Bedrijfstemperatuur fsi

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Pyro_loe
Audi A2 clublid
Berichten: 384
Lid geworden op: 12 mei 2009, 22:57
Locatie: Bodegraven-Reeuwijk
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mei 2021, 10:59 2 x

Op het Duitse forum is veel geschreven over de remap van de FSI.
Vooral om een einde te maken aan de foutmelding rondom de kleppen bij het “schichtladungsbetreib” (ik weet ff niet wat daar goed Nederlands voor is)
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... si-tuning/

De Proboost 1.6FSI remap V1 omvat:
- nokkenasafstelling
- EGR uit
- Nox Kat-diagnose en sensordiagnose uitgeschakeld
- Koelwatertemperatuurregeling 95 ° in plaats van 105 °
- Laadbewegingskleppen permanent open en diagnose uitgeschakeld
- Uitschakeling van gestratificeerde laadmodus (alleen homogene laadmodus)

(En in het Duits :) )
- Nockenwellentuning (Nockenwellenkennfeld auf deaktivierte Saugrohrklappen anpassen ( Maximale Füllung )).
- AGR off
- Nox Kat Diagnose & Sensor Diagnose aus
- Kühlwassertemperatursteuerung 95° statt 105° (Thermostat regelt nun im Bereich 90° mit Tendenz zur Abkühlung bei Vollast-Fahrten)
- Ladungsbewegungsklappen dauerhaft offen & Diagnose aus
- Abschaltung des Schichtladungsbetriebs (Steuergerät fährt nun im Teillast immer homogen mit Lambda = 1.0)

Wat ik er het meeste van merk is dat ik het “even inhouden” bij 3000 toeren verdwenen is, dat merkte je vooral bij invoegen op de snelweg. Op het brandstofverbruik merk ik het niet, maar daar let ik ook niet echt op (ik probeer er niet de laatste km/druppel uit te halen). En ik hoop nooit meer dat het “saugrohr-unterteil” gedemonteerd hoeft te worden om de de kleppen te herstellen. (2x gedaan).
Ook het gedoe met fouten door de NOX-sonde vervalt. Auto voldoet nog steeds aan de APK uitstooteisen.

Oh ja, verlaging van de bedrijfstemperatuur is ook wel een dingetje, de 110 graden werktemperatuur van de FSI is wel mooi maar de hitte heeft wel zijn uitwerkingen op alle kunststof delen (mijn death-pipe is ook al een keer kapot gegaan). Nu blijft de maximale temperatuur zo’n 95-97 graden.
De meter in het display staat strak op 90 graden. Ik heb de Color-Fis er ook in zitten en daarin is mooi te zien dat de temperatuur oploopt tot zo’n 96 graden, de koeling dan in werking treedt, temperatuur loopt terug naar 86 enz.
(Daarvoor zag ik het oplopen tot 110 en weer terug)

Ik heb een ECU naar ProBoost gestuurd, deze is geremapped en de startbeveiliging is verwijderd zodat ze in een willekeurige A2 geplaatst kan worden en dat deze toch start. Deze in mijn A2 gezet en mijn eigen ECU naar ProBoost gestuurd om te remappen, waarbij de startbeveiliging er natuurlijk wel op blijft. Bij terugkomst ze weer uitgewisseld. A2 loopt als een zonnetje en blijft nog lange tijd.
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mei 2021, 16:09 0 x

Bedankt voor de link. Wel 300 euro, veel geld om de fabrieksinstellingen te wijzigen.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mei 2021, 17:04 1 x

Kan altijd uit, die klepjes in het inlaat traject demonteren en schoonmaken is al duurder.
En je krijgt een motor met meer trekkracht over het hele toerengebied er gratis bij.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mei 2021, 17:20 0 x

jaapje schreef:
16 mei 2021, 00:05
Maar @Paulus laat je niet gek maken door alle verhalen die er over de FSI zijn geschreven, gewoon lekker rijden en genieten, vooral bij de huidige 100km/h kan dat lekker zuinig .
Ik zou je wel aanraden om even de technische staat van de motor door luukske ( A2 dokter) te laten kontroleren .

Voor het geval dat je toch meer wil lezen: viewtopic.php?t=8100
Ik laat mij zeker niet gek maken Jaap!
Maar interessant is het zeker. Hoewel mijn fsi ervaring nog heel pril is, overweeg ik zeker om de ECU te laten herprogrammeren.
Het klinkt goed en het feit dat het van de Duitsers komt geeft mij wel vertrouwen.
Het zou mij ook niet verbazen als de investering zich terugverdiend.
En daarbij meer koppel 😀 is altijd lekker en ook nog wat pk's erbij.

Zijn er ervaringsdeskundigen die iets kunnen zeggen over het brandstofverbruik met de nieuwe programmering?

Ik ben daar benieuwd naar; niet zozeer om het verbruik zelf maar meer omdat het iets zegt over de kwaliteit van de vernieuwde programmering.
Meer vermogen is niet een kwestie van meer brandstof er door pompen 😂
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

16 mei 2021, 22:09 0 x

@Pyro_loe dank voor je bijdrage!
Ik volg deze draad met veel belangstelling.
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 mei 2021, 13:24 0 x

@@Paulus

Max 110 Pk bij 5800 toeren?
Ik vind koppel bij de helft om minder veel belangrijker,
zelfs bij 105 Pk en meer koppen zou ik dit nog doen.

Tot 130 Km/h haal je maar 55 Pk eruit bij die snelheid.
Koppel is meer waard dan Pk dus doe geen wedstrijd met een Diesel!

En als je na vele jaren geen €600,- mag betalen voor herstel en in de leenauto van onze
A2 Dokter hoeft te gebruiken?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie