Check engine light.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2021, 17:18 0 x

Ticcie schreef:
17 mar 2021, 16:58
Ik heb m van bovenaf gedemonteerd. T is niet heel moeilijk verder, alleen de ruimte is wat beperkt. Wd40 was bij mij niet nodig.
Mag ik vragen hoe lang jouwe het had volgehouden, de mijne staat nu op 167k dus verder een prima staat, en geef de strenge vorst er de schuld van daar de lambda een veel groter verschil moet warm stoken.

Weet wel zeker dat mijn motorblok zelf -10 is geweest vroeg in de ochtend.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2021, 19:52 2 x

Ik kocht m met dit probleempje, dus ik weet niet precies hoe en wat. Maar op dat moment had ie 280dkm gelopen, dus alle respect als t nog de originele was :)
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 mar 2021, 20:33 2 x

Zou nog even het dagboek aanvullen, vandaag lambda vervangen.
Niks gemeten gewoon direct de nieuwe erin gezet en werken.
Nieuwe is inderdaad identiek als origineel.

Werkwijze,
Hitteschild verwijderd en een aluminium blok aan de radiator shroud toen met lambda dop verwijderd nieuwe ingedraaid en weer terug gebouwd.

Nu met de nieuwe lambda klinkt de motor veel rustiger bij een koude start klonk erg rauw bij koude start waarvan ik dacht dat dat de bekende kantelende zuigers waren dit lijkt nu ook verdwenen.
Verder pakt hij koud beter het gas op en het toerental en het motortje loopt veel soepeler gedans op de toerenteller naald wat al eigenlijk binnen mijn kritische blik prima was is eigenlijk verbeterd naar het punt dat het blok wel nieuw lijkt.

Verbruik zal ik na het weekend meten daar ik als test een route van een kleine 400 kilometer uitgestippeld heb als test.

Bedankt voor alle adviezen ;)
Bijlagen
20210318_140801.jpg
20210318_140801.jpg (2.71 MiB) 1387 keer bekeken
20210318_140755.jpg
20210318_140755.jpg (3.42 MiB) 1387 keer bekeken
20210318_135133.jpg
20210318_135133.jpg (3.76 MiB) 1387 keer bekeken
20210318_132152.jpg
20210318_132152.jpg (2.61 MiB) 1387 keer bekeken
20210318_132131.jpg
20210318_132131.jpg (3.71 MiB) 1387 keer bekeken
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 mar 2021, 23:21 2 x

Mooi werk, goed resultaat :heart:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 mar 2021, 10:31 0 x

Op 1 na laatste foto.....
De 704 stekker komt dicht bij Hitte schild... niet leuk voor draadje dus wel vast zetten....
Of ontbreekt die foto.

Ik heb al eens een draad moeten herstellen... bij nieuwe door VW dealer geplaatste die binnen 3 weken stuk was....

Die hing dus gewoon los!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mar 2021, 11:36 1 x

Eerste foto is waar die af is stekker zit weer netjes in die u beugel zoals het vanuit de fabriek ook zat denk dat deze het wel een tijdje volhoudt.

En deze draadjes zijn volgens mij siliconen dus die kunnen wel hoge temperatuur aan zolang er maar geen contant is tussen spruitstuk en kabeltjes.
Plaats reactie