WALNUT BLASTIN

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 jun 2021, 16:15 0 x

:rolleyes:

:flushed: WALNUT BLASTING / GRANULAAT :flushed: REINIGING

Ik lees hier veel over op het internet werkt dit echt en wie heeft hier ervaring mee?
Je inlaat word schoongemaakt.
Zou dit ook helpen bij het wegrijden en in houden.
Gasklep en egr zijn schoongemaakt inclusief pakking.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 jun 2021, 19:36 2 x

Enkel bij fsi motoren heeft dit functie bij een injectie in het Inlaatspruitstuk zal de brandstof de kleppen reinigen.
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 371
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 jun 2021, 09:36 1 x

Dit heb ik laten doen en conclusie: dit had ik veel eerder moeten laten doen!

De auto rijdt weer soepeler, trekt makkelijker op en lijkt wel stiller geworden.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

13 jun 2021, 10:28 0 x

Backfire, of roet wegens terugslag in de inlaat kan zware vervuiling opleveren bij elke auto.
Vooral bij heel veel File rijden en stadsverkeer komt dit vaak voor.

Elke auto, Benzine of Diesel kan dit overkomen.
Een auto met LMM, de Lucht Massa Meter heeft gloeispiraal, en vooral LPG voertuigen plofte dit kanaal wel eens hierdoor als deze te dicht op de motor geplaatst is.

Een LPG inbouw bedrijf heeft vele draden verlengt en die verplaatst om die reden.

Maar als je een klein beetje remmen reiniger in stationair draaiende motor spuit, dat loste de roet aanslag ook op, en zonder luchtfilter komt dat via je Katalysator en uitlaat er dan uit.
Na elk klein beetje rem reiniger zal toerental omhoog gaan en weer terug.
Wel moet je dit bij goed warme motor doen.

Maar nooit teveel, het kan fout gaan.....
Ik zie walnoot afval er op stoken niet zitten... een soort stralen met zachte doppen?
En voordeel van mijn manier is dat Gasklephuis en ERG klep + dunne kanaaltje ook beetje schoon worden.

Door dit niet in 1x maar over 5x te doen kan de motor zelf bij regelen en is aan de computer ook niet nodig.
Na 5 weken en 6x beetje inspuiten is je dure Action busje leeg en motor schoon met nihil kosten!

Met de ook bij Action te koop zijnde USB OTG kabel camera zie je hoe vuil dit is en kun je 60cm diep kijken als de motor uit staat.
Het nadeel van elke keer beetje minder vuil voel je niet echt gelijk verschil....
Maar je miste wel de hoge factuur voor reinigen en afregelen aan de computer die vele honderden Euro's koste....

Mijn Budget Methode die bij teveel spuiten brandgevaarlijk is !!!! zorgde bij beetje spuiten voor gasklep, inlaat kanaal en EGR schoon worden...

Alleen nooit in 1 dag proberen toe doen!

Dan zit je Katalysator vol of roetfilter en motor is ontregeld en zal heel beroerd gaan lopen.
Dan mag je naar garage aan de Computer of rij je enkele weken heel beroerd!

Net als jou vervuiling nu 15~21 jaren oude zooi is moet je ook zo traag reinigen!
En als ze roepen; Doe maar meer, hij loopt al iets beter, dan weigerde ik!
En als je geen 200.000Km maar 400.000 km hebt gereden?
Dan mag je dit geen 5 maar 10 weken lang herhalen!

En dan nog iets, mensen die maar erg weinig Km maken?
Die doe ik niet in 5 weken maar 5 maanden... want bij 5000 km of minder zoals enkele leden hier melden als je keek naar aankoop in 2013 en huidige stand?

Maar dure WALNUT? Nutteloos duur! Maar dat werkte ook wel....is bewezen.
En wat komt er in jou Katalysator?
Die is niet voor flinke lading gemalen doppen roetafval gemaakt die in de motor kwam
en verbrand moest worden!

En deze WALNUT(teloos?) behandeling komt niet in EGR deel volgens mijn!

:mrgreen: Spuitje van de Action, mijn huiswinkel met leuke verkoopsters! :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 jun 2021, 13:54 3 x

Halve waarheden🐿
Verdiep je eens in het Walnut- Blasting, er staat genoeg op you-tube.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 jun 2021, 15:07 0 x

Met @jaapje eens, neem eerst eens de moeite om je ergens in te verdiepen voordat je verwarring veroorzaakt zoals nu.
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 jun 2021, 16:59 1 x

Dit is de map sensor die zit op de inlaat als die al zo vies is hoe is de rest dan?

Vraag je zou je ook deze ingang kunnen gebruiken om remmen reiniger in te spuiten om schoon te maken...
Bijlagen
20210525_143522_compress83.jpg
20210525_143522_compress83.jpg (216.4 KiB) 1903 keer bekeken
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

13 jun 2021, 21:02 0 x

eekhoorntje schreef:
13 jun 2021, 10:28
Backfire, of roet wegens terugslag in de inlaat kan zware vervuiling opleveren bij elke auto.
Vooral bij heel veel File rijden en stadsverkeer komt dit vaak voor.

Elke auto, Benzine of Diesel kan dit overkomen.
Een auto met LMM, de Lucht Massa Meter heeft gloeispiraal, en vooral LPG voertuigen plofte dit kanaal wel eens hierdoor als deze te dicht op de motor geplaatst is.

Een LPG inbouw bedrijf heeft vele draden verlengt en die verplaatst om die reden.

Maar als je een klein beetje remmen reiniger in stationair draaiende motor spuit, dat loste de roet aanslag ook op, en zonder luchtfilter komt dat via je Katalysator en uitlaat er dan uit.
Na elk klein beetje rem reiniger zal toerental omhoog gaan en weer terug.
Wel moet je dit bij goed warme motor doen.

Maar nooit teveel, het kan fout gaan.....
Ik zie walnoot afval er op stoken niet zitten... een soort stralen met zachte doppen?
En voordeel van mijn manier is dat Gasklephuis en ERG klep + dunne kanaaltje ook beetje schoon worden.

Door dit niet in 1x maar over 5x te doen kan de motor zelf bij regelen en is aan de computer ook niet nodig.
Na 5 weken en 6x beetje inspuiten is je dure Action busje leeg en motor schoon met nihil kosten!

Met de ook bij Action te koop zijnde USB OTG kabel camera zie je hoe vuil dit is en kun je 60cm diep kijken als de motor uit staat.
Het nadeel van elke keer beetje minder vuil voel je niet echt gelijk verschil....
Maar je miste wel de hoge factuur voor reinigen en afregelen aan de computer die vele honderden Euro's koste....

Mijn Budget Methode die bij teveel spuiten brandgevaarlijk is !!!! zorgde bij beetje spuiten voor gasklep, inlaat kanaal en EGR schoon worden...

Alleen nooit in 1 dag proberen toe doen!

Dan zit je Katalysator vol of roetfilter en motor is ontregeld en zal heel beroerd gaan lopen.
Dan mag je naar garage aan de Computer of rij je enkele weken heel beroerd!

Net als jou vervuiling nu 15~21 jaren oude zooi is moet je ook zo traag reinigen!
En als ze roepen; Doe maar meer, hij loopt al iets beter, dan weigerde ik!
En als je geen 200.000Km maar 400.000 km hebt gereden?
Dan mag je dit geen 5 maar 10 weken lang herhalen!

En dan nog iets, mensen die maar erg weinig Km maken?
Die doe ik niet in 5 weken maar 5 maanden... want bij 5000 km of minder zoals enkele leden hier melden als je keek naar aankoop in 2013 en huidige stand?

Maar dure WALNUT? Nutteloos duur! Maar dat werkte ook wel....is bewezen.
En wat komt er in jou Katalysator?
Die is niet voor flinke lading gemalen doppen roetafval gemaakt die in de motor kwam
en verbrand moest worden!

En deze WALNUT(teloos?) behandeling komt niet in EGR deel volgens mijn!

:mrgreen: Spuitje van de Action, mijn huiswinkel met leuke verkoopsters! :mrgreen:

VInd het een beetje lang verhaal als je er niet in thuis bent ,en remmenreiniger reinigt vast zitten de kool aanslag pardon?
Zelfs speciale spuitbussen van forte of tuneup lukt dat niet goed

Het gebeurt dus altijd met walnut of met speciale korrels die later geneutraliseerd worden met een spuitbus mocht er toch wat achterblijven.

De kleppen en inlaat kanaal zien er dan weer als nieuw uit Foto's dienen altijd ter controle aan de importeur gestuurd te worden .bij een coulance handeling.

Dus nogmaals remmenreiniger bij een direct ingespoten benzine is een no go
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 jun 2021, 23:28 1 x

Deze heb ik met remmen reiniger schoongemaakt.
En daarna met mini borstel schoon gepoetst :mrgreen:
Bijlagen
20210602_113143_compress61.jpg
20210602_113143_compress61.jpg (322.29 KiB) 1850 keer bekeken
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 jun 2021, 00:59 1 x

jaapje schreef:
13 jun 2021, 13:54
Halve waarheden🐿
Verdiep je eens in het Walnut- Blasting, er staat genoeg op you-tube.
Ja er staat inderdaad een hoop op YouTube, ook de grootste onzin.

Walnut blasting heeft in bepaalde motoren zeker functie daar de inlaat vervuild raakt door olie en koolafzetting maar wil je dit echt voorkomen kan je beter alle milieu rotzooi eruit slopen en een catchcan gebruiken.

Normaal gesproken met de juiste olie en rijstijl zou vervuiling geen issue moeten zijn.

Mijn ervaring is dat het vaak opgefokte turbo motoren zijn welke teveel olie verdampen met als gevolg volgebaggerde inlaat.
Mijn 20vt met 260pk stond ook flink te dampen na een sportief stukje rijden.

Bij gewone injectie motoren is mijn advies bij elke lange rit even een stukje flink gassen ~5000 rpm als de motor op temperatuur is en daarna minimaal 5 minuten rustig uitrijden.
Plaats reactie