1.4 BBY - Foutcode P0106

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 21:31 0 x

Patrickbby schreef:
15 mar 2021, 18:56
Welke tool lees je mee uit ?
Vagcom/vcds kan je de betreffende blokken registeren waarmee je een waarde hebt welke aannemelijk is of niet.
Een simpel Bluetooth OBDII-readertje. Kan enkel de foutcodes uitlezen en wissen, voor de rest helaas geen meetwaardes o.i.d.

Zojuist gasklep met bijbehorende slangengaatje gereinigd & MAP-sensor. Was niet voor z'n tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de foutcodes gewist, accu ontkoppeld & aangekoppeld.

Start ik de auto; binnen 2 minuten kwamen allebei de codes weer terug, nog sneller dan voorheen...
Wat kan ik verder nog proberen?
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 21:59 1 x

Je zou alle foutcodes kunnen wissen, vervolgens de stekker van de EGR los kunnen koppelen. Ja, dan gaat het motorlampje weer branden omdat de stekker niet aangesloten zit. Controleer vervolgens na het de rijden regelmatig met je OBD of de foutcodes die je had terug gekomen zijn. Zo niet dan weet je dat het probleem de EGR is. Oplossingen zouden dan kunnen zij het vervangen of weg laten schrijven van de EGR.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
Locatie: Twenterand
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

15 mar 2021, 22:06 1 x

Ik mis in je verhaal of je de gasklep na het reinigen opnieuw ingeleerd hebt. Het namelijk de vraag of dit na de "reset" via het loskoppelen van de accupolen wel gebeurd is.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 22:08 1 x

EenpuntVier schreef:
15 mar 2021, 21:31
Patrickbby schreef:
15 mar 2021, 18:56
Welke tool lees je mee uit ?
Vagcom/vcds kan je de betreffende blokken registeren waarmee je een waarde hebt welke aannemelijk is of niet.
Een simpel Bluetooth OBDII-readertje. Kan enkel de foutcodes uitlezen en wissen, voor de rest helaas geen meetwaardes o.i.d.

Zojuist gasklep met bijbehorende slangengaatje gereinigd & MAP-sensor. Was niet voor z'n tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de foutcodes gewist, accu ontkoppeld & aangekoppeld.

Start ik de auto; binnen 2 minuten kwamen allebei de codes weer terug, nog sneller dan voorheen...
Wat kan ik verder nog proberen?
Waar ergens kom je vandaan, heb vcds op de laptop staan kleine moeite om die stekker er even in te steken en de meetblokken te bekijken daarmee kan je gericht problemen oplossen.

Overigens moet je gaspedaal hoogst waarschijnlijk opnieuw inleren "calibreren" als de gasklep ook maar iets van zijn 0 positie wijkt gaat de ecu aan de jank omdat hij dat nodig heeft als ijkpunt.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 22:23 2 x

Patrickbby schreef:
15 mar 2021, 18:56
Waar ergens kom je vandaan
VLISSINGEN, Da ga em nie worden nie @Patrickbby
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2021, 23:13 1 x

kobus1978 schreef:
15 mar 2021, 21:59
Je zou alle foutcodes kunnen wissen, vervolgens de stekker van de EGR los kunnen koppelen. Ja, dan gaat het motorlampje weer branden omdat de stekker niet aangesloten zit. Controleer vervolgens na het de rijden regelmatig met je OBD of de foutcodes die je had terug gekomen zijn. Zo niet dan weet je dat het probleem de EGR is. Oplossingen zouden dan kunnen zij het vervangen of weg laten schrijven van de EGR.
Kobus, jij hebt m'n avond gemaakt!
Dit heeft het hem denk ik gedaan, de moed was me al aardig in de schoenen gezakt naar mate de avond vorderde.
Zojuist een korte rit gedaan (huh avondklok?) en hij komt niet meer met de oude codes.
Ik heb er nu P0403 (EGR-klep) en P0407 (EGR-Sensor) voor terug gekregen, maar dat was dus zoals je had voorspeld.

Vermoed dat ik inderdaad wel nog de gasklep even opnieuw moet inleren, want hij reageert nogal haperig.
Heb na het accupool weer aan te koppelen niet het gaspedaal 0-100% gedaan, dat moet ik dus even opnieuw netjes doen.

Alleen zit ik nu dus met een dilemma: nieuwe EGR, of deze uit laten programmeren.
Mijn voorkeur gaat uit naar programmeren, gezien ik dan van die ellendige vervuiler af ben, en het probleem zich ook niet meer voor kan doen. Daaropvolgend 2 vragen:
- Levert dit problemen op bij APK (CO2/NOx etc.)?
- Kan ik dit bij de eerste-beste garage doen, VAG/Audi-specialist, of een behendig forumlid dat binnen ca. 1 uur van Vlissingen woont?
(in ieder geval bedankt voor het aanbod Patrick)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 mar 2021, 11:35 0 x

Na wissen storingen zit er ergens nog een geheugen.....
Dat is een soort zelflerende en hij miste blijkbaar een fout.

Mijn advies; Eerst 3 tot 4x een storing wissen en als dan niet meer terug komt opgelost.
Niet te snel sleutelen.

De gasklep is naast in leren wat verplicht is volgens boekje ook zelf corrigerende.
Dat betekend dat na 4 tot 10x reset deze steeds minder terug zal komen en ik heb na reinigen ook vele
keren gereset... nu al weer ruim 2 jaren storingsvrij zonder in te leren.

En Vlissingen, ooit geweest maar daar zitten helaas geen A2 specialisten in de buurt....
En de VAG specialist, is meer VW, Seat en Skoda ervaring en hoewel blok hetzelfde is.....
De A2 heeft vele afwijkende dingen en is geen Aluminium Polo.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2021, 12:15 0 x

eekhoorntje schreef:
16 mar 2021, 11:35
De gasklep is naast in leren wat verplicht is volgens boekje ook zelf corrigerende.
Dat betekend dat na 4 tot 10x reset deze steeds minder terug zal komen en ik heb na reinigen ook vele
keren gereset... nu al weer ruim 2 jaren storingsvrij zonder in te leren.
Wat bedoel je met resetten, maar niet inleren?
Ik heb nu enkel de accu ontkoppeld, en weer aangekoppeld na een poos. Maar niet netjes:
- 5-10 minuten sleutel in contact (niet starten)
- Starten en 5 minuten stationair laten lopen (zonder gaspedaal aan te raken)
eekhoorntje schreef:
16 mar 2021, 11:35
En Vlissingen, ooit geweest maar daar zitten helaas geen A2 specialisten in de buurt....
En de VAG specialist, is meer VW, Seat en Skoda ervaring en hoewel blok hetzelfde is.....
De A2 heeft vele afwijkende dingen en is geen Aluminium Polo.
Dat is spijtig, maar is het 'uitprogrammeren' van de EGR wel iets wat lonend is voor de 1.4 benzine, of uberhaupt kan?

Ik lees op de website van Gerrit Speek niets over het uitprogrammeren van een EGR bij een benzine, enkel het inleren.

Bij de diesel staat dit wel duidelijk omschreven.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mar 2021, 12:27 3 x

Bij de benzine motoren AUA en BBY kan je niet ingestraft de EGR weg programeren. Je komt dan wwaarschijnlijk niet meer door de 4-gastest biubde APK.
Dus vervangen of (laten) reinigen EGR zal de koninklijke weg zijn.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2021, 21:58 1 x

Zojuist de inleer-procedure netjes doorlopen. 10 minuten accu ontkoppeld, 5 minuten contact erin, 5 minuten stationair.
Heeft naar mijn idee niet enorm veel veranderd aan gasrespons.

Wat nog steeds een vervelend verschijnsel is dat er bij een minimale vermindering van het gaspedaal, er een schokkend afvallen van het gas zich voordoet. Deze bonk gebeurt ook bij minimaal gas geven, waardoor bv. rijden in de 2e versnelling enorm 'stoterig' is.

Over het wegprogrammeren van EGR las ik in deze thread uit 2018 wel wat interessants:
Afbeelding

@Peter_Maathuis zou jij dit kunnen uitleggen?
Plaats reactie