Motor stuurbekrachtiging bromt [OPGELOST: stelmotor koplamp defect]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lebens
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2021, 14:26
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2021, 08:46 0 x

Hallo, 

Sinds enkele maanden ben ik trotse bezitter van een A2 1.4 uit 2001.Hij rijdt super, en ben dan ook meer dan tevreden. 
Echter, er is een gek mankement ontstaan na enkele weken. Zodra ik de verlichting aanzet gaat de motor van de stuurbekrachtiging brommen. Bij de stadsverlichting is dit overigens niet het geval. 

Is iemand hier mee bekend? De motor van de stuurbekrachtiging is door de verkopende garagehouder recent vervangen (er was dus al een probleem mee). Maar dat heeft de kern van het probleem niet opgelost blijkbaar. 

Hoor het graag,

Dank alvast!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 feb 2021, 08:58 0 x

Het eerste wat bij mij opkomt is een slechte massa verbinding van het dimlicht.
Je kan het even testen door de stekker van de koplamp los te maken. . ( waarschijnlijk de linkerkoplamp))Stopt het brommen niet dan krijgt de stuurmotor ergens anders een stroompje toegevoerd en moet je nog wat verder zoeken.
Het overzicht van de massapunten heb ik niet direct bijdehand maar is met de zoekfunctie wel te vinden op het forum.
Succes!
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2021, 09:21 0 x

Blijkbaar is het bij het vervangen van de motor van de stuurbekrachtiging iets niet goed gegaan ...

Ik zou er even mee teruggaan naar de verkopende garagehouder, zeker omdat er pas nog aan is gesleuteld.
De grootste kans op een storing is na onderhoud/reparatie ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 feb 2021, 10:34 0 x

Vervangen? Nieuwe of sloper?

En zonder woonplaats is het lastig je naar een ervaren sleutelaar te sturen.

Het mag maar zonder woonplaats krijg je vaak adviezen van kom maar langs op 200 km of meer afstand!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Lebens
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2021, 14:26
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2021, 11:41 2 x

Dank voor alle reacties. Ga later vandaag testen of probleem ook aanhoudt zodra ik de stekker van de linker koplam eruit haal. ben benieuwd!
Het inderdaad een gebruikte pomp die erin is gezet. Helaas zit de betreffende garagehoude aan de andere kant van het land. Dus daar langs rijden is lastig.
Kennen jullie toevallig een ervaren A2 sleutelaar in de buurt van Leiden?


De locatie van de massapunten heb ik reeds gevonden :thumbmin: : https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Massepunkte
Ron47
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Locatie: Sliedrecht
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

24 feb 2021, 17:36 0 x

Ik denk dat het een slecht massa punt van de koplamp niet kan zijn, tenzij de massa van de stuurpimpmotor ook op hetzelfde massa punt uitkomt.
Is het niet de boord spanning die te laag is omdat de accu al vanaf het begin van de auto stamt ? Dat veroorzaakt ook vaak in combinatie met het inschakelen van fikse stroomgebruikers het uitvallen van de pomp. Als je opnieuw start zonder koplampen en achterruitverwarming etc. blijft de pomp wel lopen. Ook sturen met lage accuspanning bij stationair lopende motor is vaak al genoeg om de pomp te doen stoppen.
Een te lage accuspanning veroorzaakt heel vaak rare problemen
Gebruikersavatar
Lebens
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2021, 14:26
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2021, 19:07 4 x

Het probleem is gevonden! Het bleek uiteindelijk helemaal niet de motor van de stuurbekrachtiging te zijn maar de koplampstelmotor. Tijdelijk losgekoppeld en reeds een nieuwe besteld.

https://drive.google.com/file/d/1yumk1t ... sp=sharing

Zal volgende keer eerst zelf de motorkap openen en op onderzoek gaan voordat ik iets op het forum plaatst :)

Iedereen nog een fijne avond gewenst.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 feb 2021, 20:07 0 x

👍bedankt voor de terugkoppeling!
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 feb 2021, 09:30 0 x

Ook van zulke verhalen kunnen we leren 👍
Marti
Audi A2 clublid
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 sep 2019, 13:14
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 feb 2021, 21:34 0 x

Een defecte stelmotor van de koplamp komt vaker voor, weet ik uit ervaring :unamused:
Plaats reactie