 16:23 1 x

Peter_Maathuis schreef:
26 jul 2021, 22:28
Philip1960 schreef:
26 jul 2021, 17:17
toutdroit schreef:
26 jul 2021, 16:12
Ingeval da ross-tech uitlees software wordt /was gebruikt :
de handleiding zegt dit:
"Never try and do output tests while the car is being driven. By doing output tests while it is in motion can have dire consequences. The ABS brakes, for example, could be disabled and then activated causing one wheel at a time being locked and unlocked."
Deze begrijp ik niet, en of dit wel gerelateerd is op mijn probleem.
Dit is wijze raad, maar niet relevant zolang je je beperkt tot uitlezen met VCDS
Een koe is een beest betekent natuurlijk niet dat elk beest een koe is :innocent:
Als er niet met een VCDS aan mee gereden is dan ligt de oorzaak ergens anders.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Plaats reactie