kobus1978 schreef: ↑15 mar 2021, 21:59
Je zou alle foutcodes kunnen wissen, vervolgens de stekker van de EGR los kunnen koppelen. Ja, dan gaat het motorlampje weer branden omdat de stekker niet aangesloten zit. Controleer vervolgens na het de rijden regelmatig met je OBD of de foutcodes die je had terug gekomen zijn. Zo niet dan weet je dat het probleem de EGR is. Oplossingen zouden dan kunnen zij het vervangen of weg laten schrijven van de EGR.
Kobus, jij hebt m'n avond gemaakt!
Dit heeft het hem denk ik gedaan, de moed was me al aardig in de schoenen gezakt naar mate de avond vorderde.
Zojuist een korte rit gedaan (huh avondklok?) en hij komt niet meer met de oude codes.
Ik heb er nu P0403 (EGR-klep) en P0407 (EGR-Sensor) voor terug gekregen, maar dat was dus zoals je had voorspeld.
Vermoed dat ik inderdaad wel nog de gasklep even opnieuw moet inleren, want hij reageert nogal haperig.
Heb na het accupool weer aan te koppelen niet het gaspedaal 0-100% gedaan, dat moet ik dus even opnieuw netjes doen.
Alleen zit ik nu dus met een dilemma: nieuwe EGR, of deze uit laten programmeren.
Mijn voorkeur gaat uit naar programmeren, gezien ik dan van die ellendige vervuiler af ben, en het probleem zich ook niet meer voor kan doen. Daaropvolgend 2 vragen:
- Levert dit problemen op bij APK (CO2/NOx etc.)?
- Kan ik dit bij de eerste-beste garage doen, VAG/Audi-specialist, of een behendig forumlid dat binnen ca. 1 uur van Vlissingen woont?
(in ieder geval bedankt voor het aanbod Patrick)