correcte kilomterstand instellen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mei 2021, 17:11 0 x

Beste lezers,
Ik heb onlangs een blauwe 1.6 FSI overgenomen. 2 manco's :
Koppelingspedaal trilt erg en zit ook nogal bovenin (ontkoppelt direct na intrappen), dus ik denk een versleten koppeling/druklager etc. Niet moeilijk om te laten vervangen bij een A2 specialist.

Wat vervelender is : het oude instrumentenpaneel had een DEF melding, daarom heeft de verkoper er een vervangend instrumentenpaneel, vervangende ECU, en vervangende sleutel bij geleverd, uit het correcte bouwjaar. Werkt op zich prima, immo, AB, tellers, ed werkt goed.
Maar de kilomterstand van het vervangende instrumentenpaneel staat 8000 km lager dan het origineel. Ivm de NAP wil ik dat graag corrigeren, APK is over 6 maanden, en ik rij geen 8000km in 6 maanden. Met VCDS of VagCanPro krijg ik dat niet voor elkaar.

Uiteraard is de vin code ook incorrect, maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Is er iemand die weet hoe je een kilometerteller moet aanpassen en daar zelf ook ervaring mee heeft, of een adres van een bedrijf die dat kan doen voor een schappelijk bedrag ?

De oude teller en de oude ecu heb ik nog. De oude teller heb ik laten checken bij KMS in Apeldoorn, die kwam tot de conclusie dat het intrumentenpaneel goed is, heb ik ook foto's van. Dus ik heb met dat resultaat de originele ecu en originele instrumentenpaneel er weer in gezet, maar toch weer de DEF melding. Dus wellicht zit de storing in de ecu.

De eenvoudigste oplossing lijkt mij om de teller van het vervangende instrumentenpaneel op de juiste waarde te zetten. En omhoog zetten zal denk ik minder een probleem zijn dan terugdraaien.

Er zijn wellicht moeilijkere oplossingen, zoals bv de ecu te kopieren, maar de vraag is of dat dan ook het issue oplost, en je daarna niet met 2 defecte setjes zit.
Ik dacht ook nog aan een ouderwetse oplossing : via de speed sensor in de versnellingsbak met een functiegenerator er pulsen op zetten, zodat je fictief met 200km/h dagenlang de tellerstand vooruit kan brengen. Maar volgens mij heeft de 1.6FSI geen sensor in de bak, en wordt het snelheidsignaal van de wielsensoren gemeten, ik weet niet welk wiel.

Voordat ik de auto naar een garage kan brengen, en ook voor de volgende APK, moet dit zijn opgelost, omdat anders een onlogische waarde in het NAP systeem wordt ingevoerd, en ik mijn correcte NAP status verlies. Dus elke hulp is welkom.

Vriendelijke groet
Theo
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mei 2021, 23:05 2 x

Hi,

Ik zou je adviseren om naar MT Automotive te gaan in Wijk bij Duurstede. Morris is een wizard wat electronica aangaat en zal je ook zeker kunnen helpen. Hij adverteert op marktplaats, en is veelal beter per bericht/ whatsapp te bereiken dan telefonisch.
.succesđź‘Ť
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2021, 00:03 1 x

Morris whatsapp = 0640047916
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2021, 12:00 1 x

Makkelijkste advies is om gewoon die 8000km te rijden in de komende zes maanden.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 mei 2021, 12:49 0 x

8000 km = 400 liter benzine €600,-!

Ik heb nog kleine wieltjes, winter banden op stalen velgen 175/60/5 maar dat leverde maar 5% op.

Denk toch aan vooruit laten zetten.
Via VCDS moet dat kunnen en wacht even op ervaring terug draaiers hier!

Wel leuke aankoop en de trilling, denk druklager defect of de vingers van drukgroep.
Vaak is er alleen een plaat vervangen en de rest was (toen nog wel) goed.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2021, 13:32 1 x

Met VCDS kun je de km-stand niet veranderen. Je moet met andere software in het instrumentenpaneel de juiste bytes aanpassen.

Wat je wel kunt doen, is het instrumentenpaneel uitbouwen en op de "Tachoeingang" (blauw 28, met massa op blauw 7 en 9 en +12V op blauw 1) een blokgolf zetten (0-5 Volt, 50% duty cycle, 100 Hz = 100 km/u) - uiteraard kun je zo alleen de km-stand verhogen...
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 mei 2021, 13:42 1 x

Kijk dat is nog eens een handige tip, ga ik proberen.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2021, 13:47 1 x

En zo ziet dat eruit...
VIDEO0107.mp4
(1.76 MiB) 146 keer gedownload
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 mei 2021, 15:16 1 x

Nu nog een connector zien te vinden van een sloop of alie, zou het beste zijn, als dat niet snel lukt met een paar steek kabeltjes van het breadboard.
Het kan tot 240km/h om 8000km te corrigeren moet het 33 uur aan staan, dat is te overzien, wel op tijd uitzetten....
Ik maak ook wel even een foto als het zover is, maar ik ben blij dat ik een degelijke oplossing heb, waarbij ik niet de eprom hoef te (laten) hacken, met alle risico's van dien.
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mei 2021, 19:14 1 x

Peter_Maathuis schreef: ↑
17 mei 2021, 13:32
Met VCDS kun je de km-stand niet veranderen. Je moet met andere software in het instrumentenpaneel de juiste bytes aanpassen.

Wat je wel kunt doen, is het instrumentenpaneel uitbouwen en op de "Tachoeingang" (blauw 28, met massa op blauw 7 en 9 en +12V op blauw 1) een blokgolf zetten (0-5 Volt, 50% duty cycle, 100 Hz = 100 km/u) - uiteraard kun je zo alleen de km-stand verhogen...
Wat zal er gebeuren als hij voorbij de 999.999 gaat? Gaat dan de teller in het dashboard weer naar 0? En heb je dan met uitlezen VCDS wel een miljoen+ ?
Ik vraag het voor een vriend. :innocent:
Plaats reactie