concert radio antenne probleem

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2021, 21:50 1 x

In mijn recent aangeschafte zwarte 2001 audi A2 zat bij aankoop geen radio. Gelukkig had ik in mijn 'oude' A2 een concert radio uit een A4 ingebouwd (na aanpassen van de vorm van het front) Aangezien ik die radio kocht met code leek overzetten een fluitje.. Het overzetten en activeren middels de code was dan ook geen probleem. Helaas echter vrijwel geen FM ontvangst.
Aan de steuntjes die ik weg moest schroeven om de concert te plaatsen kan je zien dat er een niet-Audi radio ingebouwd is geweest. Op de voorruit aan de bijrijderszijde zit een zwart boxje met een draad geplakt. Ik vermoed een extra antenne. Achter de radio komt een dun coax kabeltje aan, en als je die in de antenne aansluiting van de radio plaatst heb je wel ontvangst. Appeltje eitje zou je zeggen, maar de ontvangst middels deze antenne is minder goed als wat ik gewend ben. Radio 2, moeilijk te ontvangen in Amsterdam ging in mijn vorige A2 met dezelfde radio perfect maar is met deze antenne matig.
Ik wil dus graag terug naar het gebruiken van de orginele Audi oplossing. Ik heb me in het verleden aardig ingelezen op dit forum over de radio en weet dat in de A2 de antenne in de achterruit zit en het signaal middels een actieve antenneversterker naar de radio gaat. Daarom heb je bij plaatsen van een niet-Audi radio ook matige ontvangst omdat de antenneversterker dan niet werkt. Wel gek dat ik met een Audi concert radio nu een nog slechtere ontvangst krijg dan met een niet-Audi radio.
Weet iemand hier hoe ik kan controleren waarom het antennesignaal van de achterruit-antenne niet aankomt bij de radio. Waar vind ik de antenneversterker? Hoe kan ik meten of die stroom krijgt (wat als ik het goed gelezen heb via de coaxkabel gebeurt)? Waar (en waarom) kan iemand het signaal onderbroken hebben. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen. Ik heb overigens een multimeter en redelijk verstand van stroom en elektronica (maar niet van de schakelingen binnen een A2).
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2021, 22:46 0 x

De antenne-versterkers zitten aan weerszijden van de achterruit onder de bekleding (bovenste helft) van de achterklep. Of die voedingspanning krijgen en of ze werken is lastig vast te stellen. De antennekabel die naar de achterklep loopt, kan onderweg ergens zijn beschadigd...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 mei 2021, 23:30 0 x

Is de A2, cfm de PR -code, uberhaupt geleverd met een (voorbereiding voor een) originele radio?

Dst bepaalt welke type antenne je zou moeten hebben en waar je dus kan zoeken naar onvolkomenheden. Diversity antenna bijvoorbeeld. Zoals @petermaathuis al aan gaf zitten de versterkers in de achterklep. Feit dat er plakantenne ( niet zijnde voor dab(+) toepassing) op de vooruit zit doet me vermoeden dat er mogelijk geen voorbereiding is? Of zitten er wel originele kabelbomen achter de radio?

Mvg
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 mei 2021, 23:36 0 x

Ja hoor, kabels met connectoren zijn voorzien, er zit een versterker in de voetenruimte van de bijrijder er die werkt ook
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mei 2021, 00:49 0 x

Met mijn vorige A2 van 2001 (nu van mijn ouders) exact dezelfde situatie en verhaal.
Ook slechte ontvangst met Radio 2 en zo.
Bij mijn A2 zat er wel een antenneversterker in de achterklep en vermoedelijk is deze nog oké, maar wat ook wel eens gebeurd, is dat er door het vele openen en sluiten van de achterklep er een draadbreuk ontstaat in de antennekabel.
Ik heb dat heel simpel getest door aan de rubber huls te wrikken waar de antennekabel doorheen loopt de achterklep in. Uiteraard met radio aan.
Door dit te doen hoorde ik de ontvangst veranderen van sterk naar zwak.
Je zou op die manier dus kunnen concluderen dat er een draadbreuk in de kabel zit.
Ik kan dat zelf niet oplossen, maar dit bedrijf wel, voor € 75,- inclusief btw plaatsen zij een nieuw stukje kabel.
https://jmcarhifi.nl/
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 mei 2021, 07:50 0 x

Als de vorige eigenaar een DAB+ radio monteerde?
Dan zit daar een blokje,
Voor ook FM moet je deze tussen de gewone antenne kabel zetten.

Maar ik heb nu ook een omgebouwde radio met nog alleen DAB+ en de originele kabel los liggen.
Is er geen dikkere kabel voor de antenne?

Een DAB+ kabel is vaak veel dunner dan de originele.

Wel weet ik dat enkele een FM plak antenne monteerde, maar of dat werkte hangt van de voorruit af.
Bij mijn Iveco Daily werkte dat zeer slecht, op achterkant cabine raam perfect.
Daarom is vermoedelijk ook achterraam gekozen,
minder storingen motor en ander soort glas, niet gelaagde.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2021, 11:04 1 x

Vandaag de behuizing van de originele antennestekker er af geprutst. Als je de stekker zonder behuizing in de radio steekt is de ontvangst een stuk beter als met (maar nog niet goed genoeg). Zonder behuizing maakt de massa (buitenkant van de coaxkabel) geen contact met de radio. Zodra je met een schroevendraaier o.i.d. de massaverbinding weer tot stand brengt is het signaal weg. Het ligt niet aan de antenneversterkers op de achterklep. Als je daar de stekkertjes uittrekt verandert er niets. Bij de achteraf aangebrachte raam-antenne gebeurt hetzelfde: alleen de binnenkabel aansluiten geeft redelijk signaal, zodra de massa erbij wordt aangesloten doet de radio niets meer Er is dus blijkbaar iets met de massa. Wie weet wat ??
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 okt 2021, 19:20
Locatie: Hulst
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2021, 11:25 0 x

Zoals jullie wellicht weten hebben wij eerder toevallig ons A-tweedje gekocht.
Hier zit een Pioneer in, maar ook met zeer matige ontvangst. Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om een antenneversterker rechtstreeks op de radio aan te sluiten is? Ook ik kan de bestaande versterkers namelijk niet controleren of deze werken.

Of zijn er betere opties?
Bij toeval bij een Audi A2 uit 2002 terecht gekomen.... :mrgreen:
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Plaats reactie