1.4 BBY - Foutcode P0106

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2021, 09:02 0 x

Zojuist start ik mijn alukogel om door de winterse kou naar mijn werk te gaan. Sta ik voor het verkeerslicht; gaan opeens alle toeters en bellen af.

Gelukkig heb ik mijn OB2-scanner altijd paraat, waarna code "P0106" tevoorschijn komt.
Een hele tijd terug heb ik deze code al eens gehad, maar gezien de auto geen van Gerrits "mogelijke verschijnselen" vertoonde heb ik hem gereset heb, en bleef hij dus een hele poos weg.

Wat mij wel opviel is dat het toen ook een koude dag was, en het motortje stationair draaide. Met dat de toeters en bellen deze keer afgingen, stotterde het toerental kort, maar niet bepaald buitensporig.
Het is dat je dashboard daarna een kerstboom is, maar anders zou je het ook niet opmerken.

Aldus,

Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt - Ja, inclusief ABS, ASR/ESP en het grote rode uitroepteken in het midden.
Onjuiste stationair loop - De eerste ~2 seconden
Motor loopt ruw
Zwarte rook uit de uitlaat
Hoog brandstof verbruik


Waar kan ik het beste beginnen?
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2021, 09:14 0 x

Je zou eens kunnen checken omdat de wagen in winterse omstandigheden de accu waarschijnlijk minder geladen is geweest.


Een te lage accu spanning dit ook kan veroorzaken.

Had je soms bij de BBY aircocontrol op eco stand,bij eco stand is stationair lager dan bij auto stand bij onze BBY hoger draaid.

En vast je bij koude start ook de ventilator wat sneller stond te loeien of spiegel of achteruitverwarming aan stond zakt accu wat in...bij stationair.

Tip probeer voor starten ventilator ,verlichting,achteruuitverwarming en alleen te gebruiken met motor paar minuten hogere toeren draaide met de voetpedaal op circa max 1500 -2000 toeren om te voorkomen accu inzakt.

Maar check wel de tips wat bij die code hoorde...

Zou hem gewoon wissen,en afwachten het na opladen van de accu met externe acculader .

En is egr klep,gasklep wel eens gereinigd dit ook invloed heeft op verbranding?

Succes



.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2021, 16:58 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
12 feb 2021, 09:14
Je zou eens kunnen checken omdat de wagen in winterse omstandigheden de accu waarschijnlijk minder geladen is geweest.

Een te lage accu spanning dit ook kan veroorzaken.

Had je soms bij de BBY aircocontrol op eco stand,bij eco stand is stationair lager dan bij auto stand bij onze BBY hoger draaid.

En vast je bij koude start ook de ventilator wat sneller stond te loeien of spiegel of achteruitverwarming aan stond zakt accu wat in...bij stationair.
Tip probeer voor starten ventilator ,verlichting,achteruuitverwarming en alleen te gebruiken met motor paar minuten hogere toeren draaide met de voetpedaal op circa max 1500 -2000 toeren om te voorkomen accu inzakt.
Hij stond op Eco-stand inderdaad, voor zover ik weet werkt de airco ook niet bij deze lage temperaturen. Kachel op minimale stand, en geen achterruitverwarming (lang leve de garage).
Echter zit er bij mij wel een vrij nieuwe 52Ah accu in, die niet echt flink in voltage zakt als ik alles aanzet, en een draai aan het stuur geef. Maar volgens de manual raden ze 80Ah aan dacht ik?


AudiFanSedert1971 schreef:
12 feb 2021, 09:14
Maar check wel de tips wat bij die code hoorde...

Zou hem gewoon wissen,en afwachten het na opladen van de accu met externe acculader .

En is egr klep,gasklep wel eens gereinigd dit ook invloed heeft op verbranding?
Volgens mij is er nog niets gereinigd door de vorige eigenaar. Denk dat ik begin bij de MAP-sensor; die lijkt het meest eenvoudig te bereiken.
Nu lees ik bij onze Duitse vrienden dat men deze schoonmaakt met carb-cleaner en geen remreiniger, en de Engelsen raden dat juist af en raden weer "electrical / air flow cleaner" aan.


Zou WD-40 ook werken...? :dizzy:
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 feb 2021, 18:00 0 x

Meestal heeft het geen zin om map sensor te reinigen ,dan zou ik eerder de gasklep reinigen en tegelijk de egr klep.

Doordat gasklep vervuild kan zijn ondanks lage km stand rond 2 ton km in 18 jaren,indien deze nog niet gedaan was,zal ik die zeker checken ..of schoonmaken

Inleren met vcds of 10 x starten zeggen ze ,nooit geprobeerdhet laatste of gezien trouwens het werkt.

En dan ook in klap de egr klep erbij en gaatje pijpje in gasklepvoet naar egr klep toch los moet .

Wel o ring en pakking verwisselen gasklep .

Als gasklep vervuild is ,belemmerd niet alleen de luchtdoorvoer maar ook dat gasklep niet voldoende sluit...

Gevolg stationair loopt hij minder stabiel en ecu gaat bij regelen hoeveelheid voor 1 of meerdere injectoren ,daardoor kan het zijn hij foutmelding geeft .
Ja en o.a een lekkage in inlaattraject of geeft map sensor als eventueel oorzaak...

Aangezien onze map sensor al sinds160.kkm wij hem hrebben nooit stuk is geweest en of schoon gemaakt, vaak geen zin heeft net als een LMM schoonmaken bij Fsi of diesel, 3L niet gaat helpen .


A2 dokter of koop9 indien ze niet druk hebben of ander garagist kan je wel vast van dienst zijn..

Succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

13 feb 2021, 07:21 0 x

52 Ah?
Dan is die na koude start flink terug gezakt....
Met voor en na de start eens....

Tenminste 70 Ah en liefst 74 tot 80 Ah want de kabels naar achter geven ook weerstand.
En welk merk accu, een budget merk is vaak beperkte levensduur!

Mijn advies;
Koop nooit een budget huismerk met beperkte levensduur....
Die zijn goedkoper in aanschaf maar de Varta die Audi monteerde gaat soms meer dan 15 jaren mee!
U heeft vermoedelijk rommel die tussen 3 en 5 jaren sneuvelde dus 3 tot 5x mag kopen!

Ook is een kleinere leuk in aanschaf maar word zwaarder belast dus na 2 jaren stuk is heel normaal.
Helaas heeft U nu winter tarief en als er al een Accu leverbaar is.... de €80,- zomer prijs lukte nooit...
Denk dat als je rond de €120 een Goede Varta kunt kopen of Bosch... dat dit redelijk is in deze koude maanden...

De map sensor... ik twijfel, kan altijd nog vervangen als deze storing terug kwam.
Alleen als er erg veel vuil op zit kan reinigen helpen, maar meestal vervangen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2021, 09:25 1 x

AudiFanSedert1971 schreef:
12 feb 2021, 18:00
Meestal heeft het geen zin om map sensor te reinigen ,dan zou ik eerder de gasklep reinigen en tegelijk de egr klep.

Doordat gasklep vervuild kan zijn ondanks lage km stand rond 2 ton km in 18 jaren,indien deze nog niet gedaan was,zal ik die zeker checken ..of schoonmaken

Inleren met vcds of 10 x starten zeggen ze ,nooit geprobeerdhet laatste of gezien trouwens het werkt.

En dan ook in klap de egr klep erbij en gaatje pijpje in gasklepvoet naar egr klep toch los moet .

Wel o ring en pakking verwisselen gasklep .

Als gasklep vervuild is ,belemmerd niet alleen de luchtdoorvoer maar ook dat gasklep niet voldoende sluit...
Dankjewel voor de tips. Dit klinkt aannemelijk, heb hem eind 2019 gekocht met (maar) 89dkm op de teller, ondertussen 110dkm.
Gasklep reinigen kan zonder VCDS begrijp ik, geldt dat ook voor de EGR-klep?
Ik zal als het weer wat verbeterd 'n goede tutorial en de onderdeelnummers zoeken om e.e.a. open te krijgen, reinigen & vervangen.

Het is me trouwens onlangs opgevallen dat bij ca. 120-130kmh de cruise-control "stottert". Hij lijkt dan aan en uit te gaan om de paar seconden.
Dit is niet te zien op te kilometerteller, maar wel net te voelen in je nekspieren.
Zou dat ook met gas/EGR-klep te maken kunnen hebben of is dat een compleet ander verhaal?



eekhoorntje schreef:
13 feb 2021, 07:21
52 Ah?
Dan is die na koude start flink terug gezakt....
Met voor en na de start eens....

Tenminste 70 Ah en liefst 74 tot 80 Ah want de kabels naar achter geven ook weerstand.
En welk merk accu, een budget merk is vaak beperkte levensduur!
Het is een Bosch S4 002. Geen idee waarom die erin is gezet. Heb hem wel gemeten:
Motor uit (na ~9u stilstand): 12.20V
Motor in contact, brandstofpomp draaiend: 11.72V
Motor starten: Laagste was ~9.5V
Motor draaiend: 14.44V
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

19 feb 2021, 09:31 0 x

Nu de koude weg is kan die 52 Ah prima.....
Bij volgende IJsweek dagelijks gebruiken voor volle accu of lader erbij als deze onder de 12,4 volt komt...
12.2 in Rust is ietsje minder maar bij -5 C. dan kan het fout gaan...

Voor de enkele keer strenge vorst kun je zwaardere accu nog wel even uitstellen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 09:40 0 x

De tijd nog niet gehad om de gasklep open te halen, krijg ik spontaan foutcode P0170 gratis-en voor niets erbij.
(https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16554.html)

Bij het wissen van deze code loopt de motor weer als een zonnetje, totdat ik hem na een tijdje rijden in z'n vrij zet/koppeling intrap, en het toerental weer naar stationair gaat: dan komt de foutcode terug, en begint te boel te stotteren en sputteren. Op dat moment is er ook een enorm slecht respons op gaspedaal.
Hieronder een filmpje van dit fenomeen, inclusief gekuch vanwege de gigantische hoeveelheid dampen die er dan vrijkomen.

https://streamable.com/ytyetm

Wellicht geen onbelangrijk detail is dat vóórdat ik deze code kreeg een fles 'CataClean' in de brandstoftank heb gedaan om van een ándere foutmelding af te komen (P0420). Dat is wel gelukt, dus ik heb in feite de ene foutcode in voor 'n ander ingeruild...
Gezien dat goedje allerlei troep "losweekt", zat ik te denken aan het vervangen van het brandstoffilter (deze staat ook bij de mogelijke oplossingen voor P0170). Is dat aannemelijk, of is het verstandiger ergens anders te beginnen?


Aldus, voordat ik verder rijd eerst gasklephuis openhalen en kijken welke verrassing mij daar te wachten staat.
In een oude thread las ik dat er onder het gasklephuis ook een plaatje ligt, met een klein gat wat ook schoongemaakt moet worden.
- Is dat een gaatje in de pakking (onderdeel nr. 3), of nog daaronder?
- Als het wel in onderdeel nr. 3 is; is het dan niet verstandiger om die pakking direct te vervangen?

Afbeelding
(https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... oded_view/)
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 10:06 3 x

Het gaatje zit in onderdeel nr13 daar waar het pijpje (zie pijltje) zit. Na iets demonteren altijd pakking vervangen vernieuwen. Succes 👍🏽
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 18:56 0 x

Map sensor uitlezen met vagcom vermoedt een onjuist mengsel met als gevolg mil melding, al kan een defecte gas positie sensor ook dezelfde problemen veroorzaken.

Welke tool lees je mee uit ?
Vagcom/vcds kan je de betreffende blokken registeren waarmee je een waarde hebt welke aannemelijk is of niet.
Plaats reactie