Afstellen versnellingsbakkabels

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
pacman
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jun 2015, 14:07
Locatie: Dongeradeel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 apr 2021, 20:19 0 x

Hallo A2 rijders,
Toen wij deze A2 kochten heeft onze monteur de versnelling al vrij snel 'afgesteld'.
Met een 'pen en schroevendraaier' had hij dat zomaar voor elkaar en onze A2 schakelde beter.... behalve de 3e versnelling na, want terug naar deze is nog steeds een probleem.

Maar sinds een paar dagen krijg ik hem terug geschakeld niet in de 2 e versnelling.
Nou... het lukt me, door hem schijnbaar in zijn 1 te zetten en dan druk ik hem vaak wel in zijn 2.

Maar, nu komt de vraag, waar kan ik de link vinden van een U-Tube filmpje hoe je dat doet. Ik bedoel de 'versnellings-kabels' goed af te stellen.... De monteur die we toen hadden, heeft inmiddels een andere baan.

In afwachting,

pacman
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 08:40 0 x

pacman schreef:
02 apr 2021, 20:19
Hallo A2 rijders,
Toen wij deze A2 kochten heeft onze monteur de versnelling al vrij snel 'afgesteld'.
Met een 'pen en schroevendraaier' had hij dat zomaar voor elkaar en onze A2 schakelde beter.... behalve de 3e versnelling na, want terug naar deze is nog steeds een probleem.

Maar sinds een paar dagen krijg ik hem terug geschakeld niet in de 2 e versnelling.
Nou... het lukt me, door hem schijnbaar in zijn 1 te zetten en dan druk ik hem vaak wel in zijn 2.

Maar, nu komt de vraag, waar kan ik de link vinden van een U-Tube filmpje hoe je dat doet. Ik bedoel de 'versnellings-kabels' goed af te stellen.... De monteur die we toen hadden, heeft inmiddels een andere baan.

In afwachting,

pacman
Filmpje is niet specifiek voor de A2, maar de werkwijze is hetzelfde: https://youtu.be/eeOoDJuhSx8
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 apr 2021, 11:21 0 x

pacman schreef:
02 apr 2021, 20:19
Hallo A2 rijders,
Toen wij deze A2 kochten heeft onze monteur de versnelling al vrij snel 'afgesteld'.
Met een 'pen en schroevendraaier' had hij dat zomaar voor elkaar en onze A2 schakelde beter.... behalve de 3e versnelling na, want terug naar deze is nog steeds een probleem.

Maar sinds een paar dagen krijg ik hem terug geschakeld niet in de 2 e versnelling.
Nou... het lukt me, door hem schijnbaar in zijn 1 te zetten en dan druk ik hem vaak wel in zijn 2.

Maar, nu komt de vraag, waar kan ik de link vinden van een U-Tube filmpje hoe je dat doet. Ik bedoel de 'versnellings-kabels' goed af te stellen.... De monteur die we toen hadden, heeft inmiddels een andere baan.

In afwachting,

pacman
In 2015 vroegen wij je profiel aan te vullen, Bouwjaar en AUA motor en nu ook Woonplaats....
Dan kunnen we adviseren naar welke garage of handig forum lid we jou kunnen sturen voor kabels bij stellen of meer...

Nu 6 jaren later zal er wel eens iets meer onderhoud kunnen aankomen, maar een andere kopen is nog duurdere oplossing.
You Tube films kijk ik ook wel eens maar vaak ontbreekt daar een deel verhaal.
Even draaien en het word slechter, helaas ervaring mee!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 13:43 0 x

Afstellen is zelf prima te doen, je hebt alleen wel een passende blokkeerpin nodig. Ik vond de volgende instructies wel handig: https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... mechanism/
eekhoorntje schreef:
03 apr 2021, 11:21
Dan kunnen we adviseren naar welke garage of handig forum lid we jou kunnen sturen voor kabels bij stellen of meer...
@pacman Opzich zou een motortype in je profiel invullen wel handig zijn (want nu weten we niet welke versnellingsbak je hebt.

@eekhoorntje de bedoeling van dit forum is om elkaar verder te helpen, en TS heeft een technische vraag. De suggestie om gelijk naar een garage te gaan helpt hem niet echt verder....
Gebruikersavatar
pacman
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jun 2015, 14:07
Locatie: Dongeradeel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 14:50 0 x

Spinazie schreef:
03 apr 2021, 13:43
Afstellen is zelf prima te doen, je hebt alleen wel een passende blokkeerpin nodig. Ik vond de volgende instructies wel handig: https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... mechanism/
eekhoorntje schreef:
03 apr 2021, 11:21
Dan kunnen we adviseren naar welke garage of handig forum lid we jou kunnen sturen voor kabels bij stellen of meer...
@pacman Opzich zou een motortype in je profiel invullen wel handig zijn (want nu weten we niet welke versnellingsbak je hebt.

@eekhoorntje de bedoeling van dit forum is om elkaar verder te helpen, en TS heeft een technische vraag. De suggestie om gelijk naar een garage te gaan helpt hem niet echt verder....
Hallo allen,
Eerst bedankt voor jullie reacties en tips!! :thumbmin:
Omdat ik hem gisteren met trucje wél in de 2e versnelling kreeg... wilden we er vanmiddag toch effe op uit, maar.... Echter we waren onze woonplaats nog niet en stonden al midden op een kruising, omdat.... Ik hem zelfs niet meteen in de 3e of 4e versnelling kreeg....
M'n vrouw zei: Zó kunnen we niet verder!!
Dus A2 bij onze 'nieuwe garage' achtergelaten en ik heb hun zopas filmpjes (jullie tips) gestuurd... Ik zou het inderdaad zelf wel kunnen, maar ik 'durf dat (alleen) niet...'.

Toen we terug liepen naar huis zag mijn vrouw bij een andere garage een 'Audi A4' te koop staan.... Ik zei: Wé lopen maar door, want het merk Audi..... pfffff

Jullie willen (nog) meer info van mij....
Daar mee ben ik voorzichtig, je weet het maar nooit, maar effe wachten...
Audi A2, 55 KW, 1390 cm3, B, 2002

Paasdagen maar thuis blijven, want zó er mee door rijden lijkt ons écht niet verstandig!


Wel wensen we jullie fijne paasdagen toe,

Pacman
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 apr 2021, 15:56 0 x

Naast Waalwijk, Haarlem, Heerhugowaard, Dieverbrug en nog enkele... zijn er naast garage's soms handige forum leden die ervaring hebben in kabeltje af te stellen, of als slechter geworden te vervangen!

Zelf doe ik wel eens wat, maar nu eerst naar Groningen naar Kavel kijken.
Meer parkeerruimte en gelijk een garage erbij zetten.

Maar ik weet dat als je woonplaats vermelde en of het een AUA (vermoeden) of toch eerste BBY is weet ik niet zeker.

Nu Paas weekend dus Dinsdag werken ze weer, en ook geen onderdelen leverbaar.
In ruil voor woonplaats en type kunnen we beter helpen.

Ga dit weekend van Hoorn 192km enkele reis naar net geen Duitsland... dus zou als het op route is even kunnen bij stellen maar moet wel vooraf weten.
Zelf denk ik aan slechte kabels , uitgerekte en dat er nieuwe op moeten maar afstellen eerst proberen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 apr 2021, 16:05 0 x

pacman schreef:
03 apr 2021, 14:50
.....
Dus A2 bij onze 'nieuwe garage' achtergelaten en ik heb hun zopas filmpjes (jullie tips) gestuurd... Ik zou het inderdaad zelf wel kunnen, maar ik 'durf dat (alleen) niet...'.
......

Paasdagen maar thuis blijven, want zó er mee door rijden lijkt ons écht niet verstandig!


Wel wensen we jullie fijne paasdagen toe,

Pacman
De garage zal hier wel raad mee meten, ook fijne Paasdagen gewenst ...
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 apr 2021, 09:47 1 x

Elke garage die zich met VAG bezighoudt moet weten hoe je dit afstelt. Het enige waar ikzelf telkens tegenaanloop is dat de stoel eruit moet om de middenconsole te kunnen verwijderen.
Over tijd heb ik wel mijn favoriete tools gevonden en is het binnen een no time klaar. Een 4,8mm HSS boortje voor popnagels past precies. Met een uur of anderhalf heb je alles eruit en erin. Maar liever rijd ik een paar keer proef om zeker te weten dat het goed zit.
Gebruikersavatar
pacman
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jun 2015, 14:07
Locatie: Dongeradeel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 apr 2021, 10:00 1 x

Caspeer schreef:
04 apr 2021, 09:47
Elke garage die zich met VAG bezighoudt moet weten hoe je dit afstelt. Het enige waar ikzelf telkens tegenaanloop is dat de stoel eruit moet om de middenconsole te kunnen verwijderen.
Over tijd heb ik wel mijn favoriete tools gevonden en is het binnen een no time klaar. Een 4,8mm HSS boortje voor popnagels past precies. Met een uur of anderhalf heb je alles eruit en erin. Maar liever rijd ik een paar keer proef om zeker te weten dat het goed zit.
Oke!
We wachten het eerst maar effe afwachten, het is trouwens geen weer om er op uit te gaan.
Zopas nog buiten geweest, het is zeer fris...
We moeten ons dit Pasen maar op een andere manier vermaken, geen ritje in de A2. :)

Groet,

pacman
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 apr 2021, 13:22 1 x

Caspeer schreef:
04 apr 2021, 09:47
Elke garage die zich met VAG bezighoudt moet weten hoe je dit afstelt. Het enige waar ikzelf telkens tegenaanloop is dat de stoel eruit moet om de middenconsole te kunnen verwijderen.
Over tijd heb ik wel mijn favoriete tools gevonden en is het binnen een no time klaar. Een 4,8mm HSS boortje voor popnagels past precies. Met een uur of anderhalf heb je alles eruit en erin. Maar liever rijd ik een paar keer proef om zeker te weten dat het goed zit.
Volgens de instructie-PDF in dit topic zou je voor het blokkeren van de versnellingsbakpook alleen de pookhoes los hoeven te halen.
Waarom zou de hele middenconsole moeten worden verwijderd?
(Het valt me wel op dat de middenconsole op het plaatje van het blokkeren van de pook ineens heel anders uitziet ...)
Plaats reactie