lampjes oliedruk en oliehoeveelhed

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 00:37 1 x

Ik werd vanmiddag bij het starten getrakteerd op de bekende luide piep en het symbool van een oliekannetje met de tekst MIN in het display.
Dan zal er wel te weinig olie in zitten. Maar dit is de eerste keer dat ik voor te weinig olie wordt gewaarschuwd door het symbool met de tekst MIN. Tot nu toe, zowel in mijn auto als de A2 van mijn vrouw, gaat het symbool zonder MIN branden als er te weinig olie in het systeem zit.. In de gebruiksaanwijzing lees ik dat zonder MIN een aanwijzing geeft over de oliedruk, en met min over de olie-hoeveelheid.
Afijn, olie bijgevuld (ca 2/3 liter, meer had ik niet mee) maar helaas. lampje gaat niet uit (piep bij starten ook niet) Eenmaal thuis nog maar eens peilen en nog een beetje olie tot max op de peilstok, maar lampje en piep verdwijnen niet.

Als ik op dit forum zoek lijkt het waarschijnlijk dat de oliehoeveelheid-sensor stuk is. Weet iemand hier waar die zit en wat vervanging kost ?
En waarom gaat altijd de oliedrukindicatie eerder aan als de olie-hoeveelheid als er te weinig olie is (behalve vandaag)??
En als de oliedruksensor het nog doet, kan ik dan tot dat ie vervangen is niet gewoon de stekker uit de oliehoeveelheidsensor trekken ???
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 07:45 1 x

De olieniveau sensor is redelijk traag, en Audi heeft dit opgelost door de melding te resetten als je het service klepje opendoet. Daar zit ook een sensor die uiteraard stuk kan gaan/niet goed ingedrukt wordt.

Als het oliedruklampje rood is is er te weinig oliedruk; dit is een andere sensor dan de olieniveausensor. Bij te weinig oliedruk kan je echt niet meer verder rijden zonder kans op motorschade. Een stukje doorrijden met een laag olieniveau maar wel goede oliedruk is niet ideaal maar kan wel. Bij een goede werking van de sensoren krijg je eerst een melding van een laag olieniveau terwijl de druk nog acceptabel is.

Zolang er voldoende olie inzit (gepeild) en het rode lampje niet brandt zou ik er gewoon mee gaan rijden en kijken of het lampje spontaan uitgaat. Je kunt eventueel de serviceklep sensor nog controleren/indrukken, etc.

Kwa vervangen van de sensoren:
Bij de diesels zit de niveausensor onderin de carterpan en moet de olie afgelaten worden, dat zou bij de benzines ook zou kunnen zijn. Als de deze echt defect is zou ik hem bij de volgende oliebeurt meepakken en er niet speciaal voor naar de garage gaan. Overigens is de oliedruksensor zeer makkelijk te vervangen, zit namelijk voor op het blok en kan je bij als je de motorkap verwijderd.
Audi dashboard symbols.jpg
Audi dashboard symbols.jpg (75.41 KiB) 1438 keer bekeken
De melding van een alleen een geel oliekannetje zonder tekst bestaat niet volgens de handleiding, bedoel je niet wellicht het motorlampje?
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 09:00 0 x

Dank u dank u, Na het nogmaals peilen van de olie (zit iets te veel in, net boven het max streepje) en het sluiten van het klepje gaat het lampje niet meer branden. Blijkbaar de sensor bij het klepje, waarvan ik niet wist dat ie er al.
Gebruikersavatar
dunebug
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2019, 16:16
Locatie: Schouwen-Duiveland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 09:49 0 x

interessant ,
wist ik niet van de sensor onder het serviceklepje
waar zit die sensor precies ?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 jul 2021, 14:06 0 x

Na openen en weer sluiten ziet de ECU van onze A2 dat en Hoorde dit te Resetten!

Als je leeg melding hield, paar keer klep open/dicht of beter afstellen.
Vaak zijn de achteraf opgezette Ribbel Grill de oorzaak van niet afmelden!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Edwinvv
Berichten: 397
Lid geworden op: 27 feb 2021, 22:32
Locatie: Noordwijkerhout
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 16:37 1 x

Vaak zijn de achteraf opgezette Ribbel Grill de oorzaak van niet afmelden!

Ik ga het toch doen :tongueclose
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jul 2021, 01:00 1 x

dunebug schreef:
02 jul 2021, 09:49
interessant ,
wist ik niet van de sensor onder het serviceklepje
waar zit die sensor precies ?
Het is niet echt een sensor, meer een soort van microschakelaar verborgen onder een flexibel rubber dopje rechts naast de vuldop voor de olie als je voor de auto staat.
Plaats reactie