1.4 BBY - Foutcode P0106

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 mar 2021, 07:39 0 x

Naast de aangegeven storingen zit er nog iets in Boordcomputer van oude waardes.

Daarom kan het even duren voor dit zelf lerende systeem weet dat je alles schoon gemaakt hebt,
en langzaam zal hij nieuwe waarde gebruiken.
Bij de Dealer Computer gaat dit sneller maar zonder die dure kast of VDCS moduul zal dit na
een ritje of 10 langzaam beter worden tot het weg is.

Komende week gewoon gaan rijden en hopelijk kun je volgende week melden dat alle ellende hierboven door de A2 zelf is opgelost....

Deze software is eigenlijk bedoeld voor een nieuwe auto die langzaam zal vervuilen bij te regelen.
Na teveel vuil moet deze door een Garage gereinigd en weer terug gezet, maar hij kan het zelf dus ook.
Leuk gedaan voor jarenlang probleemloos rijden maar in 1x terug op de Maathuis manier zal ietsje langer duren maar koste vrijwel niets.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
Locatie: Twenterand
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 mar 2021, 20:36 0 x

EenpuntVier schreef:
16 mar 2021, 21:58
Zojuist de inleer-procedure netjes doorlopen. 10 minuten accu ontkoppeld, 5 minuten contact erin, 5 minuten stationair.
Heeft naar mijn idee niet enorm veel veranderd aan gasrespons.

Wat nog steeds een vervelend verschijnsel is dat er bij een minimale vermindering van het gaspedaal, er een schokkend afvallen van het gas zich voordoet. Deze bonk gebeurt ook bij minimaal gas geven, waardoor bv. rijden in de 2e versnelling enorm 'stoterig' is.

Over het wegprogrammeren van EGR las ik in deze thread uit 2018 wel wat interessants:
Afbeelding

@Peter_Maathuis zou jij dit kunnen uitleggen?
Ik vermoed dat je gasklephuis nog steeds niet volledig ingeleerd is. Mijn advies zou zijn om iemand te zoeken met VCDS of andersoortige diagnosetool (OBDEleven is ook een aanrader) of dit bij een garage te regelen die je dit toevertrouwd.

V.w.b. de EGR, uitschrijven lijkt me niet de goedkoopste oplossing omdat lang niet iedereen met die fantastische Magneti Marelli computer overweg kan. Om even uit mijn eigen ervaring te spreken: die van mij heeft met een EGR van eBay (ca. €60,- in 2014) totdat ik hem in 2017 verkocht probleemloos gereden.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 mar 2021, 15:46 0 x

Mijn bericht van oktober 2018 gaat over een diesel (ATL), dus niks Magneti Marelli...

Ik weet niet of de APK-eisen de afgelopen 3 jaar zijn gewijzigd, dus ik zou degene die de EGR "wegschrijft" nadrukkelijk laten verklaren dat de volgende APK geen problemen oplevert en indien toch, dat hij kosteloos de EGR "terugschrijft".
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

19 mar 2021, 23:39 1 x

Wat heeft toch iedereen met de EGR ik rijd al 200.000 km met Egr geen probleem.
Men schuift het veel te veel op dit ding.

Ik zie trouwens ook nergens of iemand na zijn werkzaamheden nog checkt met remmenreiniger op lekkages (valse lucht)
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2021, 07:13 1 x

Egr kleppen zijn gewoon gevoelig voor vervuiling.
Ik rijdt elke weekend minimaal 100km aan 1 stuk.
Zodat de vloeistoffen goed op werk temperatuur komt.

Tevens is het afhankelijk van rijstijl maar ook de gebruikte olie "verdamping" en olie verbruik langs de zuigers/cilinders.

Egr is een prima systeem mits de motor in goede conditie is.

Overigens is remmenreiniger/carb spray vernevelen rond het Inlaatspruitstuk en carterventilatie op eventuele vacuüm lekken.
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 mar 2021, 07:29 1 x

...en laat het dan net zo zijn dat niet elke motor meer in topfit conditie is. Toen ik nog de AMF voor de deur had staan ben ik daar wel achter gekomen. Ik weet niet of audiJan zelf zijn auto onderhoudt, maar dan merk je ineens wel wat voor problemen het kan opleveren.
Mijn dieseltje had een turbo die langzaam druppels olie lekte. Die vette lucht door het inlaatspruitstuk waar al 3 ton carbon zich had opgehoopt door de egr, zorgde voor het dichtslibben van de inlaatkanalen. Als je dat in de cilinder krijgt, heb je binnen de kortste keren compressieproblemen.
Voor mij liever geen egr, maar ik wordt een beetje tegengehouden door de emissie test bij de Apk.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

20 mar 2021, 07:35 1 x

audiJan schreef:
19 mar 2021, 23:39
Wat heeft toch iedereen met de EGR ik rijd al 200.000 km met Egr geen probleem.
Men schuift het veel te veel op dit ding.

Ik zie trouwens ook nergens of iemand na zijn werkzaamheden nog checkt met remmenreiniger op lekkages (valse lucht)
Ik ook, gas klep af en toe schoonmaken, zeker als je korte stukken rijd, en fatsoenlijk inleren via diagnose apparaat. Als je deze niet schoon hebt krijg je vanzelf vervuiling in de egr.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

20 mar 2021, 07:40 0 x

Goede Tip, elk jaar bij grote beurt even de gasklep met remmen reiniger schoon maken.

Denk zelf aan tips voor preventief onderhoud.
Zowel de gasklep voor geen storingen...
maar ook de 4 kogels elke 7 jaren nieuwe rubbers geven want kogels met draagarm en zo en uitlijnen is ook duurder.

Zullen we hier een nieuw Topic voor gaan aanmaken?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2021, 12:36 1 x

audiJan schreef:
19 mar 2021, 23:39
Wat heeft toch iedereen met de EGR ik rijd al 200.000 km met Egr geen probleem.
Men schuift het veel te veel op dit ding.
Het is bij mij enkel dat als ik hem ontkoppel ik de foutcodes en slechte loop niet meer krijg. Als dat niet het geval was had ik 'm waarschijnlijk gewoon laten zitten.
Maar hoe dan ook is de EGR een vervuilend systeem; door deze uit te schakelen loopt je motortje efficiënter, ofwel bespaar je op benzine, heb je minder vervuiling in de motor en dus minder onderhoud aan o.a. je gasklep.

Als je zonder moeite door de APK zou komen zonder een EGR, zou ik het iedereen aanraden. Maar of dat het geval is, lijkt ook per individu te verschillen.
Eigenlijk zou je ergens 'n schakelaartje moeten plaatsen waardoor je 364 dagen zonder kan rijden, en enkel bij de APK dat vervuilertje inschakelt.

Ik ben nu een afspraak aan het maken met Lukas alias de A2-dokter. Even laten in formeren wat de mogelijkheden zijn, en de gasklep moet hoe dan ook aan de vagcom: bij cruise-control naar beneden (bv. in tunnel) blijft hij gas geven en het stoterig gas-los verhaal is er nog steeds na ca. 400km rijden. Wat me ook is opgevallen is wanneer ik hem langzaam rollend in z'n vrij zet gaat hij naar toeren zoeken. Als ik vervolgens de koppeling in trap draait hij weer normaal stationair.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 mar 2021, 16:00 0 x

Ik heb best al veel gezocht op internet naar een workaround voor het reinigen van gasklephuis en egr voor een 1.4 16V maar heb deze nog niet gevonden. Moet bij mij echt gedaan worden denk ik. Heb soms storingscode P0401(uitlaatgasterugvoersysteem, doorlaat te klein) naar de auto rijd verder prima. Toch zou ik dat graag oplossen.

Heeft iemand ergens een workaround hiervoor. Buiten dat heb ik alleen een OBDeleven en daarmee kan ik de gasklep denk ik niet opnieuw calibreren.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Plaats reactie