Klepstoters 1.6 fsi

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 jun 2021, 10:03 0 x

De Audi 80 Cabrio leek wel diesel....
Geheel droog....
Dan is deze €0,50 duurdere filter de oplossing.
Ook na vele winter maanden rust minder motor slijtage.

Of het ingebouwde zit, dubbel is geen probleem.
Zonder olie droog blok wel.

De terug gelopen olie is ook in de Tsi motoren met Hydraulische Ketting spanner en
na starten gelijk wegrijden een oorzaak van dure revisie....
Voor elke Auto zou ik dit gewoon adviseren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jun 2021, 19:50 1 x

Vandaag heb ik een oliefilter met terugloopklepje gemonteerd. Ik ben heel benieuwd of dit verschil gaat maken voor het rauwe geluid bij het starten.
Ik wacht een paar dagen voor ik een start ga doen.
Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2021, 14:20 0 x

Paulus schreef:
22 jun 2021, 19:50
Vandaag heb ik een oliefilter met terugloopklepje gemonteerd. Ik ben heel benieuwd of dit verschil gaat maken voor het rauwe geluid bij het starten.
Ik wacht een paar dagen voor ik een start ga doen.
Wordt vervolgd!
Is er al iets merkbaars te melden??
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 jun 2021, 14:55 1 x

Hoi Ed,
Ik heb nu een paar keer gereden en daarna de auto weggezet met een volledig warme motor. Vier van de zes koude starts was de motor mooi stil en twee keer was het geluid nog te horen. Echter, het geluid was korter te horen.
Mijn indruk is dat het teruglopen van de olie toch de oorzaak is, maar ik vraag mij af of de oliefilters met terugslagklep in staat zijn het 'probleem' helemaal op te lossen. Wellicht dat ze toch wat olie doorlaten. Ik kan mij voorstellen dat de fabrikant zo'n filter zo veilig mogelijk maakt, oftewel het klepje heel licht veerbelast heeft.
IMG_20210626_145243.jpg
IMG_20210626_145243.jpg (2.16 MiB) 1453 keer bekeken
Dit filter heb ik gebruikt.

Ik denk dat we meerdere 1.6 rijders nodig hebben die dit gaan proberen om tot een goede conclusie te komen.
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2021, 15:28 0 x

Hoi @Paulus ,
Bedankt voor het delen van jouwn ervaring met deze filter. Ik weet niet of het uitmaakt of je een 16 of 14 motor hebt, maar het zou mij al veel schelen ( ik heb een 1.4 BBY) als ik smorgens start niet het idee heb dat ik in een diesel ga rijden 😂.
Zou er nog kwaliteit in diverse prijs categorieën zitten?
Misschien kunnen hier ( of nieuw topic) meerdere mensen hun ervaringen delen.
Nogmaals , bedankt voor jouwn inbreng 👍🏽
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 jun 2021, 17:26 0 x

Eekhoorn had eerder in dit topic verschillende filters gemeld. Wellicht kan iemand die dit ook wil proberen een ander filter uit het lijstje kiezen.

Ik ben nog van plan om bij de dealer een filter te halen, of in ieder geval vragen of er een bepaald filter wordt voorgeschreven. Voor het geval de FSI motor echt een bepaald filter behoeft.

Wat mij bezighoudt is dat mijn FSI een lage tellerstand heeft. 103589 km. En toch het geluid heeft. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het door slijtage veroorzaakt zou worden. Ik blijf hopen dat het met een filter opgelost kan worden.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 jun 2021, 18:27 0 x

Ik ervaar nauwelijks kwaliteit verschillen van de met klepjes.

Geen Bölk of Ridex nemen, maar echt merk.
Alle zonder hoef ik niet meer, veel gerammel.

Zolang je geen budget huismerk kocht, het lijkt alsof er meerdere uit 2 fabriek komen....
maar zolang ik filters en doosjes niet naast elkaar heb, en zelf dan nog....
Het kan wisselen.

De duurste hoeft niet, en het zal nooit 100% oplossen, alleen na 1 nachtje slapen is het minder, vrijdag thuis komen en maandag weg, dan loopt het ook met klepje maar langzamer leeg.

Dat korter geluid maken heb ik ook ervaren.
5 tot 10 seconden stationair na de start is mijn advies.
dan pas rustig wegrijden.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jun 2021, 20:18 1 x

Sowieso moet je met dat soort delen geen risico nemen. Alle onderhoudsspulletjes altijd van MANN of KNECHT OID nemen die ook OEM leverancier zijn. Kost je letterlijk een paar euro meer, maar geeft je de originele kwaliteit.
Plaats reactie