Thermostaat vervangen 1.6 fsi

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mx-man
Berichten: 408
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
Locatie: Westland
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

15 feb 2021, 14:48 0 x

Ik heb nu een aantal A2 bekeken 1 van deze A2's had een defecte thermostaat (1.6 fsi). Deze kan ik zelf vervangen alleen zag ik op winparts dat er een los element aangeboden word van 5 euro en een elektrisch? Exemplaar van €200.

Wat word er schakeld of gemeten? En kom ik weg met alleen een element vervangen of is het huis ook vaak defect?
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2018, 20:52
Locatie: Assen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 feb 2021, 21:20 1 x

Defect ? Bedoel je misschien dat wijzer bereikt niet de 90 graden . Bij mij was alleen een kwestie van element vervangen.
Op vullen met vloeistof gaat in een bijzondere wijze. Volgens het boekje er is geen ontluchting mogelijkheid.
Je moet het system systeem onder vacuum zetten., dan de koelvloeistof daarin laten.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 feb 2021, 09:43 1 x

Er is wel een verschil in thermostaat tussen de 1.4 en de FSI.
Het ziet er bij de FSI zo uit:
CC4D76DF-B9FB-4A7B-B5F8-E144415D6A1D.png
CC4D76DF-B9FB-4A7B-B5F8-E144415D6A1D.png (502.65 KiB) 1294 keer bekeken
Het huis is van kunststof en kan na loop van tijd wel hard geworden zijn.
Mede omdat de normale werk temperatuur 108 graden is bij de FSI.
( de temperatuur meter op het dashboard staat dan wel op 90 graden, dat is meer een “ indicator”)
Ik zou aanraden om de koelwaterslangen ook te vervangen , vooral de kleine slangetjes en T stukjes en de slang die van de thermostaat naar de radiator loopt.
Het is eigenlijk meer een klus voor de A2 Dokter.
Gebruikersavatar
Rein
Audi A2 clublid
Berichten: 420
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 feb 2021, 18:55 3 x

Ik ga mee met de tip van @jaapje om de koelwaterslangen aandacht te geven bij aanschaf of bezit van een FSI. Ze willen na alle jaren en km’s zeker nog weleens gaan.
Ik heb ze stapsgewijs vervangen, maar had ze achteraf beter allemaal ineens kunnen vervangen. Dat had ik maar een keer een stoomwolk van warme koelvloeistof gehad :joy:
Plaats reactie