Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 18:54 0 x

@eekhoorntje Even duur, kijk maar.
E11:
F22D97F7-5A37-4053-B29C-A3AA61BB804B.png
F22D97F7-5A37-4053-B29C-A3AA61BB804B.png (247.67 KiB) 1738 keer bekeken
E38
3B004C2C-37C7-4381-A624-8E14DC15892B.png
3B004C2C-37C7-4381-A624-8E14DC15892B.png (351.58 KiB) 1738 keer bekeken
Vandaag VCDS eens aan mij gele CS gekoppeld om te checken hoe de hoge druk van de airco is.
Daarnaast gelijk ook even dezelfde test met laadspanning gedaan die ik bij de blauwe heb gedaan.
Wat blijkt? De laadspanning van mijn gele CS is nog lager dan die van de A2 van mijn ouders!
Maar ik heb geen last van een lege accu, terwijl ik momenteel ook niet veel rijd en als ik rij zijn het op dit moment vooral korte ritjes met verbruikers.
Zonder verbruikers 13.60 V en met verbruikers en airco 12.90 a 13.00 V.
Bij de monteur die mijn airco controleerde gelijk even navraag gedaan hierover.
Zolang het niet onder de 13.20 V komt is het eigenlijk goed. De laadspanning is dan alsnog laag, maar de accu van de blauwe A2 zou dan toch moeten kunnen laden...
overigens gaf de monteur aan dat deze schommelingen in spanning waarschijnlijk hebben te maken met een spanningsregelaar die het niet meer zo goed doet. Geen idee of deze los te vervangen is of dat dan gelijk ook de dynamo vervangen moet worden?
Hoe dan ook, ik denk nu dat het voornaamste probleem bij de blauwe AUA is dat de accu defect is en er sprake is van lekstroom, want ondanks dat de laadspanning niet heel hoog is, zou het eigenlijk toch wel voldoende moeten zijn en zou de spanning niet terug moeten lopen...
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jul 2021, 20:15 1 x

Quote <<Vandaag VCDS eens aan mij gele CS gekoppeld om te checken hoe de hoge druk van de airco is.
Daarnaast gelijk ook even dezelfde test met laadspanning gedaan die ik bij de blauwe heb gedaan.
Wat blijkt? De laadspanning van mijn gele CS is nog lager dan die van de A2 van mijn ouders!>> end quote.

Vgls mij heb je last van negatieve aardstralen of zoiets: geeft spanningsverlies in je omgeving :confounded: :flushed: :mrgreen: :joy:

Je spanningsmeter is verder ok (meestal natuurlijk) maar een foutje daar is niet helemaal onmogelijk.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 jul 2021, 07:05 0 x

Accu ruilen? Dan weet je het zeker.....
Zelfde merk en type en als de Gele in storing viel?

Wel vreemd, ik dacht dat de Blauwe E11 ook met bezorgen was.....
Dan blijft die wel staan...
Elke firma heeft andere bezorgde tarieven via dezelfde Pakket bezorger..?
Bezorgkosten €8,95 zie je in winkel wagen, en ik haalde zelf af.... :mrgreen:
De andere firma noemde het weer anders en gratis....
Maar er zijn zoveel aanbieders en ik moet ook telkens andere zoeken als groot verbruiker......



Goed gevonden en de spanningsmeter, als die een afwijking heeft.
Mijn beide sigaren pluggen geven 12,4 om 12,6V aan en de Multi meters 12,80 om 12,85 vlak na elkaar.

Voor die test alle 4 achterelkaar in zelfde diepe gat gestoken en bij de garage op dure Bosch kast 12,78Volt daar.
Niet op de accu gemeten, word met Sigaren plugje erg lastig klooien!
Ik heb dus ook last van de Ali Express afwijkingen, koste vrijwel niets en dat vergelijken?

Ik weet nu dat 0,4 of 0,2 Volt erbij optellen voldoende is.
De USB lader plug met display laat wel mooi de start dipje en na de start zien of alles werkte.
Maar ook hoe leeg mijn telefoon is en hoeveel die laad.
Elk toestel half vol/leeg.... is andere laad spanning!
Een lege trekt meer stroom dan vrijwel volle, dus de pluggen werken wel goed.
Maar tussen de 0,2 en 4,5 laden? Niet gecontroleerd!

Wel opvallend is dat de USB altijd stabiel is, de Bosch testkast in garage bleef bij zowel start als gas erbij gewoon op 5,27volt staan!
Beide pluggen precies hetzelfde!

Of ik nu Telefoon of Navi Gaat Niet er op aansluit, het werkte prima!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jul 2021, 20:53 0 x

toutdroit schreef:
02 jul 2021, 20:15
Quote <<Vandaag VCDS eens aan mij gele CS gekoppeld om te checken hoe de hoge druk van de airco is.
Daarnaast gelijk ook even dezelfde test met laadspanning gedaan die ik bij de blauwe heb gedaan.
Wat blijkt? De laadspanning van mijn gele CS is nog lager dan die van de A2 van mijn ouders!>> end quote.

Vgls mij heb je last van negatieve aardstralen of zoiets: geeft spanningsverlies in je omgeving :confounded: :flushed: :mrgreen: :joy:

Je spanningsmeter is verder ok (meestal natuurlijk) maar een foutje daar is niet helemaal onmogelijk.
Je zou het haast denken, hè? :joy:
Ik meet de spanning via de OBD-kabel, dus die zou in feite gewoon goed moeten zijn.
Beide auto's hebben inmiddels 2 ton op de teller staan, dus dan is het wel aannemelijk dat met die kilometers beide dynamo's en/of spanningsregelaars versleten kunnen zijn.
Hoe dan ook, het lijkt er wel op dat de accu nu niet of minder snel leegloopt, want de auto heb ik na een paar dagen stilstand niet meer hoeven starten met behulp van startkabels en mijn auto.
Ik houd het hoe dan ook in de gaten en binnenkort gaat de auto van mijn ouders toch naar de garage voor een kleine beurt en APK keuring, dus dan zal ik het er nog eens over hebben met de monteur.
Ja, ik haal en breng de auto altijd voor ze naar de garage. Scheelt hun weer en ik vind het leuk! :)
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 jul 2021, 16:43 0 x

Tja, m'n A2 laad nu ook onregelmatig 13,1v vaak, 14v soms.
De accu spanning daalt na een uur of twee naar 12;3v en dan loopt het langzaam naar 11.9v.
Deze waarden zijn gemeten met zo'n usb/voltmeter dingetje wat in de aansteker past.
De auto start verder zonder probleem.
De meetwaarden via de accu tester (Konnwei kw208, Aliexpress :mrgreen: ) zijn :
Accu (Varta zilver, jong)- goede staat, moet bijgeladen worden;
Start stroom - goed
Laadstroom- goed.
Na het testen 100 km gereden, 13,9 <-->14,1v continu, dat gaf een keurig "alles is goed" gevoel.
Twee dagen later: accu 11.9 volt, de auto start goed, tijdens het rijden 13,1 tot 13,3v.
Huh ??.
Afijn, het zou eigenlijk best kunnen dat een massa kabel zijn functie een beetje kwijtraakt.
Geen zin om nog verder te zoeken, ‘baat het niet het schaadt ook niet’, vandaar mijn vraag:
“Is een verbinding tussen de linker motorsteun-arm (“links” is hier naast de riem) en de dichtstbijzijnde bout op het chassis een goede oplossing (zie pic) of zou dat beter ergens anders moeten?
A2 massakabel.png
A2 massakabel.png (2.57 MiB) 1547 keer bekeken
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 jul 2021, 22:23 0 x

De sigarenplug?

Ja, ik heb er meerdere maar die geeft de spanning weer, en dat kan tot 14.5 volt pieken oplopen...

Maar een matige massa kabel, dan heb je wel de SPANNING maar nog een AMPERE'S ....
Niet altijd het leeglopen maar matig laden wegens weerstand van de vele massa punten!

Ik heb dit met 1 hulpstart kabeltje getest.... laden ging gelijk beter!
Nu deze verbeterd met een nieuwe... vooral onder boutje was niet veel meer over.
Uiterlijk nog redelijk tot ik deze los gehaald had!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2022, 17:10 0 x

Tijd voor een terugkoppeling wat betreft de blauwe AUA.

Nadat mijn ouders mijn vorige A2 hadden overgenomen is er door Eenink een nieuwe accu geplaatst, echter begon de ellende al snel dat deze zeer snel leegliep.
Nog voordat de accu uiteindelijk is vervangen heb ik eerst de comfort module vervangen, omdat deze sowieso niet meer deugde. Gaf helaas geen bevredigend resultaat wat betreft het leeglopen van de accu.
Afgelopen zomer is er door de monteur tijdens de kleine onderhoudsbeurt een nieuwe accu geplaatst.
De vorige accu bleek na een accutest gewoon overleden te zijn.
Toch vreemd, dat een zogezegd nieuwe accu het nog geen drie maanden heeft uitgehouden… Zou het überhaupt wel een nieuwe accu zijn geweest en niet bijvoorbeeld een tweedehandsje?
Daar hebben wij zo onze twijfels over…
Hoe dan ook, er is dus afgelopen zomer een nieuwe (dure) accu geplaatst en aangezien sindsdien het probleem zich niet meer heeft voorgedaan, durf ik toch wel voorzichtig te concluderen dat er geen sprake is van lekstroom, ook omdat de auto geregeld lang stilstaat en er veelal korte ritjes mee worden gereden.
Ik weet het, dat is ook niet bevordelijk, maar het geeft wel aan dat er geen sprake is van lekstroom, want ook in de wintermaanden is de motor nog steeds te starten, zonder hulpmiddelen van buitenaf.
Ook het voltage blijft voldoende, want er duiken ook geen spook foutmeldingen op.
Nu moet ik wel zeggen dat de laad-indicatie-status, ook wel ‘magic eye’ genoemd, op de accu aangeeft dat deze opgeladen mag worden.
Gezien de situatie van het lange stilstaan en korte ritjes begrijpelijk, dus ik denk dat het wel een goed idee is om ‘m binnenkort eens op te laden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2022, 18:12 0 x

De productie week en jaar staat toch op de accu(polen) vermeld? Wellicht verklaart dat iets. En wat voor accu was het?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2022, 18:29 0 x

Als de auto weinig wordt gebruikt en alleen voor korte ritten met de nodige stroomverbruikers (koplampen, achterruitverwarming, stoelverwarming, ...) en het wordt kouder, dan kun je erop wachten dat je een keer tevergeefs probeert te starten.

Elke 2 weken een flinke rit (half uur, 20..30 km) is goed voor je motor en voor je accu. En anders ontkom je niet aan af en toe de acculader aansluiten. Ook zonder lekstroom loopt de accuspannning terug: de comfort module is altijd wakker en de radio wil ook wat stroom om zijn instellingen niet te verliezen (en een digitale spanningsmeter in de aansteker gebruikt zomaar 50 mA is 1 Ah per dag)
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2022, 18:36 1 x

@HansJan
Nope, stond nergens vermeld.
Wel het merk en type, namelijk:
REQUAL 680 AMP 74 AH accu.
https://www.autopartscenter.be/shop/req ... terij-74ah

Via Jan kostte zo’n accu dan € 80,- meen ik mij te herinneren.
In mijn gele CS zit er ook een en die zou dan wel echt nieuw moeten zijn, maar ook die heeft nu met de kou soms na een paar dagen stilstaan al wat moeite om de startmotor rond te laten gaan.
Het lukt wel, maar het klinkt gewoon wat moeizaam. En dan te bedenken dat ik geregeld best wel wat (snelweg) kilometers maak.

Als ik de accupolen vergelijk met de accupolen van de goede nieuwe accu, dan verraad dat eigenlijk al genoeg. Dit ziet er best gebruikt uit, vind ik.
FF2A0708-D24F-4EEF-B361-18307E660070.jpeg
FF2A0708-D24F-4EEF-B361-18307E660070.jpeg (3.58 MiB) 874 keer bekeken

@Peter_Maathuis
Bedankt voor de tip en ik weet het, maar het is niet (meer) mijn auto…
Wat ik met mijn vorige bericht probeerde te zeggen is dat er gelukkig geen sprake is van lekstroom en er nu een echt deugdelijke accu is gemonteerd die ook onder slechte omstandigheden goed blijft presteren.
Die REQUAL accu was na een paar dagen al leeg, terwijl ik ‘m wel had opgeladen. Hetzij door een stuk te rijden of door de acculader.
Ik zal eens bekijken wat we kunnen doen. Voor de motor is het inderdaad ook wel goed als er af en toe een wat langer stuk mee wordt gereden, dus misschien dat mijn ouders of ik minimaal eens in de maand een stuk ermee gaan rijden.
Plaats reactie